De flesta husbilar har idag en AC i förarhytten. Men de fungerar endast om motorn är igång. Tryggt parkerad har man inte så många sätt att sänka temperaturen varma sommarnätter – annat än att ventilera. Det ville Roy Helge Angelvik från Bergen i Norge ändra på.
Text och foto Tore Afdal
Översättning Stefan Janeld
Det är i början av juni som jag träffar Roy Helge Angelvik hos Heistad Bil & Caravan i Porsgrunn. Det har regnat under natten, men solen har aviserat sin ankomst och Roy Helge har bestämt sig, det blir AC i bodelen på hans helintegerade Eura Mobil Integra Line.
Den kan även ge värme och kommer driva ut en massa luftfuktighet ombord.
Att valet föll på just Dometics senaste modell har med förväntningarna på värmepumpsteknologin att göra. Dessutom ska den vara särskilt tystgående.
Inte alla som vill göra jobbet
– Jag har arbetat i byggbranschen i många år, med ansvar för flera butiker. Därför blev jag överraskad då jag kontaktade fem lokala handlare om att installera AC i bodelen innan semestern och fann att ingen var intresserad. Därför kontaktade jag Heistad som jag har god erfarenhet av sedan tidigare. De svarade dagen efter. Sånt bygger förtroende! Berättar Roy Helge, som tog en lång tur över fjället för att få Dometics senaste kyl- och värmeteknik installerad i sin husbil.
Familjen Angelvik använder sin husbil året runt och trivs med livet på rull.
– Det fanns flera skäl till att vi ville köpa bodels-AC, berättar Roy Helge: Vi åker gärna söderöver och tänkte att den skulle vara till glädje varma dagar här hemma. Att ha en sval bil nattetid var ett viktigt argument. Men det som avgjorde och gjorde investeringen till ett enkelt beslut var vår hund Teo. Att kunna lämna honom i husbilen och veta att han har det svalt och behagligt medan vi är och handlar eller gör andra ärenden är viktigt för oss.
På plats
Hos handlaren Heistad Bil & Caravan utanför Porsgrunn möts vi av tekniska chefen Lars Martin Ludvigsen. Han är montören som ska göra jobbet medan vi följer det meda papper, penna och kamera. Även Roy Helge följer med glädje arbetet.
Förberedelser
De flesta takluckor i husbilars sovrum är monterade i en 40×40 cm öppning. Så de flesta väljer att ersätta denna taklucka med AC enheten, så även i detta fall. AC:n består av en liten invändig enhet och en betydligt större utvändig enhet.
På denna husbil är det inget i vägen på taket så Lars Martin sätter snabbt igång att demontera takluckan. Ett intressant arbete att följa. När alla skruvar är avlägsnade ser man hur väl tätad luckan varit, kort sagt hur mycket butyl som använts. Här kan det variera rejält.
Denna gång kan vi bara ge Eura Mobil ros för att ha använt en riklig mängd butyl. Ingen risk för framtida läckage.
Jag noterar den blå isoleringen – extruderad polyuretan – som är fuktbeständig. En isolering som minimerar skadorna om det mot förmodan skulle ske ett läckage.
Att få bort butyl kan vara ett grisigt jobb. Men Lars Martin kan knepet. Med en järnstång i skruvdragaren låter han den gå på lågt varv runt öppningen och butylen rullar sig snällt upp på stången. På några minuter är öppningen redo för nya uppgifter.
Monteringsramen har en tätningslist. Men Lars Martin lägger en remsa butyl som extra säkerhet.
Balansgång
Den utvändiga enheten är tung och otymplig, det är högt upp till taket. Men Lars Martin tar sig upp för en trappstege och lägger försiktigt enheten på plats på taket. Den 30 kg tunga lådan vilar på gummiknoppar mot taket. Dessa sprayas med silikon innan man monterar. Det gör det enklare att finjustera montaget.
I bildgalleriet nedan kan du följa monteringen. Klicka för större bilder och bildtexter.
Roy Helge berättar om hur det fungerat under sommaren
Vi var ju väldigt spända på hur värmepumpen fungerade. Man hade sagt oss att den var tystgående, så förväntningarna fanns där. Kort sagt infriar AC:n tveklöst förväntningarna. Den är effektiv och kyler som bara den. Kör vi den för fullt får man en del vindbrus bak i bilen. Mest precis över sängen, logiskt eftersom den sitter rakt över sängen. Men vid sittgruppen är det inte störande.
En fördel är att om jag ställer den på 20 grader så kan den reglera temperaturen med både kyla och värme. Även lufthastigheten regleras automatiskt. AC:n gör vad den kan för att hålla den inställda temperaturen. Mycket behagligt!
På kvällen ställer vi den i nattläge. Då går fläkten på väldigt låg hastighet och hörs knappt.
Det enda negativa är att den med jämna mellanrum ger lite ”gas”, då märker vi lite vibrationsljud. Men det är inte så ljudligt och i min mening inte särskilt störande.
När det gäller den utvändiga enheten så pratar vi om något jag inte trodde var möjligt. Vi behöver inte alls ta hänsyn till något eller någon, den är i princip ljudlös. Man måste stå bakom bilen och aktivt lyssna för att höra att den är igång.
Jag är tacksam för rådet från Heistad att välja just denna AC. Den kostar ju lite mer än den jag först tänkte köpa, men den är värd varenda krona.
Fakta
- Produkt Dometic FreshJet 3000
- Takmonterad 230 volt luftkonditionering med värmepump
- Funktioner: Nedkylning, uppvärmning, avfuktning
- Kyleffekt 2 516 Watt (ISO 5151)
- Värmeeffekt 3 107 Watt (ISO5151)
- Avsäkring 10 Ampère
- Softstart funktion
- Monteringshål 40 x 40 cm
- Storlek utvändig enhet LxBxD 99,7 x 66,5 x 24 cm
- Vikt 34 kg
- Rekommenderad fordonsstorlek: Över 7 meter
- Integrerad belysning
- Pris ca 33 500 kronor
- Hemsida
Två nöjda män. Lars Martin Ludvigsen från Heistad Bil & Caravan på stegen och husbilens ägare Roy Helge Angelvik.