Meny

.

Vi byter elsystem i husbilen

Det Àr enkelt att kritisera. Att teoretisera. Att i handling bevisa sina teser Àr en annan femma. Men det ska vi i denna artikel göra. Tror vi. Vi kan ju ha fel. I sÄ fall kommer vi lÀgga oss platta. Det vi ska göra Àr att installera ett helt nytt elsystem i en husbil, baserat pÄ produkter frÄn bÄtarna vÀrld.

Testbil Àr vÄr medarbetare HÄkan Bengtzons Frankia. Han bor heltid i bilen och vill fÄ mer koll pÄ el och vatten ombord.

 

Projektteam: HĂ„kan Bengtzon, Reidar Andresen och Stig Forsberg

 

VÄr tes Àr att husbilsbyggarna skulle lÀra av hur man bygger elsystem i en bÄt. BÄtbyggarna bygger stabilt, med rejÀlt tjocka kablar, kraftiga kabelskor, har tydligt uppmÀrkta fördelningspunkter, förankrar kablagen föredömligt samt anvÀnder kabelrÀnnor och rör.

SĂ„ byggs, med fĂ„ undantag, inte husbilar! Utrymmen mellan golv och bakom inredningen ses som platser dĂ€r man kan slĂ€nga in och gömma kablage. Ofta helt oförankrade! Man envisas med samma kablage till alla sina modeller vare sig bilen Ă€r 5,5 eller 9 meter lĂ„ng. Överskottet göms pĂ„ lĂ€mplig plats. Dimensionerna Ă€r ofta klena, speciellt frĂ„n generator till batteri och dĂ€rifrĂ„n till de stora strömförbrukarna.

NÀr vi nu bygger ett helt parallellt elsystem för att se skillnaderna förvÀntar vi oss ett stabilare system, med mer korrekt information, bÀttre laddning och bÀttre kontroll pÄ kvarvarande el ombord. Detta kanske inte Àr för alla och envar, men man behöver inte vara en nörd. Det vi vill visa Àr att bara genom att vÀlja bÀttre, inte nödvÀndigtvis dyrare, komponenter kan elsystemen i husbilar bli mycket bÀttre Àn de Àr idag. Husbiltillverkaren travar pÄ i sina gamla invanda spÄr, av och till riktigt förÄldrade spÄr.

 

SÄ hÀr tÀnker vi kring 12 volt i bilen

Bilen skall vara sjÀlvförsörjande med el. Batteribanken, solcellerna och generatorn skall pÄ de korta strÀckor bilen normalt förflyttas rÀcka till för nÄgra dagars stopp. Solcellerna Àr fyra stycken om 100 watt och Àr sektionerade för bÀsta effekt vid delvis skugga. AnvÀndandet av el ombord skall inte behöva begrÀnsas. För tillfÀllet finns tvÄ AGM-batterier pÄ 135 Ah, de planeras att pÄ sikt bytas till litiumbatterier.

 

SÄ hÀr tÀnker vi kring 230 volt

Alla vill idag ha 230 volt ombord till allehanda olika utrustning, mobiler, surfplattor, hĂ„rtork, eltandborsten, kaffebryggare, mikro osv – listan kan göras hur lĂ„ng som helst. Vi börjar dĂ€rför med att separera inkommande 230 volt i tvĂ„ delar. En del som alltid skall ha 230 volt och en del som bara skall matas nĂ€r vi stĂ„r vid elstolpe.

De enheter som bara fĂ„r landström nĂ€r de Ă€r inkopplade Ă€r: VĂ€rmarens elpatron, batteriladdaren(E-boxen) och kylskĂ„pet. Den 230-volt vĂ€xelspĂ€nningen tar vi frĂ„n en nĂ€tprioriterad ren sinusomformare 12/230 volt. NĂ€tprioriterad betyder att den automatisk kopplar in/ur om landströmskabeln sĂ€tts i eller tas ur. Ren sinus betyder att den levererar â€Ă€kta” vĂ€xelspĂ€nning vilket alla vĂ„ra el-utrustningar tĂ„l. En sĂ„ kallad modifierad vĂ€xelspĂ€nning kan i vĂ€rsta fall skada kĂ€nslig elektronik och fungerar ofta inte till kaffemaskiner eller mikro.

 

SÄ hÀr tÀnker vi kring olika givare

Vi ville ha mer exakta givare som visade riktiga vĂ€rden, inte bara ungefĂ€rliga i stora steg. I detta fall för vattentankarna. Vi rĂ€knar med att kunna veta pĂ„ litern, inte vilka ÂŒ-delar, vad vi förbrukar och har kvar i tanken.

Ett antal shuntar finns i systemet för att ge kontroll pÄ strömmen frÄn laddningskÀllor och strömmen till förbrukare samt total nettoström till och frÄn bodelsbatteriet.

En shunt Ă€r ett kraftigt, men mycket ”lĂ„gohmigt”, motstĂ„nd som man mĂ€ter spĂ€nningsfall över. Man kan dĂ„ berĂ€kna vilken ström som gĂ„r in eller ut ur batteriet i varje ögonblick.

 

SÄ hÀr tÀnker vi kring systemövervakningen

Vi vill ha sÄ exakta vÀrden som möjligt pÄ en digital display med staplar. Staplar ger en omedelbar kÀnsla för lÀget. Systemet mÄste kunna kommunicera med alla vÄra, ovan nÀmnda, enheter samt Àven med regulatorn för de fyra solcellerna pÄ taket. Att kunna övervaka via en app i telefon eller platta Àr en fördel om man ligger i sÀngen och undrar över nÄgot.

 

VĂ„rt val av utrustning

Batteriladdare och omformare – Vi valde en kombinerad enhet frĂ„n Victron med fjĂ€rrpanel som innehĂ„ller bĂ„de en batteriladdare pĂ„ 70 A samt en omformare till 230 volt pĂ„ 1.600 VA samt inbyggd landströmscentral med jordfelsbrytare och automatsĂ€kringar. Enheten gjorde det enkelt att koppla in vĂ„ra separerade 230 voltsystem. Vidare har den kombinerade enheten möjlighet att samarbeta med inkommande landström.

Om Du till exempel stÄr pÄ ett eluttag som bara tillÄter tex 4A sÄ kan Du anvÀnda Dina 230V förbrukare Àven om de krÀver mer. Enheten tar dÄ 4 A frÄn elnÀtet och resten frÄn batteribanken. Du kan vÀlja pÄ kontrollpanelen vilken begrÀnsning Du vill ha 6A, 10 eller 16 A. I grunden Àr vi skeptiska till kombinerade enheter eftersom det kan vÄlla problem vid krÄngel med nÄgon av systemdelarna. Men med de totala fördelar denna enhet ger oss i systembyggnaden var valet enkelt.

 

Systemövervakning – Vi valde Pico Blue Package, ett system med digital display som anvĂ€nder ett databuss-system till vilken vi kan koppla in omformare, laddare, en enhet för sju olika givare samt en enhet med fyra shuntar för mĂ€tning av ström in/ut. Till systemet finns Ă€ven en huvudshunt för batteriet som kan hantera 300 A. Displayen har som standard termometer, barometer, klocka, kalender och wifi.

 

TankmĂ€tare/utetemperaturmĂ€tare – Vi valde en mĂ€tare med en magnetisk motstĂ„ndsflottör. Den kan vi kalibrera mot vĂ„rt system med ett önskat antal mĂ€tpunkter. Inga hĂ„rstrĂ„n eller annat som kortsluter mĂ€tpinnar och visar fel resultat. Vi önskade Ă€ven en utetemperaturmĂ€tare trots att bilen redan hade en monterad. Detta för att kunna jĂ€mföra mĂ€tresultaten. Ingen blir vĂ€l gladare för en grad hit eller dit, det Ă€r ju Ă€ndĂ„ verkligheten som styr. I vĂ„rt fall Ă€r det endast för nyfikenheten pĂ„ skillnaderna mellan det system vi bygger och bilens originalsystem.

 

Inclinometer – Pico systemet kan ocksĂ„ kompletteras med en inclinometer (elektroniskt vattenpass) vilket innebĂ€r at man kan justera stödbenen utifrĂ„n med hjĂ€lp av appen i telefon.

 

GasolmĂ€ngd i flaskorna – Vi lade till ett enkelt system för mĂ€tning av gasolmĂ€ngden i de pĂ„fyllningsbara tankflaskorna till gasolen. Det ersĂ€tter den visare som flaskans inbyggda mĂ€tare har. Det fĂ„ngar upp samma magnet som driver visaren pĂ„ flaskan och man behöver dĂ€rför inte göra nĂ„got ingrepp i flaskan, bara byta ut visaren mot en givare. Detta system har vi inte kopplat mot vĂ„rt övervakningssystem (Ă€nnu). Det borde dock vara möjligt genom att utnyttja ingĂ„ngar för resistansmĂ€tning.

 

SÄ hÀr monterade vi utrustningen

Vi har sagt det förr och det gÀller Àven denna installation. Mesta tiden gÄr Ät till planeringen kring var de olika enheterna lÀmpligen kan placeras och hur man fÄr fram kablagen mellan dem. Bara att dra kablage i en husbil som byggs inifrÄn och ut Àr ett Àventyr. Det Àr inte enkelt att komma Ät bakom inredning och under golv.

Det visade sig dessutom var tÀmligen mycket kablage som skulle fram.

KöksskÄpet med dragbackarna under diskbÀnken fick monteras ur och botten lyftas bort. DragtrÄden kom till flitig anvÀndning tillsammans med smala, lÄnga och extremt böjda armar. Med en person i varje Ànde lyckades vi slutligen, Àven om det blev en del omvÀgar. Den hÀr delen beskriver bilderna bÀst. Mycket tid har Àven gÄtt Ät till att utvÀrdera olika alternativ av utrustning vi ville anvÀnda. HÀr var nÀtets möjligheter att söka till stor hjÀlp.

 

Programmering av systemet

Att programmera systemet var krÀvande sÄ till vida att vi tvingades lÀsa alla bruksanvisningar mycket noggrant. Sakta vaknade dock fler och fler enheter till liv.

Vi app-styrde Pico-systemet via wifi frÄn en padda.

Vattentanken kalibrerades genom att vi fyllde 30 liter vatten Ät gÄngen, vi fick dÄ 6 referenspunkter.

För spillvattentanken gjorde vi lika, men hÀr genom att slÄ vattnet i diskhon.

MÀtvÀrdena vi fÄr Àr pÄ litern nÀr dÄ systemet interpolerar mellan vÄra angivna mÀtpunkter.

Batteribankens spÀnning fick vi direkt, men kvarvarande procent tog det lite tid att berÀkna via huvudshunten. Systemet mÄste ju först berÀkna tillförd/uttagen energi.

Den automatiska omkopplingen av 230 volt fungerade och sÄ Àven den strömbegrÀnsning av landströmmen som vi valde. SÄ fort vi gick över med belastningen startade omformaren och stöttade energiuttaget frÄn batteribanken.

Vi ser laddningen frÄn solcellen, generatorns laddning och hur mycket E-boxen totalt förbrukar. Utetermometern visade -13 grader fast det var + 13 grader ute. Vi trodde dÄ att vi bara skulle kunna invertera vÀrdet, en möjlighet som systemet ger. Det fungerade dock inte för temperaturgivaren. Det visade sig senare att det var fel pÄ givaren.

Det fristÄende mÀtsystemet för gasolmÀngd startade utan bekymmer.

 

Klicka pÄ bilderna nedan för att följa installationen

Detta monterades

Viktökningen för bilen blev vid monteringen totalt c:a 15 kg.

Tekniskt underlag till denna artikel har vi fÄtt av:
Leif Henriksson, Odelco AB

HÄkan beskriver fördelarna

Nu har det gÄtt en tid och jag börjar fÄ ett bra grepp om elförbrukning och vattenÄtgÄng. Med Pico instrumentet kan jag avlÀsa exakta vÀrden inte halvvoltssteg eller fjÀrdedelar i vattentankarna.

Jag har Àven en bra överblick pÄ batteriernas status. Jag ser i varje ögonblick hur lÀnge de rÀcker med aktuell förbrukning. Största fördelen Àr de exakta vÀrden jag fÄr, de lÀr mig vad jag förbrukar i olika situationer. NÀr jag kör mikron eller kaffebryggaren sÄ vet jag hur mÄnga procent av batterikapaciteten jag förbrukar per minut.

Jag kan följa laddningen frĂ„n mina 4×100 w solceller i bĂ„de mulet och soligt vĂ€der. Jag ser i varje stund hur batterikapaciteten Ă„terhĂ€mtar sig efter morgonens olika aktiviteter.

Med exakta tankgivare fĂ„r jag full koll pĂ„ förbrukningen vid duschning, disk och matlagning. Exempelvis nĂ€r jag duschar sĂ„ vet jag att vattnet minskade frĂ„n 89 till 81 liter. Tidigare kunde mĂ€taren stĂ„ pĂ„ Ÿ tank bĂ„de före och efter jag duschat.

Min bedömning sÄ hÀr lÄngt Àr att alla tillverkare borde satsa pÄ exakta mÀtvÀrden.

 

Nackdelarna

Jag ser inga nackdelar sjÀlv, men en nackdel som jag upplevt Àr nÀr jag visar systemet för andra husbilsÄkare. De förstÄr inte fördelarna. De tycker att indikeringar pÄ en halv volt nÀr rÀcker, för dioden lyser ju grönt!

LikasÄ att vattenindikeringen med en fjÀrdedels vattentank rÀcker! Jag tror att det beror pÄ att de ofta gÄr i depÄ och dÄ laddar sina batterier samt fyller vatten. Men varför jaga efter nÀsta depÄ nÀr man Àr ute och njuter av resan?

Fulladdade batterier om 8 minuter
Strömmen räcker i ytterligate 8 dygn och 7 timmar
Exakta tankvärden talar om när man behöver agera

Efter 6 mÄnader

Som varande 99% fricampare har systemet underlÀttat vÀsentligt. Jag vet exakt mitt lÀge med laddning, fÀrskvatten och spillvatten.

Med 6 mÄnaders erfarenhet av systemet i Spanien och Portugal sÄ vet jag Àven vad jag behöver över ett dygn.

Solcellerna pÄ 4 x 100 W har gjort mig helt oberoende av att ladda batterierna trots att jag ibland rör mig korta strÀckor mellan uppehÄllen. Bilens generator bidrar dÄ inte mycket.

Till saken hör att jag bytte ut mina bly/syra batterier mot ett 200 Ah litiumbatteri. Det betyder att laddningen blivit snabbare och jag har mer ström att tillgÄ dÄ jag kan utnyttja hela batteriets kapacitet.

I Sverige behövs mer solceller

Det Àr en sak att vara sjÀlvförsörjande pÄ el sommartid. Med mÄnga soltimmar. HÄkan Äker vanligen söderöver vintertid sÄ han har alltid mÄnga soltimmar. Men dÄ pandemin stoppade flyttfÄgeln HÄkans resa söderut blev han lite tveksam till att den svenska vinterns fÄ soltimmar skulle rÀcka.

IstÀllet för att chansa var han proaktiv och uppdaterade solcellssystemet med ytterligare 200 W till totalt 600 W.

En ny typ av regulator frÄn Sunbeamsystem. Solcell och regulator Àr optimerade mot varandra. Regulatorn kan naturligtvis anvÀndas mot vilken solcell som helst.

Via en app i telefonen och en blÄtandsanslutning matar man in vilken batterityp man har sÄ att regulatorn laddar pÄ ett korrekt vis.  

Svensk vinter för mörk

Efter att ha övervintrat i Sverige för första gÄngen pÄ mÄnga Är kan jag konstatera att jag inte Àr sjÀlvförsörjande pÄ el under svensk vinter.

Jag förbrukar ca 70 Ah per dygn. Vill inte behöva snÄla. Husbilen Àr mitt hem och jag vill ha det bekvÀmt. Med nuvarande system klarar jag 4-5 dygn utan att ladda med motor eller landström.

Planen Àr nu att göra en av tvÄ investeringar. Med tiden kanske bÄda. En Efoy brÀnslecell skulle göra att jag fÄr laddning dygnet runt oavsett vÀderlek. Men eftersom jag kör en del kan jag Àven tÀnka mig att börja med en laddförstÀrkare som ser till att jag laddar bodelsbatteriet med 60 A dÄ motorn Àr igÄng. Det Àr en mindre investering Àn en Efoy och troligen skulle den göra att Àven de fÄ mil jag kör rÀcker för att göra mig oberoende.

 

I bildgalleriet nedan kan du se delarna i uppdateringen av elsystemet. Klicka för större bild och bildtext.

De nya delarna

God medhjÀlpare i projektet har varit Google pÄ nÀtet!

Nu med sex solceller, en solcell har placerats lite i sidled som förberedelse för ett framtida projekt

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift