Meny

.

Vi åker elektrisk plåtis

Denna vecka är Alltomhusbilen på besök hos Winnebago i Iowa. Vi tittar på tillverkningen och gör ett fricampingtest av världens första helt elektrifierade husbil – Winnebago eRV2. Inte bara har den elektrisk drivlina, allt i bodelen är eldrivet. Ett mycket intressant koncept som gett mig en ny syn på husbilars elektrifiering.

 

Av Stefan Janeld

 

Det kommer en full testrapport och en mycket omfattande artikel om fabriken efter midsommar. 

Winnebagofabriken liknar mer en mindre stad än en husbilsfabrik. Jag har besökt många husbilsfabriker, men ingen som denna. De gör i princip allt utom chassierna själva. De formgjuter, pressar metalldetaljer, extruderar aluminium, skär plåt med laser (5 industriella laserskärare!), producerar alla madrasser, kuddar, gardiner, klädslar som ska in i bilarna. I deras mallregister för bockade plåtbitar finns 80 000 mallar.

Man är också duktiga på att anamma nya tekniker och nya material. I Europa har vi ofta uppfattningen att amerikanska husbilar är enkla produkter som massproduceras på billigast möjliga vis. Det gäller inte Winnebago. På många områden ligger de före oss i Europa. Inte minst på materialsidan och tillämpningen av litiumtekniken.

Bild från plåtisfabriken där man använder massor av ny teknik och nya material.
De stora husbilarna är fascinerande att följa från chassipreparation till färdig produkt. Så många egenproducerade detaljer är det ingen annan tillverkare som använder. De tillverkar egna fästen till strålkastarna, från obehandlad plåt till ED-lackerade fästen.

På resande fot

När jag skriver detta befinner jag mig på en camping utanför Rochester i Minnesota. Det är ca två timmar från Winnebagos fabrik. Men det tog längre än så att komma hit eftersom vi behövde göra två laddstopp. Vi hade säkert klarat det med ett laddstopp. Men vi visste inte om campingen skulle ha laddmöjlighet så vi fyllde på innan vi kom hit. I onödan visade det sig ty laddstolpen är på 50 ampère.

Min reskamrat är Chris Bienert, utvecklingschef för Winnebagos plåtisar. Han åker i en prototyp av en kort plåtis baserad på Dodge Promaster (Fiat Ducato) som ska presenteras för amerikanska handlare senare i höst.

Jag hoppas att jag med denna lilla aptitretare väckt er nyfikenhet.

Som enda europeiska magasin har Alltomhusbilen blivit inbjudna att under en vecka testa och sedan ge feedback på Winnebago eRV2, världens första helelektriska husbil.
Winnebagofabriken i Forest City har ett eget vattentorn. Som alla små städer i USA har.
Två prototyper på turné. I Nordamerika dominerar plåtisar försäljningen. Winnebago är marknadsledare och vill behålla den positionen. Ett led i detta är att själva testa bilarna i praktiken. Särskilt viktigt är att ta ut prototyperna innan de sätts i serieproduktion.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift