.

Viktfördelning – Viktiga centimetrar!

Att inte packa in för många kilo i sin husbil är viktigt, dels för att det kan bli dryga böter. Men främst för att överlast påverkar bilens vägegenskaper negativt och därmed säkerheten.

Men det är inte bara hur mycket man packar in som har betydelse. Var man packar in prylarna är nästan lika viktigt. I alla fall för körsäkerheten.

 

Av: Stig Forsberg och Stefan Janeld

 

En bils totalvikt är direkt kopplad till dess uppbyggnad. Dimensioneringen av chassi, bromsar, hjullager, axlar, dämpare och fjädrar styrs av vilken totalvikt bilen ska ha.

Läggs max framaxelvikt och max bakaxelvikt ihop blir summan högre än bilens totalvikt. En säkerhetsmarginal i händelse av en inte optimalt fördelad last.

Det är detta man utnyttjar när man höjer en husbils totalvikt från exempelvis 3,5 ton till 3,85 ton. En uppvägd bil har således små eller inga marginaler kvar för ojämn lastfördelning om du utnyttjar hela lastvikten.

Den svagaste länken i viktfördelningskedjan är däcket. En del transportbilsdäck däck knäar redan vid 825 kg. På den bil vi använde i detta reportage tålde däcken en maxlast på 1030 kg. Däcken heter Vanco Camper, Fiats standarddäck för camperchassiet.

OBS! Oavsett vad varje hjul tål att belastas med så ska snedbelastningen på en bils axel inte överstiga 30%. Om snedbelastningen är högre blir bilen tipp-benägen.

Vi valde en husbil som representerar den mest sålda typen i Sverige. Halvintegrerad, en bit över sju meter lång, ett överhäng på ca två meter och försedd med ett stort garage bak. En Solifer Emotion 673 från 2011. Detta exemplar är registrerat med 3 850 kg totalvikt. I garaget placerar vi 100 kg på olika platser och väger sedan hur detta påverkar viktfördelningen på bilens fyra hjul. Vikterna vi använde var fem tjugo kilos betongsäckar placerade i plastbackar för enkel hantering.
En husbil är att likna vid en gungbräda där bakhjulet är axeln. Hur vikten fördelas avgör hur balanserad bilen blir. En balanserad bil har bra fäste för drivhjulen och styrningen, oavsett om den är fram- eller bakhjulsdriven. I händelse av sladd är det lättare att häva sladden i en balanserad bil. Gungbrädan har i detta fall en dimension till. Balans måste även råda i sidled. Om det skiljer mer än 30% mellan höger och vänster sida blir bilen tipp-benägen. Vårt test visar att små förskjutningar av lasten kan göra stor skillnad för balansen i bilen.

Olastad

Redan i grundutförande är testbilen inte särskilt väl balanserad. Det skiljer över 100 kg mellan hjulen på samma axel, både fram och bak.

100 kg mitten framkant

Lasten centrerad i framkant av garaget. 144 cm från bakaxelns centrum.

(Att totalvikten ökar med 104 kg istället för 100 kg beror på att vi ställt ner noggrannheten på vågen för att få den mer lättavläst, ett avrundningsfel kort och gott)

100 kg mitten bakkant

Lasten centrerad bakkant av garaget. 197 cm från bakaxelns centrum

Nu belastar de 100 kilona bakaxeln med hela 158 kg.

100 kg bak vänster

Axelvikterna är oförändrade från när lasten var placerad i centrum längst bak, men viktfördelningen höger/vänster har ändrats rejält genom att vi flyttar lasten en meter i sidled.

Vänster bakhjul är farligt nära att överbelasta däcket, som tål max 1 030 kg.

100 kg bak höger

Med denna placering av lasten är viktfördelningen över bakaxelns hjul den bästa. Det visar tydligt hur viktigt det är att känna sin bil och lasta rätt.

20 kg på cykelstället

För att stilla vår nyfikenhet lade vi en betongsäck på cykelstället bak. Vi ville veta hur mycket våra kära cyklar belastar bakaxeln. En cykel är ju inte så tung, eller hur?

Säcken hamnar 297 cm bakom bakaxelns centrum och belastar axeln med 40 kilo!!!! Det är dubbelt upp. Vad väger dina cyklar?

N-värde

På tunga bilars registreringsbevis finns ett N-värde angivet. Det anger var lastcentrum skall var om maxlast skall utnyttjas.

Vi borde även på husbilar, som ofta är maxlastade, ha ett sådant värde angivet. Bara genom att det är angivet förstår vi hur vi skall fördela lasten.

OM det fanns ett N-värde angivet skulle många snabbt förstå risken med ett stort garage och lasta slugare än idag.

Lasta rätt, lasta lätt och lasta tunga saker lågt mellan hjulaxlarna i den mån det går.

Slutsats

Det finns en formel för att beräkna det vi nu gjorde i praktiken. Men formler blir inte levande på samma sätt som när man baxar runt 100 kg betong i ett trångt garage.

Och vågens siffror får oss att häpna trots att vi hade en god uppfattning om hävstångsprincipens effekter. Vi hoppas du som läser detta reagerar på samma sätt och ser över hur du lastar din egen bil.

Lärdomar att ta med sig:

  • – En bakaxel kan vara överbelastad trots att man inte utnyttjar hela bilens lastvikt.
  • – Packa tunga prylar så långt fram i garaget som möjligt.
  • – Alla bilar ska ha två luckor till garaget så ägaren på ett enkelt vis kan fördela vikten över hela bilens bredd. Annars riskerar man att alla tunga saker hamnar på en sida och det är, som framgår i detta test, inte alltid så bra.
  • – Titta på dina däck så de klarar den totalvikt bilen är godkänd för. Det finns en kod på däcket, ofta i samband med däckstorleken. Koden för ”belastningsindex” består av tre siffror och går från 101 till 116 på de däck som används till husbilar baserade på transportbilar.
Under varje hjul en vågplatta kopplad till en dator som ger oss vikt per hjul, per axel och bilens totala vikt. Noggrannheten är stor, utrustningen används av polismyndigheter i flera europeiska länder.