Budgetlösning
Att få en stadig och perfekt nivellerad husbil med en enkel knapptryckning är lockande. Men också en betydande investering. En omgång hydrauliska stödben betingar i runda slängar 60 – 65 000 kronor monterat och klart.
Men det finns billigare stödben, Tesa AutoLift kostar cirka 30 000 kronor. De är elektriska, inte hydrauliska. Men spelar det egentligen någon roll? Det ska vi ta reda på.
Steg ett är att syna monteringen och funktionaliteten. I en framtida artikel kommer vi återkomma till hur de är att leva med.
Text och foto Stefan Janeld
Montering utförd hos Torvalla LCV i Haninge
”Man får vad man betalar för.” En devis jag är beredd att skriva under på. Men jag är också övertygad om att man inte ska förköpa sig. Varför betala mer än man behöver?
Vi har tidigare följt installationen av hydrauliska stödben. Rejäla doningar i rostfritt och aluminium av högsta kvalitet. Med en finish och precision som imponerar.
I en direkt jämförelse ser de stödben jag har framför mig väldigt simpla ut. Jag har mina tvivel, det ska erkännas.
Rättfram installation
Autolift säljs i kit anpassade för olika chassin. Det kit som ska monteras idag är speciellt framtaget för Fiat Ducato skåpbil av senaste modell. Det som skiljer de olika satserna är monteringsbeslagen – det som sitter mellan chassi och stödben.
Man kan köpa benen i kit om två ben eller fyra. Med två ben får man stabilisering, men inte automatisk nivellering.
Att få dit benen är inte komplicerat Men något pilligt. De beslag som ska fästas framtill kräver att man tar bort en del underredesmassa för att hamna rätt. Det är trångt och de cirka 10 mm man vinner på att komma ända in till plåten gör stor skillnad.
All massa tog vi inte bort, ett tunt lager fick vara kvar, vi säkrade dessutom genom att spraya på ett tunnare extra skydd.
Baktill är monteringen om möjligt ännu enklare. En medföljande balk bultas fast i chassit och sedan är det bara att skruva dit stödbenen. Hålen att fästa balken i finns redan i chassit.
Satsen är väl anpassad till bilen. Två borrhål i chassit är allt vi behöver göra för att få dit de fyra stödbenen.
Ont om plats
Eldragningen görs via en box i vilken systemets intelligens sitter. Lådan är onödigt stor och dessutom går kablar ut genom boxens alla sidor vilket gör att den tar ännu mer plats.
Elektroniken ska sitta så centralt i bilen som möjligt, parallellt med bilens golv. Detta eftersom det sitter ett gyro i den som signalerar när bilen är i våg.
På en vanlig skåpbil är det inga bekymmer att placera lådan centralt. Den är relativt tom undertill. Men en inredd skåpbil har spillvattentanken undertill. På denna bil från Pilote är det en stor tank som dessutom är isolerad. Det var omöjligt att få lådan på den plats vi önskade. Kompromissen blev att sätta den mitt under bilen, strax framför bakaxeln.
Något fäste för lådan följer inte med. Men två plattjärn löste den knuten.
Att slippa pressa kopplingar och dra hydraulslang spar tid. Men inte så mycket tid som man kan tro. Elkablarna kopplas med skruvkopplingar på varje stödben. Det är lite pilligt att få dit kablarna och sedan fuktskydda dem med gummitutor som fylls med fett. Önskvärt vore en vattentät kontakt. Kommer höja priset på satsen en aning, men den kostnaden får kunden med råge igen på en snabbare montering.
Vår placering av elboxen gjorde att kablarna till de bakre stödbenen blev onödigt långa. Man kunde rullat ihop dem och fäst den under bilen. Men det blir en plats för grus, sand, och annat att gojsa sig och vintertid kommer slask fastna och frysa till. Istället togs beslutet att kapa de färdiga kablarna. Tog lite extra tid men resultatet blev väsentligt mycket bättre och smuts och slask har ingenstans att fastna.
Förutom kablar till stödbenen ska systemet kopplas in på batteriet och en nätverkskabel dras till kontrollpanelen. En tun sladd ska också dras till tändningslåsets B+. Av någon outgrundlig anledning har denna tunna kabel fått dela slang med nätverkskabeln till manöverpanelen. Mer logiskt vore att den delade slang med strömmatningen. Detta eftersom manöverpanelen inte passar på instrumentpanelen utan placeras inne i bodelen. Det gör dragningen av den tunna kabeln onödigt krånglig. Att däremot dra den från startbatteriets plats i förarhyttens golv till tändningslåset är en smal sak.
Eftersom de båda kablagen går sida vid sida under bilen gjorde vi en skåra i båda slangarna och växlade över B+ kabeln in i slangen med strömmatningen.
Inte glasklar instruktion
När allt är fastskruvat och elen dragits är det dags att kalibrera systemet. Det görs dels mekaniskt och dels elektroniskt.
Den mekaniska delen består av distanser som anpassar benens längd till bilens markfrigång och en skruv som mekaniskt stoppar benen när de hissas upp till körläge.
Hur distanserna ska monteras och vilka som ska användas är en enkel sak. Men ingenstans står i klartext hur vi ska justera stoppskruven. Det enda som anges är att det mekaniska stoppet och det elektroniska ska skilja en centimeter. Hur det elektroniska ska justeras framgår inte alls.
Instruktionen är på engelska och förutsätter att man har förkunskaper i hur systemet fungerar. När man monterar för första gången finns inga förkunskaper. Det blir en del experimenterande innan man förstår.
Att man ömsom pratar om höger fram, vänster fram osv och ömsom kallar benen 1, 2, 3 och 4 är mycket förvirrande. Det är omöjligt att veta vilket ben som är viket nummer. Bättre att konsekvent använda benens position. Det kan aldrig missförstås.
När vi väl kommit underfund med kalibreringen och gjort ett antal test av systemet inser vi att den elektroniska kalibreringen sker i elektronikboxen utan vår inblandning. Ingen programmering eller liknande. Bara at göra de moment som beskrivs. Ett antal knapptryckningar. Viktigt är att tändningen är av vid kalibreringen!
Lättmanövrerat
Instrumentpanelen är en färgglad historia. Passar illa i husbilars väldesignade bodelar. Den saknar display. Istället är det olika dioder som lyser för att markera de olika funktionerna och vad systemet gör.
Panelen är så enkel att handhavandet är intuitivt. De flesta kommer bara använda ”Auto” knappen som nivellerar bilen och sedan ”Up” när de ska köra iväg.
Eftersom manöverpanelen inte passade in i möblemanget dolde vi den bakom en klaff i köket. Det finns ju en fjärrkontroll, resonerade vi. Men! För att fjärrkontrollen ska fungera måste man först aktivera manöverpanelen. En inte särskilt lyckad lösning.
Gör jobbet
När vi testar systemet arbetar det lite långsammare än de hydrauliska system vi har erfarenhet av. Det är också ljudligare. Men det kan utföra exakt samma uppgifter.
Systemet jobbar alltid med två ben i taget för att förhindra vridningar i chassit. Man kan höja en sida, fram- eller bakända av bilen. Praktiskt vid hjulskifte eller om man vill tippa bilen för effektiv tömning av spillvatentanken. När man lämnar husbilen kan det vara en god idé att den lutar lite bakåt så vatten inte blir stående på taket.
Utanför verkstaden sluttar marken ganska rejält. Mer än systemet kan övervinna. Och det talar det om när vi försöker autonivellera. En röd lampa lyser vid det ben som inte kan utföra sin uppgift. Lite förvirrande är att panelen varnar för överlast. Vilket knappast är fallet eftersom varje ben ska klara två ton. Men vi kan se att det är i sitt yttersta läge och förstår att varningen för överlast och varningen att det nått sitt ändläge aktiverar samma varningslampa.
När vi testat systemet ett par gånger börjar batteriet krokna. Fyra starka elmotorer kräver en hel del energi. Vi önskar att man kunde manövrera systemet med motorn igång för att spara batteriet. Men det går inte.
Det är nämligen så att det finns en säkerhetsspärr som hindrar att man åker iväg med benen i nedfällt läge. Det kan ju orsaka stor skada på bilen och systemet. Denna säkerhetsspärr får sin signal från B+ på tändningslåset. Med andra ord: När bilens tändning aktiveras spärras systemet och ett larm ljuder.
Vi hade önskat att systemet istället hämtade denna varningssignal från handbromsens signal. När handbromsen är dragen står bilen stilla och det är säkert att manövrera stödbenen. För en lekman är lösningen enkel; ta ett eget initiativ och koppla kabeln till signalen för aktiverad handbroms.
Men det går inte eftersom den signalen är jord (minus) medan systemet är byggt för att få sin signal från elsystemets positiva sida.
Nu ska man komma ihåg att ingen kommer använda systemet på det vis vi gjorde när vi testkörde alla funktioner. Man stannar, nivellerar och sedan är det klart. Risken att man får problem med startbatteriet är liten. Så länge startbatteriet är fräscht.
Man kan via manöverpanelen stänga av denna säkerhetsfunktion. Men av naturliga skäl är det inte att rekommendera. Om du ändå gör det är systemet intelligent nog att när det stängs av och sätts på igen återaktiveras funktionen automatiskt.
Vi tycker
Tesa AutoLift ett prisvärt alternativ. Kostar grovt räknat hälften av ett hydrauliskt. Sedan tillkommer monteringskostnad. Räkna med att en verkstad behöver en knapp arbetsdag. Beroende på deras timdebitering kostar monteringen cirka 6 000 till 8 000 kronor.
Systemet klarar förvisso husbilar upp till 5 tons totalvikt. Men på större och exklusivare husbilar känns ett hydrauliskt system mer i linje med bilen i övrigt.
Funktionen är densamma som de dyrare hydrauliska systemen. Men det är inte lika påkostat och förfinat. Manöverpanel och fjärrkontroll saknar programmeringsfunktioner. Handhavandet känns inte helt modernt i dagens appstyrda värld. Men funktionen är klockren!
Tillverkaren förkunnar stolt att man galvaniserar sina stödben på Fiats fabrik, en galvanisering som enligt dem är sju gånger hållbarare än en vanlig galvanisering.
Att systemet är fritt från olja gör det enligt tillverkaren extra lämpligt i sträng kyla.
Finns ingen anledning att säga emot.
Nu ska bilen ut i skarpt läge och vi återkommer med en rapport om hur ägaren upplever systemet.
Fakta Tesa AutoLift
Tillverkas i Pescara, Italien
Kan monteras på följande chassin med korrekt adapterkit:
- Fiat Ducato 230/244 standard
- Fiat Ducato 230/244 AL-KO
Fiat Ducato X250 / 290 standard
Fiat Ducato X250 / 290 AL-KO
Mercedes Sprinter
Ford Transit Euro4
Ford Transit Euro6
Renault Master
IVECO Daily
Markfrigång minimum 34 cm
Benen kan skjutas ut max 18 cm
Praktisk lyfthöjd ca 15 cm
Nivelleringstid max 60 sekunder
Vikt 50 kg (varje stödben väger 11 kg)
Kompenserar för lutning i längsled max 4° (8%)
Kompenserar för lutning i sidled max 6° (12%)
Strömförbrukning ca 12 Ampère (vid 1 000 kg belastning)
Systemet dimensionerat för bilar upp till 5 ton totalvikt
Varje ben lyfter 2 000 kg
Vattentät elmotor
Galvaniserade stödben
Garanti 2 år
Finns att köpa hos din lokala husbilshandlare
Pris grundsats ca 29 995 kr
Pris adapterkit ca 2 895 – 3 225 kr
Importörer Holiday Fritid, www.holidayfritid.se och Kama Fritid, www.kamafritid.se