Meny

.

Vintertest Adria Coral S670SLT och Carthago S-Plus i51

TvÄ storsÀljare bekÀnner fÀrg

BÄda toppar sina respektive segment. Adria i mellanklassen, Carthago i lyxklassen. Klarar de en svensk vinter? Det Àr frÄgan.

 

Testpiloter: Björn Genberg, Bo Karlsson och Stefan Janeld

Text och foto Stefan Janeld

 

Vi hÀmtar ut vÄra bilar i PiteÄ. Termometern visar blygsamma fem minusgrader. Vi söker strÀngare kyla och sÀtter kurs inÄt landet. Jag förÀras Carthagon, Bosse vÀljer Adrian och Björn kniper Cabbyn (testet av Cabbyn hittar du hÀr). Att jag rattar Carthagon Àr ingalunda ett tecken pÄ att jag i kraft av testledare tar för mig pÄ mina medarbetares bekostnad. Förklaringen Àr att Carthagon Àr sommarskodd. Bosse och Björn vill köra vinterskodda.

Carthagons bakhjulsdrift har bra fÀste

Karavanen rullar igĂ„ng. Min Carthago Ă€r byggd pĂ„ Mercedes kraftigaste Sprinterchassi, 518.  184 hĂ€star trycker fram bilen via tvillinghjul pĂ„ bakaxeln. AutomatlĂ„dan ger tillbakalutad körning. LĂ„dan Ă€r knappast rapp, man fĂ„r trycka gaspedalen en bra bit innan det börjar rulla, Ă€nnu mer innan tvĂ„an silkesmjukt hakar i. Farten maskeras effektivt av Carthagons tyngd och tysta gĂ„ng, pĂ„ Mercedesvis Ă€r gĂ„ngen lite gungig i sidled. Att sommardĂ€ck sitter pĂ„ mĂ€rks inte. Även i branta backar med bĂ„de is och lössnö tuggar den sig upp utan problem. Men i brant nedförslut fĂ„r man passa sig lite. I en backe gĂ„r det brant nedför och svĂ€nger kraftigt höger. Jag bromsar lite för att dĂ€mpa framfarten. Det Ă€r ett misstag. Bilen glider i sidled. Jag slĂ€pper bromspedalen illa kvickt och accepterar en lite högre fart. Hjulen fĂ„r Ă„ter grepp och bilen gĂ„r dit jag vill. Att sommarskodd ha full kontroll över framfarten pĂ„ utprĂ€glat vintervĂ€glag Ă€r imponerande, jag antar att alla lastbilschaufförer kĂ€nner igen sig.

Runtomsikten Àr bra, men inte pÄ topp. PÄ Mercedes tillÄts inte framrutan gÄ djupare Àn den nu gör, en balk hindrar. Okej, men för sidorutorna finns inga strukturella hinder. Rutorna borde gÄ ner djupare eftersom man sitter lÄngt in i karossen.

UtrustningsnivÄn Àr skyhög, allt finns förutom navigation och stereo. Carthago, och hart nÀr alla andra husbilstillverkare, envisas med att inte standardmontera stereo. Anledningen, enligt dem, Àr att varje köpare vill göra sitt eget val och dÄ Àr det bÀttre att slippa byta. Men jag hÀvdar, med en dÄres envishet, att en bra stereo Àr ett försÀljningsargument. SÄ Àr det i personbilarnas vÀrld dÀr Bose, Mark Levinsson och B&O signalerar premiumstatus pÄ hela fordonet. Varför inte pÄ husbilar?

Även Adrian rullar pĂ„ bra med nya dubbdĂ€ck. Bodelen Ă€r inte den tyngsta, och Ă€ven om överhĂ€nget Ă€r rejĂ€lt Ă€r trycket över framaxeln tillrĂ€ckligt för god framkomlighet. Bilen saknar antispinn, vilket Ă€r lite synd, i vissa fall gör det stor skillnad. GĂ„ngen Ă€r tyst och behaglig. Stolarnas justeringsmöjligheter Ă€r bra, men Bosse som inte Ă€r sĂ€rkilt lĂ„ng, tycker den djupa kopplingspedalen Ă€r jobbig och vill sĂ€nka stolarna ytterligare. Han menar dessutom att armstöden Ă€r för smala och hĂ„rda.

UtrustningsnivÄn Àr i Adrian god, men saknar backkamera, antispinn och, naturligtvis, stereo. Allt gÄr dock att fÄ mot ersÀttning.

Runtomsikten Àr god, men spolarvÀtskan smutsar sidorutorna hÄrt pÄ moddig saltad vÀg och sikten i backspeglarna försÀmras. En aerodynamisk miss som alla Fiat lider av.

Effektiv vÀrme i bÄda testbilarna

I ett vintertest hamnar vÀrmesystemen i fokus. BÀgge bilarna ger vÀrme sÄ det rÀcker. I Adria levereras den luftburen. Med ett surrande ljud gÄr vÀrmaren igÄng. Luft vÀrmer snabbt och sprids i hela utrymmet, klimatet blir torrt. Carthagon levererar vÀrmen via vatten. Det tar lite tid innan vÀrmen kommer smygande och stÀller större krav pÄ korrekt placering av konvektorerna. Systemet Àr i princip tyst och klimatet blir behagligt dÄ luften inte Àr sÄ torr. DÄ bÀgge bilarnas gasolsystem Àr försedda med Secumotion, har vi haft vÀrmesystemen pÄ under fÀrd. I tillÀgg har bÀgge bilarna vÀrmevÀxlare som anvÀnder motorns vÀrme för att vÀrma bodelen.

I Carthagon Àr vÀrmevÀxlaren en del av vÀrmesystemet och arbetar ihop med vÀrmaren. I Adrian Àr vÀrmevÀxlaren en extra, fristÄende enhet monterad under dinettebordet, bakom förarplatsen. Funktionen Àr god, det kommer rejÀlt med vÀrme. Men den Àr ocksÄ högljudd vilket kan vara jobbigt om man behöver köra pÄ fullvarv. Dessutom Àr det bökigt att nÄ reglagen, de sitter pÄ sjÀlva vÀrmevÀxlaren. Det gÄr inte att variera luftflödet under fÀrd. Ett fjÀrrreglage vore pÄ sin plats.

Viktigt att bestÀlla Carthagon med rÀtt specifikation

Första kvÀllen umgÄs vi i Carthagon. Till en början drar det lite kallt över axlarna pÄ mig som sitter i passagerarstolen. Jag drar för insynsskydden, startar den lilla extravÀrmaren under förarsÀtet och knappar upp Aldepannan tvÄ grader till +22 grader. Det blir genast bÀttre. De tio minusgraderna utanför bekommer oss inte. Jag sitter i kortÀrmat.

NÀr det Àr dags att natta tar jag mig bak i bilen. DÀr rÄder bastulika förhÄllanden, +31 grader i sÀnghöjd. Jag hade glömt att minska flödet till de bakre radiatorerna för att fÄ jÀmn vÀrme i hela bilen. Jag knappar ner vÀrmen ett par grader och sÀtter mig i dinetten och lÀser en stund. Snart har temperaturen antagit mer rimliga +22 grader i sovrummet.

Somnar in, men vaknar igen efter nÄgra timmar. Min arm ligger mot rutramens nederkant, och den Àr svinkall! HÀr har Carthagos ingenjörer dabbat sig, tror jag först. Utmed vÀggen löper ett vÀrmerör med luftspalt. VÀrmen frÄn röret ska stiga utmed vÀggen och mota kallraset. Men luftspalten Àr för lÄg. Madrassen med lakan tÀpper till och hindrar vÀrmen. Om skivan till luftspalten nÄr över madrassens kant fÄr luften fritt flöde.

Efter att ha pÄtalat denna miss för Carthago blir jag varse att en sÀrskild lösning Àr speciellt framtagen för den Skandinaviska marknaden som löser detta problem: Man kapar 4 centimeter av madrassens bredd och ger pÄ sÄ vis plats för en konvektor med rejÀl luftspalt. Dock bestÀlls denna lösning sÀllan. Det Àr alltsÄ inte Carthagos ingenjörer som dabbat sig. Den svenska handlaren kan, mot en avgift, fixa detta problem om sÄ önskas. Ett glÀdjande besked eftersom befintliga bilar kan modifieras om behov uppstÄr. I tillÀgg kan bilen bestÀllas helt utan fönster bak och förses dÄ med fördel med stor taklucka för ljus och ventilation.

Adria har i första hand tÀnkt att man ska stÄ vid elstolpe

Adria har ocksÄ luftspalter utmed vÀggarna. De nÄr med rÄge över madrassens kant, inga kallras tillÄts frÄn sovrumsfönstren. DÀremot Àr det kallare i kupén och umgÀngesdelen. UmgÀnge omöjliggörs inte, lÄngt dÀrifrÄn. Men kortÀrmat rekommenderas inte i de frÀmre stolarna och tofflor sitter bra. Kupégolvet hÄller blott +10 grader nÀr det Àr +22 i övriga bodelen. TillÀggas ska att vi inte fÄtt med nÄgot tÀcke till kupén. Tidigare test har visat att tÀcket gör stor skillnad, cirka tvÄ grader i hela bilen. Dessutom gÄr det Ät mindre gasol.

VÀrmen levereras i övrigt jÀmnt, enda nödvÀndiga justering var att strypa toalettens utblÄs. Annars blev det bastu dÀr inne. DÄ vÄra vintertest alltid sker i form av fricamping kunde Adrians 230 volts elektriska golvvÀrme inte anvÀndas. Den hade givetvis förÀndrat förutsÀttningarna radikalt och effektivt gjort kupéns golv varmt.

Imponerande vÀl ventilerade överskÄp

BÄda bilar Àr försedda med uppvÀrmda tankar. Carthagon har sina placerade i det uppvÀrmda dubbelgolvet. Adria förlitar sig pÄ extra isolering och separat uppvÀrmning av spillvattentanken. Vattentanken Àr placerad i bodelen. Ingen bil hade problem under testet.

GasolÄtgÄng Àr en stor frÄga vintertid. Det Àr dyrt och ibland svÄrt att fÄ tag i. Ett vattenburet system Àr snÄlare, givet identiska förutsÀttningar, vilket sÀllan intrÀffar.

Carthagons luftvolym kÀnns dubbelt sÄ stor som Adrians. Bilarnas uppbyggnad Àr olika och en jÀmförelse Àr hart nÀr omöjlig. Men vi försöker.

Carthagons medeltemperatur stannade pÄ +21,5 grader, Adrians +20,5 grader. I Carthago gick det Ät 6,0 kilo gas pÄ tre dagar, Adrian slukade 8,9 kilo. För att jÀmföra siffrorna anvÀnder vi vÀrdet mÀngd gas per grad, en indikation pÄ bilarnas isolering. Carthago vill ha 279 gram per grad och Adria 434 gram. Dock, det saknades tÀcke över framrutan pÄ Adrian! Den spar minst tio procent och i gynnsamma fall det dubbla.

En intressant observation Ă€r temperaturen i skĂ„pen. Adrian har luftspalter som cirkulerar varm luft. Fungerar sĂ„dĂ€r – det Ă€r cirka tio grader kallare i skĂ„pen Ă€n i bodelen vid tio minusgraders yttertemperatur.

Carthago bygger ocksÄ med luftspalter, men de syns inte lika tydligt. De döljs effektivt av tapetens flossiga struktur. Döm om min förvÄning nÀr det som mest skiljer en ynka grad mellan bodel och skÄp, ibland noterar vi ingen skillnad alls. Imponerande!

Halvdinette gillas

Adrian har en funktionell bodel dÀr köket Àr enda egentliga kompromissen. Att placera toaletten bak Àr en bra lösning i en lÄngbÀddarsbil, med en hake: det gÄr inte att bÀdda ihop en dubbelbinge. BÀddarna Àr nÄgot höga, man sitter och dinglar med benen. Den stÀllbara huvudÀndan Àr förnÀmlig, men lampan i huvudÀndan Àr felplacerad. Antingen blÀndar den eller lyser upp hjÀssan. Aldrig lyser den upp pÄ boksidorna.

PluspoÀng för att vi slipper vinkelsoffan i dinetten. Med halvdinette och vÀgghÀngt, rejÀlt, bord (som vÀxer med en förlÀngningsskiva) Àr funktionen perfekt. Man sitter förvisso lite högt i framstolarna, men hellre det Àn som brukligt, allt för lÄgt. Den lÀngsgÄende soffan gÄr att konvertera till en bakÄtvÀnd, bÀltesförsedd, plats för en femte resenÀr, en finess som Adria Àr ensam om.

Trots tji garage Àr stuvutrymmena goda, rent av generösa om man betraktar Adrian som en bil för tvÄ. Med 3,5 tons chassit Àr tillÄten last 500 kilo.

Adria Àr vinterduglig under normala förhÄllanden. Förutsatt god tillgÄng av gasol och gÀrna inkopplad pÄ elnÀtet för att nyttja den standardmonterade golvvÀrmen.

För mÄnga nivÄskillnader

I Carthago Àr bodelen mer pÄkostad. SjÀlvklart, den har dubbla Adrians prislapp. PÄkostad, men knappast luftig. Den Àr indelad i fyra vÀl avskilda rum. Sovrum, kök, toa och dinette. Mest krut har lagts pÄ dinetten. HÀr finns bÄde rymd och komfort. Utsikten Àr fenomenal frÄn alla platser och trots vinkelsoffan aldrig trÄngt. Bordet Àr runt och fyra kuvert stort. LÄt kokkÀrlen stanna pÄ köksbÀnken. Ska vi hitta nÄgot att anmÀrka pÄ Àr det avsaknad av armstöd i sofforna och att framstolarna hamnar nÄgot lÄgt i förhÄllande till bordet. NÀr man anvÀnder Sprinterchassit i USA erbjuds en fotmanövrerad höjdjustering lik den pÄ frisörstolar, nÄgot för Europas tillverkare att ta efter.

En trappa upp ligger kök och toalett. Placeringen ger en trÄng passage genom bilen. Köket har allt, tack för enskild plats för kaffebryggare. Enda missen Àr att diskhons tÀckskivor saknar en naturlig förvaring.

Toaletten Ă€r trivsam, men inte rymlig. Allt finns och fungerar. Men nĂ„got ”raumbad” Ă€r det inte.

Ytterligare en trappa upp ligger sovrummet med tyvĂ€rr nĂ„got lĂ„gt i tak, det Ă€r ej full stĂ„höjd. SĂ€ngarna Ă€r höga eftersom ett gigantiskt garage finns inunder. De gĂ„r att bĂ€dda till stor dubbelsĂ€ng. Komforten Ă€r pĂ„ topp, extra bĂ€ddmadrass behövs inte hĂ€r ombord. Plats finns för bĂ„de bok och glasögon. Överallt i bodelen finns diskret steglös belysning.

Vi gillar inte bodelens nivÄskillnader. Det skiljer inte mindre Àn 43 centimeter mellan dinettens golv och sovrummets. Och dÄ har man redan klÀttrat upp tvÄ steg för att komma in i bilen. Bilens höjd mÀrks extra tydligt vid förarplatsen. Det Àr ett jÀttekliv för att komma in. Visserligen finns ett extra, infÀllt, steg som hjÀlper till. Men det Àr bara bekvÀmt att anvÀnda för att kliva in, inte för att ta sig ut.

I en bil med dubbelgolv och garage finns sjÀlvklart massor av stuv. Och eftersom Carthago stÄr pÄ ett Mercedes fem tons chassi Àr lastvikten rejÀl, cirka 1 200 kilo, lite beroende pÄ hur bilen Àr grundutrustad. Vanligt Àr att man bestÀller bilen med en förhöjd totalvikt, 5300 kilo. De extra 300 kilona kommer lastvikten tillgodo. Modellen gÄr Àven att köpa pÄ ett Iveco chassi. Det lastar ytterligare 200 kilo och ökar dragvikten frÄn 2 000 kilo till 3 500 kilo.

Bilder Carthago. Klicka för större bilder och informativ bildtext

Bilder Adria. Klicka för större bilder och informativ bildtext

Vi tycker

Carthago Àr en kapabel vinterbil redan i grundutförande och vet man med sig att man ska anvÀnda den mycket under vintermÄnaderna Àr det en god idé att fÄ sovrummets vÀrmesysten anpassat för detta. Framförallt visar den hur bra bakhjulsdrift Àr pÄ en husbil. Ska vi dra saken till sin spets Àr det inte fel att pÄstÄ att en vinterisolerad husbil inte ska kallas vinterbil sÄ lÀnge den Àr framhjulsdriven.

NivÄskillnaderna har vi svÄrt att svÀlja, bland annat för att sovrummet inte fÄr en rimlig stÄhöjd. Vi efterlyser en extra toatank. Med tanke pÄ att övriga tankar Àr rejÀlt tilltagna och rÀcker för lÄnga tiders oberoende borde en extra toatank vara standard.

Man kan inte jÀmföra Carthago och Adria tvÀrs över disk, till det skiljer för mycket i pris, utförande och mÄlgrupp. Adria framstÄr som ett klokt val för den som söker 3-sÀsongersbil med möjlighet till en och annan vinterutflykt. Den klarar kylan utan problem, men det kostar gasol. Bodelen Àr ljus och trivsam. LÀtt att röra sig i. Visserligen kan tre sova och fem fÀrdas, men det Àr i grunden en 2-personersbil. Den Àr vÀl utrustad frÄn början och priset skenar inte ivÀg för att nÄ en vettig utrustningsnivÄ. Det ger stort plus i kanten. Det Àr pÄ tok för mycket lockpriser pÄ dagens marknad.

Fakta Carthago S-Plus i51

Pluskonto

  • Bakhjulsdrift
  • Hög lastförmĂ„ga
  • VĂ€rmesystem
  • BekvĂ€m dinette


Minuskonto

  • NivĂ„skillnader i bodelen
  • Ej stĂ„höjd i sovrummet
  • Högt insteg förarplats
  •  

Utrustning testbil

ABS, antisspinn, antisladd, farthÄllare, dubbla airbags, farthÄllare, AC, elhissar, elspeglar, elfotsteg, markis, vattenburen vÀrme, vÀrmevÀxlare, backkamera, silverlack, skinnklÀdsel

Fakta Adria Coral S 670 SLT

Pluskonto

  • Öppen och ljus planlösning
  • Bra dinette
  • Toaletten


Minuskonto

  • Köket
  • Veka lucklĂ„s i plast
  •  

Utrustning testbil

ABS, bromskraftsförstÀrkare, farthÄllare, dubbla airbags, AC, elhissar, elspeglar, elfotsteg, luftburen vÀrme med elpatron, vÀrmevÀxlare, golvvÀrme el, ugn

Vill du lÀsa mer om Adria? Klicka hÀr!

Vill du lÀsa mer om Carthago? Klicka hÀr! Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift