Meny

.

Vi monterar litiumbatteri

Inte bara att koppla in

Att byta till litiumbatteri Àr lockande. De tar laddning fort, ger full spÀnning ner till sista ampÚren och vÀger mindre. Man fÄr uppfattningen att om man bara byter ut sitt existerande blybatteri sÄ Àr man hemma. Men riktigt sÄ enkelt Àr det inte ska det visa sig.

 

Av Stig Forsberg

 

Vi har skrivit mycket om litiumbatterier och alla dess fördelar. SjÀlv Àr jag vÀldigt nöjd med mina seriekopplade 6 volts batterier pÄ 245 Ah. Men att andra skriver om en sak Àr inte samma sak som att sjÀlv prova. Nu nÀr priset för ett batteri kommit under 10.000:- kronor blir det lockande.

Jag har dÀrför bestÀmt mig för att skaffa mig egen erfarenhet genom att testa ett 90 Ah litiumbatteri. 90 Ah lÄter inte vettigt nÀr man för nÀrvarande har 245 Ah i bilen! Nu valde jag i och för sig ett dyrare batteri för 25.000:- kronor. Orsaken var att jag ville ha ett batteri med ett bra BMS-system, Batteri Monitoring System. Det betyder att batteriet övervakar laddning och uttag sÄ att inte batteriet kan förstöras. Om man kör ett litiumbatteri helt i botten sÄ förstörs det. Vidare sÄ har det aktuella batteriet en wifi-uppkoppling sÄ att jag i en app hela tiden kan se vad som vad som hÀnder. Denna funktion var viktig för mig som Àr lite nördig, kanske inte för en normal anvÀndare. Men passar mitt syfte att studera litiumbatteriets sÀtt att reagera i olika situationer.

 

LÄt oss rÀkna lite pÄ det

Om man Àr snÀll mot sitt blybatteri sÄ tar man ut 30 % av kapaciteten innan man Äterladdar. Det ger 30% x 245= 74 Ah. Nu Àr jag oftast inte sÄ snÀll, jag plÄgar ofta batteriet till 50%. Det ger 50% x 245= 123 Ah, men till priset av att jag sliter hÄrt pÄ batteriet och tappar Ätskilliga cykler pÄ livslÀngden.

Ett blybatteri, sĂ„ som jag anvĂ€nder det, klarar kanske 700 till 1.000 laddcykler. Ett litiumbatteri klarar 6.000 cykler och dessutom sĂ„ kan jag inte misshandla det pĂ„ samma sĂ€tt. Det betyder att det kan överleva mĂ„nga fler byten av blybatterier, dĂ€rmed blir Ă€ven ”batteriekonomin” lĂ„ngsiktigt klart fördelaktig.

Ett litiumbatteri ger snÀllt ifrÄn sig 99%, av sin kapacitet, men man rekommenderar att man inte skall gÄ under 5% för maximal livslÀngd. Det Àr dessutom skyddat av ett sÀkerhetssystem som gör att man inte kan köra sönder det. Det ger dÄ 95% x 90= 86 Ah att utnyttja.

Eftersom litiumbatteriet lĂ€ttare ger frĂ„n sig ström kommer jag att anvĂ€nda det ”snĂ€llare” och under kortare tid. Hur kommer det sig? NĂ€r jag kör vĂ„r vattenkokare, vĂ„r kaffekapselmaskin och vĂ„r mikro sĂ„ anvĂ€nder jag nĂ€r jag startar mellan 80 A respektive 160 A. Det inre motstĂ„ndet i blybatteriet gör att spĂ€nningen snabbt sjunker och dĂ„ ökar omformaren för 230 volt sitt strömuttag för att kunna leverera samma effekt, det betyder att jag mot slutet tar ut 85 A till 175 A ur batteriet. Vi talar om korta perioder max 5 minuter för mikron och tvĂ„ minuter för kaffemaskinen. Ibland kan det bli sex kaffekoppar pĂ„ raken sĂ„ visst fĂ„r batteriet slita.

Med litiumbatteriet blev motsvarande slututtag av ström i stort sett oförÀndrat frÄn starten 80 A respektive 165 A, eftersom spÀnningen i det mest belastade fallet inte blir lÀgre Àn 12,4 volt.

En vÀsentlig förbÀttring och ett snÀllare anvÀndande av denna typ av batteri. Jag rÀknar dÀrför nu med att de 90 Ah skall rÀcka till, speciellt eftersom bÄde solcellen och generatorn kan ladda upp batteriet snabbare. NÀr jag stÄr pÄ stolpe rÀknar jag med att Àven den laddningen gÄr snabbare. Hur det blev med den saken fÄ jag Äterkomma till i ett senare nummer.

 

Installationen var mycket enkel – till att börja med

”Plug and play”sĂ€ger datafolket, sĂ„ var det hĂ€r med. Det lite ovanliga Ă€r att man mĂ„ste starta batteriet och att man kan tala med det via wifi med en app i telefonen.

 Batteriet Àr stÀllt i vilolÀge under transporten och man börjar med att ladda upp det. NÀr det Àr laddat tar Du bort det gamla batteriet och sÀtter in det nya. Nu satt batteripolerna pÄ olika stÀllen jÀmfört med de befintliga batterierna, men kablaget rÀckte till i det hÀr fallet. Det betyder dock att jag mÄste klippa upp kabelstammens förankringar, dra lite i kablarna och förankra dem pÄ nytt sÄ det passar till polerna pÄ det nya litiumbatteriet. Flera batterier kan kopplas i parallell och dÄ kopplar man en datakabel mellan dem sÄ sköter de den interna kommunikationen mellan batteriernas BMS-system att laddlÀget blir rÀtt mellan dem.

Nu Ă€r installationen klar för en normal husbil, men för mig visade det sig vara mer komplicerat. Jag har ju genom Ă„ren förstĂ€rk mitt laddsystem bĂ„de med Ctek 250 en dc/dc laddförstĂ€rkare, starkare specialladdare för mina 2×6 volts batterier och en Efoy 210 brĂ€nslecell.

Allt naturligtvis för att alltid ha bÀst möjligt laddade bodelsbatterier. Alla dessa tillbehör har laddkurvor för blybatterier vilka Àr annorlunda Àn de som passar för ett litiumbatteri. Detta betyder att jag fick ÄterstÀlla laddsystemet till original, dvs koppla bort alla dessa tillbehör. Efoys brÀnslecell kunde jag sedan koppla tillbaka efter att jag stÀllt om dess laddkurva.

Att montera ett ”plugg and play”-batteri fungerar sĂ€kert för en bil med original laddsystem, dock blev det för mig ett litet större ingrepp. Av detta kan man lĂ€ra att man innan man skrider till verket skall ta reda pĂ„ hur inkopplingen skall ske i just Din bil. I nio fall av tio Ă€r det nog bara att koppla in, men förvissa Dig om vad som behövs. Ett möjligt problem kan vara för klena kablage i bilens original laddsystem. Ett litiumbatteri krĂ€ver högre strömmar för att ladda sig sĂ„ fort som det Ă€r möjligt och kan leverera mer ström, men just det krĂ€ver kraftiga kablage. I mitt fall Ă€r kablagen som vĂ€l Ă€r tillrĂ€ckliga.

 

Funkar bra, men det Àr nervöst i början!

Om man Ă€r van vid att ett dygn tar 10% – 20% av batterikapaciteten sĂ„ blir man lĂ€tt nervös nĂ€r ett dygn helt plötsligt tar upp till 30 – 40%!

Det visar sig sedan att Äterladdningen gÄr sÄ mycket fortare Àn vi tidigare varit med om. Vi har Ànnu inte pga vintern kunnat se vad solcellen ger som bÀst, men generatorn laddar tillbaka till 100% efter en till en och en halvtimmes fÀrd. Nervositeten Àr dÀrför bara en ovana som lÀgger sig snabbt.

NÀr man vÀl lÀrt sig de nya dygnsvÀrdena pÄ sin batteritankmÀtare sÄ Äterkommer lugnet. Vi har Ànnu inte nÄgon lÀngre erfarenhet av litiumbatteriet för vi Äkte i vinter inte söderöver och i StockholmsomrÄdet blev vÄr bil insnöad under en lÀngre period. Vi har dock hunnit med nÄgra kortare turer och Àven en tur till vÄra husbilsvÀnner i BollnÀs.

Fakta

Litiumbatteri Super B 90Ah  

Pris ca 25.000:- kronor

Batteriet har inbyggd cellbalansering och system för övervakning av laddningen.

Vidare har det en wifi-uppkoppling mot en övervakningsapp.

Batteriet vÀger 12 kg vilket Àr betydligt lÀttare Àn mina 2x 34 kg för mina blybatterier.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift