Meny

.

Vintertest – Laika Kreos 5009 och Hobby Toskana 650 ESC

Två alternativ.

På startlinjen står två kompetenta husbilar. Hobby är en nyckelfärdig tresäsongersbil för två. Som vinterbil klarar den det mesta bortsett från långvarig fricamping

Laikan är en kompetent vinterbil, ett fullgott alternativ till vilken annan delintegrerad vinterbil som helst.

Innan vi går in på de två bilarnas företräden och tillkortakommanden några ord om vintercamping i husbil.

 

Testlag Björn Genberg, Bo Karlsson och Stefan Janeld

Text och foto Stefan Janeld

 

När man bor i husbil vintertid avslöjas verkligen bilens styrkor och svagheter. Moderna husbilar klarar en midvinternatt tack vare effektiva värmesystem. Visst, det kan dra kallt lite här och var, men med ett varmt täcke riskerar man varken förfrysning eller ens störd nattsömn.

Men natt två, och ännu hellre natt tre blir det kritiskt. Gasolen sinar, avloppstanken kan bli svår att tömma, duschens avloppskrök är en isklump och troligen råder akut brist på el. Nu är det inte lika avslappnande att vara husbilist. Man blir vaksam, orolig och stressad. I synnerhet om man slagit läger på en avlägset belägen plats.       

I en husbil ämnad för vinterbruk sover man lugnt i en vecka. Den vattenburna värmen är snål på gasol, den extra isoleringen bidrar ytterligare till energibesparingen. Är bilen ny har den LED-belysning och då klarar sig batterierna – minst två – lika länge som gasolen. Med all säkerhet är avloppstankens avlopp placerat frostfritt och bilens vvs system löper i ett varmt dubbelgolv eller är isolerat på annat vis. Allt väl med andra ord.

Men även seriösa vinterbilar har brister som visar att producenterna mycket sällan vintercampar i sina egna fordon.

Här en önskelista:

  • 1: Ytterbelysning runt om hela bilen. Att fricampa vintertid betyder becksvart mörker. Vem har bestämt att man bara behöver lampa vid bodelsdörren?
  • 2: Upplyst gasolutrymme med gott om utrymme. Att i skenet från en ficklampa rispa knogarna bidrar inte till att vintercamping blir en positiv upplevelse. Orolig att en gnista ska antända eventuell läckande gasol? Placera lampan innanför en tät glasruta!
  • 3: Uppvärmd reduceringsventil. Kondens som fryser kan strypa gasoltillförseln nog för att värmaren inte ska fungera.
  • 4: Extra dieselvärmare om gasolen tar slut. På vintern är det ofta ett litet helsike att få fatt i gasol. Nu menar jag inte den typ av värmare som sitter i motorrummet, jag menar en värmare tänkt för kontinuerlig drift.
  • 5: Placera gasolflaskorna på en tryckkänslig platta som anger vikten på en display inne i bilen. Det ger bra koll.
  •  

Och en sak till. Framhjulsdrift är kass när föret är dåligt. En tung bodel tynger bakaxeln och lyfter framhjulen vilket ger för låg friktion mot underlaget. Särskilt illa blir det i uppförsbacke. Marktrycket minskar i takt med att det blir allt brantare. En bakhjulsdriven bil däremot får mer marktryck ju brantare det blir.

Nu är det förtvivlat ont om bakhjulsdrivna husbilar. Så var uppmärksam på några detaljer när du väljer din framhjulsdrivna vinterhusbil.

  • 1: Ju kortare överhäng bak desto bättre
  • 2: Ju längre axelavstånd desto bättre
  • 3: En alkovbil eller en helintegrerad har mer vikt över framhjulen. Bra. Vi har inte testat men kan på goda grunder gissa att även bilar med drop-down bädd ovan dinetten har en mer gynnsam viktfördelning.
  •  

Detta vintertest var det i särklass kallaste vi upplevt. Men inte mest avslöjande. I sträng kyla är vägarna är inte så hala, luftfuktigheten är låg vilket gör att värmesystemet inte behöver dra ut så mycket fukt och ventilationen är därmed inte lika kritisk som runt nollan.

I vintermörkret är det fint att kunna lysa upp runt husbilen, men ingen tillverkare erbjuder detta. Likaså är upplysta yttre stuvutrymmen och gasolutrymme önskvärt. Illustration: Anders O Blomberg

Laika Kreos 5009

Laika Kreos 5009 är en superdesignad italienare med höga vinterambitioner. Avsikten är att knipa en position på den nordiska marknaden. Den ambitionen har Laika haft en längre tid och försett sina bilar med vattenburen värme, dubbelgolv, ventilerade överskåp och rejäl isolering. Bra bilar som utan vidare klarar ett sportlov i svenska fjällen, men inte i nivå med de vinterbilar som byggs i Sverige och Tyskland.

Laika ingår i Hymers sfär av varumärken och marknadsavdelningen vill profilera märket som en husbil med italiensk design parat med Hymers kvalitet. Men de överdriver, Laika ligger precis så långt efter Hymer som prislappen indikerar.

Men!

Med 5000 serien tar man ett rejält kliv framåt. Testbilen, Kreos 5009, har en hel del mervärden: AL-KO chassi, vattenburen värme, ett isolerande draperi i kupén och ett rejält dubbelgolv är saker man inte hittar i en halvintegrerad Hymer för samma prislapp.

Trygg på vägen

Trivseln i Laika Kreos 5009 är hög. Mörkt träslag ger en varm känsla, gott om indirekt belysning, materialen är genomgående av god kvalitet. Bilen är 7,47 meter lång och det räcker – nästan. Långbäddar och delat badrum tar mycket plats, vilket dinetten lider av. Inte så att den är direkt obekväm. Men vill man utnyttja alla sittplatser blir det trångt.

På vägen går bilen tungt och stadigt – som ett lok. Motorn är den urstarka 3,0 på 157 hästar. Måste jag vara nätt med gasen för att inte spinna loss? Nej. Trots glashala vägar och en hel del blåst med drivbildning väcks inte antispinnsystemet en enda gång. Riktningsstabiliteten är god. Det blåste en hel del men jag satt kolugn. Få husbilar har denna neutrala och lättkörda balans.

Utrustningen omfattar allt inklusive navigator och backkamera. Nej förresten, den saknar antisladdsystem. Det beror på att AL-KO chassiet ligger efter. Testbilen är en tidig bil, tillverkad sommaren 2010. AL-KO kan från 2011 erbjuda antisladd.

Tre saker stör dock framfarten. Sittställningen är väl hög för att vara riktigt komfortabel och ett irriterande vägljud letar sig in via den invändiga trappan till bodelen. Man kan tro att bodelsdörren öppnats under färd. Varför inte en utvändig trappa? Eller varför inte isolera insteget på ett vettigt sätt?

Det tredje irritationsmomentet är bränsletanken. Normalt har Fiat en standardtank på 90 liter och mot tillägg 120 liter. I Kreos 5009 har Laika valt en tank på 60 liter. Det blir lätt oroligt om man är i ödemarken och åker. Lampan börjar lysa när det är 15 liter kvar. Med stora motorn, full fart på värmesystemet, stereon igång och så vidare betyder det att man får stanna och tanka var 40:e mil. Den som vintercampar mycket kommer dessutom vilja ha en dieselvärmare i reserv…

Lastbar med rätt chassi

Med ett stort garage och dubbelgolv får man enkelt med sig allt man önskar, sommar som vinter. Testbilens lastvikt är ynka 340 kilo därför att det var bråttom att få den inregistrerad och klar till Elmiamässan. Med förhöjd totalvikt får den lasta 690 kilo, med ett heavy chassi närmare ett ton. Troligen det vettigare valet med tanke på hur mycket som får plats ombord.

De yttre lastluckorna är alla försedda med larm. En fin trygghet. Batteriet är placerat i dubbelgolvet medan övriga servicepunkter finns i garaget. Skönt att ha allt samlat i ett varmt utrymme, enkelt överblickbart. Efter att först ha kastat ut allt man stoppat in i garaget förstås. Hur ska man annars komma in?

Aldes vattenburna system ger jämn och effektiv värme. Ingående luft värms innan den släpps in i bodelen, en värmeväxlare använder motorns värme under färd. Både vatten- och spillvattentanken finns i det uppvärmda dubbelgolvet placerade på värmepaneler som värmer dem ytterligare. Till och med kallvattnet ombord är alltså aningen uppvärmt. Totalt finns 17 meter radiatorer ombord.

Vid minus 17 grader skiljer det som mest fem grader mellan den kallaste och varmaste punkten. Varmast är det i huvudhöjd i dinetten, kallast på kupégolvet decimetern innanför det isolerande draperiet – uppnått utan fläktar som väsnas! Laika har valt att placera en radiator under varje stol i kupén. Det räcker. Funderingar finns på att även montera en liten datorfläkt för att sprida värmen ännu effektivare. Vi hade termostaten inställd på 21 grader under testet och medeltemperaturen var något högre ombord, 21,5.

Tyvärr lyckades vi inte mäta gasolförbrukningen så exakt som vi önskade. Ett i skrivande stund ej identifierat fel tömde gasolflaskan natt två och vi fick avbryta testet då endast en gasolflaska var medskickad. Vad vi vet är att det efter 39 timmar var lite mer än halva flaskan kvar. Uppskattningsvis sex kilo gasol. Med tanke på att det som kallast var minus 20 grader och blåste så bilen skakade är det ett gott betyg åt isoleringen.

Fakta Laika

Vi gillade

  • Värmesystemet
  • Vägegenskaperna
  • Utrustningsnivån
  • Markislampan som lyser upp en tennisplan
  • Garaget

 

Vi skulle önskat

  • Sarg runt sängarna
  • Större skoskåp
  • Mer garderobsutrymme
  • Annat trapparrangemang mellan långbäddarna

 

Vi gillade inte

  • Invändig trappa som väsnas
  • För liten dieseltank
  •  

Utrustning testbil

ABS, antispinn, dubbla airbags, farthållare, elspeglar, elhissar, centrallås inkl bodelsdörr, AC, vattenburen värme, elpatron, värmeväxlare, isolerad uppvärmd spillvattentank och avlopp, markis, aluminiumfälgar, myggnätsdörr, CD, GPS, backkamera

Hobby Toskana 650 ESC

Design är ett ledord även för tyska Hobby, kända för sina marint inspirerade bodelar och bulliga väggar som minner om båtskrov. I Sverige säljs de alltid med god, rent av generös basutrustning. Det ger en högre men befriande ärlig prisbild. Och receptet är lyckat, vilket en femteplacering på försäljningsstatistiken vittnar om.

Testbilen saknar dock det mesta av det som förknippas med Hobby. Väggarna är inte bulliga utan lika raka som alla andra. Inredningen är knappast marin, snarare nordisk. Det har sina randiga orsaker och rutiga skäl. Modellen är en specialmodell framtagen på önskemål från den svenska importören. Normalt får kunden välja mellan låga långbäddar och ynka garage eller höga långbäddar och rejält garage. Den här har ett mellanting, en mycket svensk kompromiss som ger lagom höga bäddar och lagom stort garage.

Funktion före flärd

Det första intrycket är att det är lite naket, inte så glittrigt som det brukar vara med upplyst vitrin och mysbelysning. Köket är rakt och badrummet är inte uppdelat. Så måste det bli i en bil under sju meters längd som ska husera långbäddar. Hobby har inte fallit i designfällan och hakat på alla moderna trender. Funktion har gått före form. Och det vinner i längden. Det är lätt att leva ombord, för två personer ska sägas. Dinetten ska vara bäddbar men vi lyckades inte få någon ordning på den – hur som helst, bäddbara halvdinetter är alltid nödbäddar. Långbäddarna separeras av en garderob och går inte att bädda ihop.

På motorvägen är bilen orolig. Att köra om långtradare ger en rejäl knuff i sidan, sidvind kräver passning –som att köra alkovbil med kort hjulbas. Behagligast är färden när man tar rygg på en tradare och inväntar en uppförsbacke för att köra om.

Det är lite svårt att förstå varför bilen beter sig så här. Axelavståndet är inte för kort, överhänget inte långt nog att lyfta framvagnen och ge dålig markkontakt, chassiet från Fiat brukar inte vara nervöst och bilen är ingen lättviktare. Troligtvis är dubbdäcken boven. Då vi lämnar motorvägen och det blir snö och is på vägen går det genast bättre. Som om däcken fått något att greppa.

Bilen har Fiats kompetenta bruksmotor på 130 hästar och den saknar inte kraft. Den enda anledningen att välja större motor är att komma åt automatlådan eller den härliga progressiva styrservon. Kostar 28 000 kronor. Utrustningsnivån är hög. Det enda som inte är standard är ESP (antisladdsystem) och det kostar 8 000 kronor. Backkamera och navigator är standard.

Jag sitter något högt. Även om stolen har en tiltfunktion för lårstöd kan jag inte använda finessen fullt ut då jag inte når att trampa ner kopplingen. Bodelen är mycket tyst under färd. Även på grusig väg. Tacka den utvändiga trappan för det.

Bättre vinterkomfort

För två personer räcker lastutrymmet. Garaget är inte högt nog för en cykel men stort nog för den som vill packa för alla eventualiteter. Lyfter man på sängarna kommer man åt utrymmet den vägen. Lastvikten är 568 kilo och det kommer säkerligen räcka om man vet att packa med förstånd.

Värmesystemet är Trumas sex kilowatts panna med elpatron – marknadens vanligaste värmare. Den ger god värme men drar lite väl mycket gasol jämfört med Alde. Dryga tre dagar med temperaturer pendlande mellan minus sju och minus tjugo grader parat med rejäl vind klarade vi oss på en flaska gasol. Det är ett bra resultat. God isolering med andra ord.

Än mer imponerande var hur väl värmen spreds i husbilen. Den normalt svinkalla kupén äntrades med kortärmat och strumpor. Då använde vi inget särskilt täcke till kupérutorna, endast de invändiga plisségardinerna. Visst, golvet i kupén var som regel sex grader kallare än luften i dinetten. Men kom ihåg att bilen har inga vinterambitioner. Hemligheten till den goda värmekomforten ligger i att Hobby har hela fem utblås i den främre delen av bilen: fyra i dinetten, varav ett utblås endast värmer kupén, och ett innanför bodelsdörren. Bak i sovrummet är det ett ynka utblås i steget mellan sängarna och på toan ett. Vi ströp det på toan ganska rejält för undvika bastueffekten. En trevlig effekt av att ha värmarutblåset mellan sängarna var att hela steget blev varmt. Skönt när man kliver ur sängen på morgonen.

Hela tiden var Trumans reglage inställt på 3,5 på en femgradig skala. Det finns alltså mer att ge om det skulle behövas.

Tyvärr är den goda värmekomforten och en isolerad och uppvärmd spillvattentank inte nog för att ge bilen toppbetyg som vinterbil. En sak tarvar åtgärd om man en längre tid ska vintercampa; avloppet till spillvattentanken är en simpel skjutventil placerad under bilen med avloppsslangen hängande fritt. Här kommer det frysa och göra tömningen omöjlig. Man kan leva med öppen ventil och balja under eller helt enkelt se till att inte fylla tanken. Men det gör att bilen aldrig kan betraktas som mer än en tresäsongersbil. Vilket duger utmärkt för 90 procent av alla husbilister i detta land.

Fakta Hobby

Utrustning testbil

ABS, antispinn, dubbla airbags, farthållare, elspeglar, elhissar, AC, luftburen värme, elpatron, isolerad uppvärmd spillvattentank, markis, cykelställ, aluminiumfälgar, myggnätsdörr, CD, navigator, backkamera

Vi gillade

  • Välutrustad från start – nyckelfärdig på riktigt
  • God vinterkomfort
  • Bekväma bäddar
  • Ingen invändig trappa som väsnas

 

Vi skulle önskat

  • Modernare kylskåp
  • Byrå istället för sittplats innanför dörren
  • Frostfritt avlopp från spillvattentanken
  • Skoskåp
  • Klädhängare
  • Fönster bredvid bodelsdörren

 

Vi gillade inte

  • Inga läslampor i kupén
  • För hög toastol
  •  

Vi tycker

Att som i Hobby avstå vinkelkök, vinkelsoffa och ett delat badrum ger en funktionell och trivsam husbil. Utrustningen är dessutom mycket väl vald. Man behöver inte lusläsa tillbehörslistor, oroa sig för att priset ska skena eller sätta sig in i vilket chassi som passar bäst. Bilen är en nyckelfärdig tresäsongersbil för två. Det räcker mycket långt. Komplettera med sol- eller bränslecell så spelar det ingen roll var elstolparna står.

Som vinterbil klarar den det mesta utom långvarig fricamping. Att bo på camping vid något fjäll kopplad till elstolpe och nyttja campingens dusch kan man göra en hel vinter utan att lida.

Priset kan vid en första anblick verka högt. Men den känslan försvinner så fort man ser utrustningslistan.

Laikan är en mycket kompetent vinterbil. Såväl vägegenskaper som värmesystem är i topp. Få husbilar kan erbjuda samma kompetens parad med god design. Låt vara att bodelen är på gränsen till överdesignad. Det finns missar: den pyttelilla garderoben är en, placeringen av servicepunkterna en annan. Men sett till kompetens per krona är Laika Kreos 5009 en het spelare på marknaden och ett fullgott alternativ till vilken annan delintegrerad vinterbil som helst.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift