När man beställer en fabriksny husbil är motorvalet en stor fråga. Många lockas av att ha så många ystra hästar som möjligt till sitt förfogande. Men fler hästar kostar mer pengar. Har man en begränsad budget kan det vara värt att lägga slantarna på något annat. Här en kort guide om vilken som motor som passar vilken husbil.
Av Stefan Janeld
Jag pratar här endast om senaste generationen av Fiats motorer, 2,2 MultiJet 3 som finns i fyra versioner. Eller egentligen sju om man tar i beaktande att tre finns i såväl Light Duty som Heavy Duty version. Samma motorer, men med olika certifiering.
I Sverige finns en skattefördel med Heavy Duty versionen eftersom den inte omfattas av WLTP. Den formel enligt vilken fordons utsläpp beräknas. I klartext betyder det ungefär hälften så hög fordonsskatt de första tre åren.
Grundtipset är därför att beställa en husbil med Heavy Duty motor.
Dock ska man vara klar över att det när som helst kan ändra sig. Det är upp till Transportstyrelsen att justera den formel för vilken man beräknar Heavy Duty motorers utsläpp. Idag baseras den på den tidigare körscykeln, NEDC, för att man inte anser sig ha data nog att revidera den enligt nya körcykeln, WLTP, som är en mer verklighetsnära körcykel och därför ger högre utsläppsvärden.
I Sverige beskattas bilar efter mängden koldioxid de släpper ut.
Heavy Duty ingen självklarhet
Inte alla husbilstillverkare beställer chassin med Heavy Duty motorer. De beställer sina chassin över ett år innan leverans. Att specificera chassina är en chansning från deras sida. En chansning baserad på vad de flesta kunder väljer i form av motorstyrka, växellåda och säkerhetsutrustning.
Sverige står för mindre än 5% av husbilsförsäljningen i Europa. Tillverkarna tar kan inte specialbeställa chassin för den lilla andelen. Det är upp till agenten/importören att beställa chassin med en för svenska kunder korrekt specifikation. Allt du som kund beställer utöver de chassin som redan beställts faller utanför denna specifikation.
Val av växellåda påverkar motorvalet
Fiats manuella lådor är klenare än automatlådan. Därför tar man ut mer vridmoment ur de motorer som paras ihop med automatväxel. Du kan alltså till viss del finansiera automatlåda genom att välja en svagare motor. Så länge bilen inte är för stor och tung. Bilden klarnar längre fram i artikeln.
4 effektuttag
Fiat tillverkar sina motorer i fyra utföranden. 120, 140, 160 och 180 hästkrafter. Man kan förledas att tro att enda skillnaden är programmeringen av styrelektroniken. Att de är ”chiptrimmade” från fabrik. Men så är inte fallet. Det finns fysiska skillnader mellan motorerna. Den kraftigaste har till exempel smidda kolvar.
Lyssna därför inte på säljare som ”tipsar” dig att köpa en mindre motor och sedan chiptrimma.
Chiptrimning bör man inte göra för att få mer kraft. Det är något man gör för att få ner förbrukningen eller om man har en automatlåda som har svårt att välja växel i marschfart. Om man trimmar för mer kraft minskar inte förbrukningen och du sliter på lådan. Behåll din nuvarande körstil och använd bara den extra effekten vid omkörning.
Dessutom ska du aldrig chiptrimma en ny motor. Fiats motorer har ett inkörningsprogram som avslutas när motorn anses inkörd. Detta tar olika lång tid beroende på körstil. Normalt ca 500 mil. Men det finns de som åkt 1 000 mil innan de märker att motorn ”lossnar”. Ofta är bilen törstigare under inkörningscykeln. Säkraste indikatorn på att motorn är inkörd är att förbrukningen sjunker.
Men vi kommer ifrån ämnet. Tillbaka till motorerna och vad de passar till.
Utgångspunkt
Husbilar ska man inte köra som vore de personbilar. Det är tunga fordon med längre bromssträckor.
Mina råd är baserade på att man kör i ”husbilslunk” som marschfart, ca 90 km/h.
Att öka marschfarten från 90 till 110 km/h har stor påverkan på förbrukning, stoppsträcka och inte minst ljudnivån ombord.
120 hk motorn
Om du inte vill ha automatlåda (motorn erbjuds inte med automatlåda) är detta en utmärkt motor i kompakta husbilar. Plåtisar och vanliga husbilar kring 6 meters längd.
Tyvärr finns den inte i Heavy Duty version, vilket gör motorn till en dålig affär i Sverige. Men om husbilen du fastnat för inte finns att få med Heavy Duty kan det vara rätt val.
140 hk motorn
En mycket bra allround motor. Passar alla husbilar byggda på lightchassi. Ihop med automatlåda är den extra stark, 380Nm istället för 350.
Om du hade tänkt lägga pengar på 160 hk motorn, men avstå automatlåda av för att spara en slant är mitt tips att välja 140 hk med automat. Den är lika stark med automat som 160 hk motorn är med manuell låda. Du vinner komfort och ökar andrahandsvärdet mer än vad automatlådan kostar.
160 hk motorn
Här finns kraft nog för alla husbilar, upp till åtminstone 4,5 ton. Med automatlåda är den lika stark som den gamla 3,0 liters motorn var. Och den satt i bilar med totalvikt på 5,5 ton utan att någon klagade.
Det som gör att man kanske ska gå upp en storlek i lyxiga helintegrerade husbilar är att kundkretsen förväntar sig det. Andrahandsvärdet blir lidande om toppmodeller i premiumklassen inte har toppmotorn.
180 hk motorn
Premiummotorn för premiumhusbilar, egentligen oavsett totalvikt. Finns med manuell låda men du bör alltid välja automat. Helt enkelt för att det också är premium. I premiumklassen vill kunderna ha det bästa som går att få.
Rent objektivt, utan att blanda in premiumkänslor och andrahandsvärde i ekvationen, är det först i bilar över 4,25 tons totalvikt som den är motiverad. Eller om du har tunga släp att dra på. Då kan den vara rätt val även i en kompakt husbil.
Till sist
Många husbilstillverkare har även modeller på Citroën Jumper chassi. Det är en tvillingbil till Fiat Ducato, men motorerna är inte identiska och man kan inte få automatlåda. De finns heller inte som Heavy Duty.
Citroëns motorer finns i effekterna 120, 140 och 165 hk.
Skillnaden mellan Citroëns och Fiats motorer i körbarhet och kraft är försumbar, det är omöjligt att känna skillnad mellan fabrikatens motorer. Du kan därför använda denna guide även till husbilar byggda på Citroën