Meny

.

Tanken var att utsätta tre olika biltyper för svensk vargavinter. Men Kung Bore ville annorlunda. Det blev en test kring nollan med stundtals kraftig vind. Kunde de tre behålla värmen och samtidigt sjasa ut fukten? Och i så fall, vilken gjorde det bäst? Här har du svaret.

 

Testpiloter: Bosse Karlsson, Björn Genberg, Stefan Janeld

Text och foto Stefan Janeld

 

Årets planering startade i juni med val av två av testbilarna, Pilote Explorateur Diamond Edition och Polar 3405. En skåpbil ville vi också ha med, en Knaus med dieselvärme. Det har stötts och blötts om det är något att hänga i julgranen. Men ingen Knaus var tillgänglig. Med kort varsel skakade Skoklosters Husbilar fram en ersättare. En Bavaria Arctic Van F60. En skåpbil profilerad som vinterduglig.

Ombytliga vädergudar

Tio dagar innan testet spår prognoserna mellan tio och tjugo grader kallt i Härjedalen, kallast ska det bli i Sveg. Det blir vårt testområde.

Tre dagar innan avfärd svajar prognosen. Ett massivt varmluftsområde med vind och regn drar in över Sverige västerifrån och dränker Göteborg. Hela Sverige lindas in i ett våtvarmt omslag. I Sveg vankas fem plusgrader.

Vi blir självklart besvikna, men ingalunda nedslagna. Ett vintertest har många parametrar. I sträng kyla ska bilen hållas varm – värmesystem och isolering får bekänna färg. I mildare väder sätts ventilationen på prov.

I sträng kyla är vägarna dessutom torra och ger gott fäste för dubbdäcken. När det töar blir vägarna hala och framfarten vanskligare. Här är bilarnas viktfördelning av stor betydelse, långt överhäng ger sämre grepp för framhjulen vilket försvårar framkomligheten.

Testbilarna

På senare år har allt fler europeiska tillverkare tagit vinteregenskaper till sitt hjärta. På mässorna signaleras i eldskrift att bilarna har Alde vattenburen värme, dubbelgolv och god isolering. De svenska tillverkarna Kabe, Nordic och numera även Polar får allt tuffare konkurrens. Särskilt som de europeiska fabrikaten ofta förfogar över stora och moderna fabriker som kapar produktionstiderna.

En av de stora aktörerna i Europa är Pilote. Till säsongen 2012 har man tagit fram en specialversion av sin Explorateur-serie kallad Diamond Edition. En välisolerad, välutrustad husbil med dubbelgolv och vattenburen värme. Priset ligger kring en miljon – det är billigt för en helintegrerad vinterhusbil.

Polar 3405 är den första husbil som byggs av det anrika husvagnsfabrikatet.. Bilen är stor, välutrustad och baserad på fyrtio års erfarenhet av vintervagnar. Priset ligger kring 1,3 miljoner vilket är mycket för en halvintegrerad husbil.

Sista bilen att ansluta till testlaget är en doldis, Bavaria Arctic Van F60, byggd av Pilote-gruppen och – än så länge – enda plåtisen i koncernen. Planlösningen är enligt mall 1A med extra krut lagd på isoleringen. I Sverige standardutrustas modellen dessutom till max. Ändå ligger priset på för biltypen låga 489 000 kronor.

Kyla, blåst och regn

Testet börjar med fem minusgrader och gott väglag. Alla tre bilar tar sig fram galant och vi kan göra god fart på såväl småvägar som motorväg. Dag två stiger temperaturen till strax över noll och på eftermiddagen faller ett lätt regn. Vägbanan blir isgata på de små vägarna och framkomligheten sätts på prov.

Tredje natten blåser det upp med regnskurar. Medelvinden håller åtta meter per sekund och än hårdare i byarna.. Det låter inte så farligt men vinden kyler. Åtta meter per sekund vid plus två grader motsvarar minus fyra grader.

Tre olika typer av husbilar med olika målgrupper i siktet. Testet är knappast en fight utan mer ett sätt att peka ut skillnader.

Fukten värst

Torr stark kyla är ingen större utmaning för komforten ombord. Fuktig luft kring nollan är en betydligt större utmaning – värmen ska hållas inomhus samtidigt som fukten ska vädras ut för att slippa kondens. 

I sträng kyla ställer utvändiga kranar till det, liksom isproppar i gasolens reduceringsventil och isbeläggning på utvändiga detaljer. På halvintegrerade husbilar är utvändigt (i nödfall invändigt) täcke till kupén en förutsättning för gott inomhusklimat.

Förra årets vintertest var svinkall men det gick ändå inte åt nämnvärt mer gasol än under årets test i en temperatur kring nollan. En väl uppvärmd modern husbil är snål på gasol och isoleringen gör att förbrukningen inte skenar av enbart kyla. Men vinden är lömsk. Årets test bjöd på en blåsig natt och det påverkade med all säkerhet förbrukningen.

Testresultat i korthet

Polar 3405

Bilen har ett behagligt inomhusklimat med jämnt fördelad värme. Värmaren hörs inte.

Av testbilarna är den bäst isolerad och klarar sig längst på en flaska gasol. Den fördelade värmen bäst, det skiljer som mest sju grader i hela bodelen, oräknat kupégolvet är skillnaden blott tre grader. Golvvärmen är på riktigt med slingor i golvet, det märks. Det är riktigt varmt och skönt under fötterna.

Bavaria Arctic Van F60

Värmaren gick på läge tre av fem, styv halvfart. Det gav en medeltemperatur på 21 grader. Värmen sprids ganska väl i bilen, men under sängen nära bakdörrarna och på kupégolvet är det rejält mycket kallare än i övriga bilen. På de platser man vistas i bilen, dinette, toa och säng är det hela tiden behagligt varmt. Golvet är för kallt för strumplästen – tofflor anbefalles.

Det gick åt sex kilo gasol på fyrtiotvå timmar vilket i runda slängar ger sjuttioåtta timmar per gasolflaska – ungefär som en vanlig husbil kring sju meter med samma värmare.

Pilote Explorateur Diamond Edition G742 GLJE

Värmen kommer jämnt i hela bilen givet att bodelen inte delas av med toalettdörren, då blir det bastu i sovrummet. Det ska gå att reglera värmen i sovrummet med en shunt. Men av någon anledning saknade testbilen den. Värmaren är placerad i dinetten och hörs en del. Men jag störs inte, tycker om att få bekräftat att den fungerar.

Det skiljer som mest nio grader mellan kallaste (kupégolvet) och varmaste (toaletten) mätpunkt i bilen. Oräknat kupégolvet är skillnaden blott fyra grader i hela bilen.

Värmen från det uppvärmda dubbelgolvet räcker till: man kan gå i strumplästen.

Pilote Explorateur Diamond Edition G742 GLJE

Fiats originalergonomi i kupén är bortbyggd. Jag sitter ju riktigt bra. Bilen är försedd med största motorn, 3,0 liter 177 på kusar i nya Euro5-utförandet. I låg fart gör den progressiva styrservon bilen lättmanövrerad – servon är skäl nog att köpa den större motorn. Kupén är välutrustad; dubbla airbags, ABS, farthållare, backkamera, CD, navigator, elhiss och elspeglar.  Tyvärr är vindrutan inte tillräckligt djupt nerdragen för en god blick över bilens närområde ­– en alltför vanlig brist i helintegrerade husbilar.  Följden blir en förlorad körkänsla. Parkerad mot ett lågt räcke står man minst en meter ifrån, ibland två.

Sikten akterut är toppen. De busshängda backspeglarna ger god överblick och vibrerar inte under färd, inte ens i motorvägsfart.

Motorn vill varvas

Ute på motorvägen känner jag inte igen motorn. Det krävs mer varv än vanligt för att något ska hända. Bilen är inte särskilt tung, det beror inte på det. Anledningen är att Fiat – för att klara Euro5 utsläppsnorm – flyttat vridmomentkurvan uppåt. Man ska upp emot 1 000 varv för att få tillgång till motorns kraft. Men den är för den skull inte trött. Troligen är den svagare motorn på 2,3 liter och 148 hästar ett vettigt val – om du kan leva utan den progressiva styrservon.

Chassiet är väl avvägt. Komforten är god även på spårig och knagglig isväg. Sidvind levererar inga bekymmer.

Det gnekar lite från sängen över kupén men i övrigt är bodelen tyst. Men fartvinden är högljudd, även om man samtalar utan bekymmer. Testbilen är ett tidigt exemplar och saknar dubbelglas i kupén – standard sedan en tid tillbaka, vilket sannolikt ger en tystare färd.

Massor av stuv

Garaget i aktern är enormt, i dubbelgolvet finns ännu mer plats. 600 kilo lastvikt äts snabbt upp för den som packar med huvudet under armen. Alla utrymmen är uppvärmda och för riktigt kalla dagar finns två fläktar i dubbelgolvet, aktiveras från bodelen. De sätter fart på cirkulationen och förhindrar kalla punkter. Dubbelgolvet ger ett varmt bodelsgolv, inga tofflor behövs.

Bodelen är inte lika generös med stuv. Låga garderober under sängarna bak, överskåp längs taket, ett skoskåp. I köket finns gott om plats för utensilier. Är man två ombord hamnar jackorna i soffan. I hallen har teven snott klädhängarens plats. Är man fyra ombord tarvas disciplin för att hålla ordning.

Varm och go

Med dubbelgolv, 38 millimeter Styrofoam i väggarna, vattenburen värme, extra luftvärmare, värmeväxlare, tankar och avtappningar i det varma dubbelgolvet ser bilen på pappret ut att vara en klockren vinterbil.

Vilket vårt test bekräftar. Den extra luftburna värmaren får snabbt upp temperaturen i dinetten och kompenserar för den vattenburna värmens tröghet. Men man kan inte lita på termometern, termostaten till Alde-värmaren sitter ovanför bodelsdörren och har det lite varmare där än i resten av bodelen. Första kvällen ställde vi in 20 grader på termostaten och vaknade i kalla 16 vid tre på natten. Då gladdes vi åt den extra luftburna värmaren som snabbt taggade upp temperaturen till mer behagliga 21 grader.

I sovrummet finns ett element i huvudändan mellan sängarna. Det räcker för att hålla värmen, men för bästa komfort behövs värme under fönstren. En enkel match att fixa, bara ta sticksågen och öppna upp till det varma garaget under sängarna. På med ett galler och vips värms rutramen och eventuellt kallras motas.

Vi tycker

Bilen sover visserligen fyra personer men fungerar bäst för två eftersom dinetten är trång. Det är svårt att kombinera långbäddar och delat badrum med rymlig dinette och stort kök. Något måste ge vika. Här fick dinetten ta stryk.

Sänglösningen bak är smart, men med på tok för högt insteg. Andra sovrumslösningar finns. Vi gillar den med låga långbäddar och badrum i aktern.

Kvaliteten är god, utrustningsnivån hög, vinteregenskaperna fullgod. En prisvärd bil kort och gott.

Fakta

Vi gillar

  • Köket
  • Badrummet
  • Vägegenskaperna
  • Värmesystemet
  • Backspeglarna
  • Stora tankar

 

Vi önskar

  • Lägre bäddar
  • Mer plats i dinetten
  • Värme under sovrumsfönstren
  • Djupare nerdragen framruta
  • Mer arbetsutrymme i gasolstuven

 

Vi gillar inte

  • Saknar hall
  • Ej 100% LED
  •  

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, elhissar, elspeglar, farthållare, GPS, backkamera, CD stereo, centrallås inklusive bodel, AC bildel, kyl, frys, spis, ugn, köksfläkt, Alde vattenburen värme, värmeväxlare, Truma 2400 extra luftburen värmare, motordrivet insynsskydd framruta med fjärrkontroll, insynsskydd pliségardin sidorutor, eltrappsteg

Polar 3405

Den är lång, den har tre axlar, den är kursstabil, den är komfortabel och den är rapp och stabil att köra. Tandemaxlarna maskerar effektivt ojämnheter som framhjulen registrerar. Att originalstolarna är bytta mot komfortablare gör det inte sämre. Ljudnivån är låg, trots dubbdäcken.

Utrustningen i kupén är omfattande men inte allomfattande eftersom AL-KO inte förser sina tandemchassin med antisladdsystem. Ännu. Farthållare, stereo, backkamera, navigator, dubbla airbags, elhissar och elspeglar är standard.

Långa husbilar på Fiat kan ha problem med marktrycket över framaxeln med sämre väggrepp som följd, särskilt i uppförsbackar. Det märkte vi inget av, trots färd på hala vägar och måttliga uppförslut.

Motorn är Fiats största på 3,0 liter, samma som i Pilote Diamond Edition, men inte i senaste Euro5 utförande utan i Euro4 och därför på 157 hästar istället för 177. Visst, mest av akademisk betydelse eftersom alla bilar som byggs idag har Euro5.

God lastbarhet

Garaget är stort, men inte avsett för cyklar. Det öppnar från båda sidor med sidhängda dörrar vilket ger möjlighet att montera krokar och nätfickor. Utrymmet är naket sånär som på lastskenor –  här får man inreda efter behag.

Dubbelgolvet huserar tankar och teknik, dock inte bodelsbatteri och säkringar. De är placerade under en dyna i dinetten. Tack. Hur kul är det att stå ute i kyla eller regn och felsöka säkringar? Och. Det är bekvämare att lyfta i och ur batteriet rakt upp än att baxa ut det ur ett lågt placerat dubbelgolv. Eller hur?

I dubbelgolvet ryms en hel del, men oinrett. Varför inte ha långa lådor på medar så det blir ordning på prylarna?

Lastvikten är hög – ett ton – och någon risk för överlast är det knappast. I bodelen finns en rejäl garderob för ytterkläder, överskåp för diverse annat och ett stort kök som mer än väl rymmer utensilier för en hel familj.

Vinterbil av rang

Polar har byggt vinterbostäder i fyrtio år. Den kunskapen tar man med sig till husbilen. Vattenburen värme, golvvärme med slingor infrästa i golvet, värmeväxlare, uppvärmt dubbelgolv för tankar och kranar, dieseldriven motorvärmare, extra stor generator på 160A. Man skickar dessutom med ett heltäckande vintertäcke för kupén som standardtillbehör.

Vi tycker

Den kostar som en helintegrerad husbil vilket kan tyckas vara dålig valuta för slantarna, men levererar faktiskt i nivå med de bättre helintegrerade. Kök, sovrum, vardagsrum, golvyta, hall och stuvförmåga är i nivå med eller bättre än helintegrerade i samma prisklass. Dessutom är allt standard, så priset skenar inte. Det enda som kostar extra är AC i bodelen, automatlåda, stödben och dragkrok.

Håller vi oss till treaxlade halvintegrerade vinterbilar är konkurrenterna få och ingen slår Polaren på fingrarna när det gäller utrustning, boyta eller vinteregenskaper. Taksängen är man ensam om och därmed det enda familjealternativet i klassen.

Den som letar bekvämt boende med gott om svängrum och massor av lull-lull bör ha Polar 3405 på listan över kandidater.

Fakta

Vi gillar

  • Vardagsrummet
  • Köket
  • Det ljusa väl upplysta dubbelgolvet
  • Värmesystemet
  • Stora fönster

 

Vi önskar

  • Lägre nivåskillnader i golvet – helst inga
  • Invändigt thermodraperi – för de dagar det utvändiga är overkill
  • Något lägre bäddar
  • Lastlådor på medar i dubbelgolvet

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet – trångt och svårjobbat
  • Ej 100% LED
  •  

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, elhissar, elspeglar, farthållare, GPS, backkamera, CD stereo, subwoofer, centrallås (ej bodel), AC bildel, kyl, frys, spis, ugn, köksfläkt, centraldammsugare, Alde vattenburen värme, vattenburen golvvärme, värmeväxlare, dieseldriven motorvärmare, eltrappsteg, draperi som inskyddsskydd, utvändigt vintertäcke som täcker hela kupén, markis.

Bavaria Arctic Van F60

Vi har kört en hel del plåtisar, men det är första gången vi kör en med nya versionen av 2,3 liters motorn på 147 hästar. En motor som passar bilen bortsett från att det krävs en del varvande för att locka fram kraften. Lättkört är det hur som helst. Att köra motorväg eller manövrera i trång miljö gör ingen skillnad – bilen är smidig och lättkörd i alla lägen. Det är biltypens lockelse.

Jag sitter okej men lite väl högt. Utrustningen i kupén är fullgod med farthållare, AC, elhissar, elspeglar, navigator, backkamera, det nya antispinnsystemet Traction+ och ESP. Allt standard på svensksålda fordon!

I låg fart på ojämn väg blir färden studsig. Bavaria har valt att använda dubbla bladfjädrar för att bilen ska tåla last och bli en bra dragbil. På motorväg byts studsigheten till stabilitet och en trygg känsla av tyngd. Den som inte kommer att dra eller lasta tungt ska välja singel bladfjäder för mjukare färd. Som är tyst sånär som på ett gnisslande ljud från sängen bak – vi lyckades inte finna ut vad det var som spökade.

Stuv och stora tankar

En plåtis är på en gång en husbil, en personbil och en skåpbil. Lyft undan sängen – vilket är busenkelt även då den är bäddad – och blotta ett lastutrymme som utan vidare sväljer jordsäckar, virke eller lillgrabbens cross. Totalvikten kan bli ett bekymmer – den är satt till 3 300 kilo och då har man bara 425 kilo att lasta. Tågvikten är modiga 5 300 kilo så med ett släp kan man få med det mesta.

Små stuvfack finns överallt. Enda stora stuvfacket finns under sängen. Här krävs lådor för att hålla ordning. En djup men ganska låg garderob tar hand om ytterkläderna.

För att vara en skåpbil är tankar väl tilltagna, 110 liter vatten och 80 liter gråvatten. Vattentanken är placerad i bodelen och hålls därmed varm. Gråvattentanken under bilen är isolerad och värms med hjälp av värmaren.

Anpassad för vinter

I övriga Europa är en 4kw luftburen värmare utan elpatron standard. Men till Sverige levereras den med Trumas större 6kw värmare med elpatron. Overkill javisst, men i gengäld finns det resurser att snabbt få upp värmen, inte så dumt med tanke på att man snabbt kyler bodelen via de stora dörrarna. Isoleringen är av polypropylene. Tillverkaren hävdar att det är en av de bäst isolerade skåpbilarna. Vi har inga uppgifter från egna tester av andra skåpbilar att jämföra med, men kunde notera att väggarna inte kändes kalla.

Vi tycker

Med tanke på att det är en plåtis överser vi med bristerna – litet kök, nästan obefintlig golvyta, obekvämt baksäte, litet bord. Allt får offras för körsmidighet och allsidighet. Däri ligger lockelsen.

Planlösningen följer mall 1A. Det går tretton liknande plåtisar på dussinet. Men Bavaria har ett ess i rockärmen – utrustningsnivån. Allt ingår! Ändå är priset bland de lägsta för biltypen. Kvalitetsnivån är god. Skrammelfri bodel med bra känsla i beslag.

Färgsättningen älskar man eller hatar eller också säger man diplomatiskt att tillverkaren valt en egen väg och skänkt bilen identitet.

Köket ligger efter konkurrenternas: Skåp inte är lika praktiska som lådor. Fyndläge? Jovars. För den som letar efter en liten plåtis med tvärbinge.

Fakta

Vi gillar

  • Körbarheten
  • Utrustningsnivån
  • Toaletten

 

Vi önskar

  • Mjukare gång
  • Ett steg som hjälp upp i sängen
  • Modernare kök med lådor istället för skåp

 

Vi gillar inte

  • För låg totalvikt, varför inte 3 500kg?
  •  

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, elhissar, elspeglar, farthållare, GPS, backkamera, CD stereo, centrallås inkl bodel, AC bildel, kyl med frysfack, spis, eltrappsteg, insynsskydd plissé, markis

Vill du läsa mer om Pilote/Bavaria? Klicka här!

Vill du läsa mer om Polar? Klicka här!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift