Meny

.

Vintertest – McLouis Steel 463, Eura Mobil Terrestra T670 SB, Kabe TM 750

Jakten pÄ kung Bore.

Hur klarar en sydeuropeisk husbil utan vinterambitioner den svenska vinterkylan? Är en nordeuropĂ© med hyggliga vinterambitioner sĂ„ mycket sĂ€mre Ă€n den svenskbyggda? HĂ€r fĂ„r du svaret.

 

Av Stefan Janeld

Testlag Stefan, Felix, Björn, Bosse
 
Vi börjar med nÄgra frÄgor:


  • ‱ En vinterbil Ă€r av tradition vĂ€lisolerad, har vattenburen vĂ€rme och kostar skjortan. MĂ„ste det vara sĂ„? Duger inte luftburen vĂ€rme?
    ‱ Om bilen inte har bĂ€sta isolering, Ă€r den dĂ„ oduglig i minusgrader?
    ‱ Är antispinn ett mĂ„ste pĂ„ svenska vintervĂ€gar??
    ‱ Framhjuls- eller bakhjulsdrift? Dubb- eller friktionsdĂ€ck?
    ‱ UppvĂ€rmd spillvattentank, ett mĂ„ste eller bara bekvĂ€mt?


 
Vi bestÀmde oss för att söka svar pÄ frÄgorna genom att utsÀtta tre bilar med olika vinteregenskaper för strÀng svensk vinter. Kategorierna vi valde var:


  • 1: sydeuropeisk bil helt utan vinterambitioner  
    2: nordeuropeisk bil med goda vinterambitioner
    3: svensk bil med uttalat höga vinterambitioner


 
Valet föll pÄ

  • 1. McLouis Steel 463,
  • 2. Eura Mobil Terrestra T670 SB och
  • 3. Kabe Travelmaster 750.

 

De har alla snarlik planlösning, motorer frÄn Fiat  pÄ 130 hÀstar, men det skiljer i lÀngd, pris och ambitionsnivÄ.

Regn istÀllet för snöfall

Testet planeras minutiöst, tabeller tas fram, termometrar inhandlas, liksom lÄngkalsonger och dunjackor. SMHI kontaktas och vÀderkartor studeras.
Veckan innan testet glÀds vi Ät att kvicksilvret sjunker ner till minus 30-strecket i Norrland.
FĂ€rden gĂ„r utmed inlandsvĂ€gen, vĂ€g 45, genom Mora, Sveg, Östersund och slutar i Dorotea. Det tar tvĂ„ dagar att nĂ„ Dorotea, vĂ€g 45 Ă€r verkligen ingen höjdare om man vill göra bra fart. I Dorotea bunkrar vi diesel och spolarvĂ€tska för vidare fĂ€rd in i fjĂ€llvĂ€rlden. Vi tĂ€nkte oss AmmarnĂ€s, cirka fyrtio mil lĂ€ngre norröver. Men vĂ€garnas skick gör att mĂ„let blir BorgafjĂ€ll, tolv mil frĂ„n Dorotea. Normalt en resa pĂ„ dryga timmen. Men under dessa förhĂ„llanden nĂ€rmare tre timmars fĂ€rd.
 
PÄ natten lyssnar vi till spöregnets trummande pÄ taket. Isblandat mÄnne? Det Àr ju nollgradigt. Vinden Àr kraftig, bilen gungar. SkitvÀder kort sagt. Var Àr kung Bore nÀr vi bÀst behöver honom?
Upp halv sju för avfÀrd mot BorgafjÀll. En andlöst vacker fÀrd tar oss förbi frusna sjöar, hissnande vyer och snöskottande gummor. PÄ Björnidet, en restaurang pÄ en campingplats vid fjÀllets fot, bjuds pannbiff med potatismos och lingon. Vi beslutar att inte ge oss upp pÄ fjÀllet. Föret Àr helt enkelt för dÄligt. Risken att bli stÄende i en backe Àr överhÀngande. Ett klokt beslut. Bilarna har klara besvÀr med den tio meter lÄnga backen frÄn Björnidet upp till vÀgen. RejÀl sats tarvas. En illavarslande erfarenhet som vÀcker oro. PÄ vÀgen hit har vi Äkt i nedförsbackar betydligt lÀngre och brantare. Kommer vi kunna ta oss upp för dem nÀr vi vÀnder hemÄt? NÄgon annan vÀg hÀrifrÄn finns inte.
 
Bara nÄgra kilometer bort tar vi av höger och upp för en liten backe. Det blir nattlÀger. Vi stÀller oss pÄ rad utmed vÀgen. Den plogas dagligen. SMHI lovar sju minusgrader men vi fÄr nöja oss med fem. Som situationen Àr tar vi tacksamt emot vad vi bjuds. Det blir en lugn natt, mycket fotografering och diskussion. Morgonen dÀrpÄ vaknar vi tidigt. Vi gör vÄra sista temperaturmÀtningar och vÀger alla gasolflaskor. Planerar hemfÀrden. FÀrden hem Àr hÀndelselös men tar tid. VÀgen mellan Dorotea och Sundsvall Àr bitvis sÄ gropig av is som tinat och frusit igen att farten understiger sextio kilometer. Bilarna rister, det Àr en kakafoni av inredningsskrammel och smatter frÄn hjulstÀllen. De styvt tjugofyra milen tar över fem timmar! Trots misshandeln hÄller bilarna ihop och inget skadas. Ett gott betyg Ät byggkvaliteten. NattlÀger pÄ en parkering utanför Sundsvall slÄs vid sjutiden. Vi ser fram emot nÀsta dags fÀrd pÄ motorvÀgen ner till Stockholm. OÀndligt trötta som vi Àr pÄ smÄvÀgar med dÄligt före.

Testbilarna

McLouis Steel 463 - överraskar

Stor volym och god körbarhet i lĂ„gprisförpackning. En Ă„retruntbil lĂ€ngs linjen Göteborg – Stockholm sĂ„ nĂ€r som pĂ„ tre veckor i januari och februari.

McLouis var den förvÀntade strykpÄsen. Inga som helst vinterambitioner. Flera som hörde att den skulle vara med i testet hÄnade bilen som oduglig och menade att vi skulle fÄ lÀmna kvar den i höjd med GÀvle. Nu visade det sig vara en duglig fÀrdkamrat pÄ vintervÀgarna. Tacka lÄg vikt och bra dÀck för det. McLouis var faktiskt den enda av de tre som aldrig behövde bogserhjÀlp uppför hala backar. Att den klarade fem minusgrader förvÄnar kanske ingen. VÀrmaren fick arbeta hÄrdare Àn de andra bilarnas vÀrmare för att hÄlla temperaturen. Vilket gasförbrukningen visar. Men vi frös aldrig.
 
I stort var vi nöjda med bilen. Den Ă€r ljus och trevlig. Sett till priset ett vettigt val. Lite vĂ€l pĂ„vert utrustad kan tyckas. Tji farthĂ„llare och endast ett armstöd gör lĂ„ngfĂ€rd onödigt tröttsamt. Blott en airbag Ă€r dumsnĂ„lt. Är passagerarens liv mindre vĂ€rt, eller hur Ă€r det tĂ€nkt? Antispinn Ă€r en bra sĂ€kerhetsdetalj. Jag kallar det sĂ€kerhetsdetalj för att pĂ„ vintern, mitt i ödemarken, Ă€r framkomlighet en prioriterad egenskap. Ska vi dra nĂ„gra som helst slutsatser av vinterdugligheten kan bilen kallas Ă„retruntbil lĂ€ngs linjen Göteborg – Stockholm sĂ„ nĂ€r som pĂ„ tre veckor i januari och februari. LĂ€ngs den linjen och söderut understiger dygnsmedeltemperaturen fem minus endast under tre veckor. Inte illa för en lĂ„gprisbil frĂ„n Italien. Men anvĂ€nd tofflor och undvik att sitta i kupĂ©n, dĂ€r temperaturen sjönk betĂ€nkligt – kupĂ©golvet höll bara tio grader i snitt. StĂ„r du vid elstolpe Ă€r kupĂ©vĂ€rmare ett hett tips.
Jag kan tillÀgga att vi faktiskt bara körde vÀrmaren pÄ lÀge tre och fyra av nio möjliga. SÄ det finns mer vÀrme att tillgÄ om det blir kallare. Men vi har inga data och kan dÀrför inte redovisa var grÀnsen för bilen gÄr. Gissningsvis Àr det grÄvattentanken som sÀtter grÀnsen. Fem minus klarade den.

SÀrskild vinteranpassning: DoppvÀrmare i spillvattentankarna, dubbdÀck, vintertÀcke till fram- och sidorutor pÄ kupén (fÄr dubblera som insynsskydd vintertid).

Fakta McLouis Steel 463

Utrustning testbil

Elhissar, centrallÄs, CD, elspeglar, luftburen vÀrme, ABS, markis, airbag förarsida, cykelstÀll, myggdörr, kyl, frys

Pluskontot:

LĂ„gt pris, god framkomlighet i snö, hĂ€rlig volym, stor dusch, fönster bak, gasoltuberna pĂ„ samma sida som dörren till bodelen– skönt att slippa pulsa i orörd snö eller behöva skotta sig fram runt hela bilen.
 
Minuskontot:

Högt buller, illa placerat vĂ€rmereglage, saknar elpatron till vĂ€rmaren, inget insynsskydd, dĂ„lig ergonomi i dinetten (högt bord, lĂ„ga sittplatser), invĂ€ndigt vintertĂ€cke till fram- och sidorutor – sugkoppar i plast fĂ€ster dĂ„ligt – dessutom tredelat vilket Ă€r vansinne eftersom det lĂ€mnar stora glipor för luften att cirkulera i. Finns betydligt bĂ€ttre lösningar.

Eura Mobil Terrestra T670 SB - VĂ€l rustad

Jag ger mig inte in i nÄgon gissningslek om hur mycket mer kyla den tÄl utan konstaterar kallt att bilen har goda vinteregenskaper.
 
 
Sett till pris och utrustning Ă€r den en formidabel motstĂ„ndare för vilken husbilstillverkare som helst. Att den Ă€r prisvĂ€rd kan vi tacka importören Kanon Kurt för, som döpt modellen ”Bomben”. Företaget firar tio Ă„r som importör och ”Bomben” Ă€r jubileumsmodellen.
I princip ingĂ„r allt som man vanligen köper till. Se utrustningslistan i faktarutan. Inte bara utrustningen imponerar. Dynsatsen i dinetten Ă€r svensktillverkad och unik för ”Bomben, en mjukare dyna med svanskstöd och extra stöd för lĂ„ren. Dynan sitter fast med kardorrband. Föredömligt!
Även placeringen av teven Ă€r speciell för modellen. Den tyska tillverkaren insĂ„g fördelarna och gör placeringen till standard pĂ„ flera av sina modeller.


Euran hade svÄrast med vÀglaget. Gamla dubbdÀck med dÄligt utstick och stenhÄrt gummi Àr anledningen, avsaknaden av antispin hjÀlper inte till. I uppförsbacke vandrade bilen i sidled dÄ underlaget var en blandning av nysnö och fruset och temperaturen nÀra noll. I nedförsbacke fick man ta det varligt för att inte fortsatta i tangentens riktning. Importören var inte beredd pÄ att testet skulle fokusera pÄ framkomlighet utan sÄg bara till att vi Äkte lagligt. PÄ barmark Àr vÀghÄllningen mycket god och bilen kÀnns fast i köttet. Slamret frÄn inredningen Àr inte störande annat Àn dÄ underlaget Àr tvÀttbrÀdans (skrammel frÄn spisen,  det uppfÀllbara stÀnkskyddet vibrerar mot rosten). Eura mobil bygger solida inredningar.
 
Pannan pÄ sex kilowatt ger snabbt god vÀrme som sprids effektivt i bilen. Dubbelgolvet vÀrms av slangarna och Àven om bilen inte har golvvÀrme sÄ kÀnns det sÄ. De tvÄ utblÄs som Àr riktade mot kupén hÄller effektivt bort kallraset och skapar trivsel i hela bodelen.
 
Bilen tĂ„l mer kyla Ă€n vad vi utsatte den för. Jag ger mig inte in i nĂ„gon gissningslek om hur mycket mer den tĂ„l utan konstaterar kallt att bilen har goda vinteregenskaper. Dock noterades vissa framkomlighetsbesvĂ€r. Ta med snökedjor eller ”autosock” och se till att ha riktigt bra vinterdĂ€ck innan ni ger er in i fjĂ€llvĂ€rldens backar.

SÀrskild vinteranpassning: UppvÀrmt dubbelgolv, isolermattor i alla takluckor, dubbdÀck, uppvÀrmning för gasolens reduceringsventil.
 

Eura Mobil Terestra T670 SB

Utrustning testbil

Elhissar, centrallÄs, AC i bildel, radio med CD, 175 lit kyl och frys, elspeglar, luftburen vÀrme 6kw , elpatron, kyl, frys, ABS, farthÄllare, markis, partikelfilter, dubbla airbags, multiratt, tv-fÀste, cykelstÀll, myggdörr, specialklÀdsel och dynor.

Pluskontot:

Underbar dinette med praktisk placering av teven, mycket vÀlutrustad, dubbelgolv ger gott om stuv och hÄller tankarna varma, avloppet till grÄvattentanken sitter Àven det i frostfritt utrymme vilket sÀkerstÀller tömningen, effektiv vÀrmare med mÄnga utblÄs, bekvÀm sÀng, omkopplare mellan de tvÄ gasolflaskorna underlÀttar, kÀnns mycket vÀlbyggd.
 
Minuskontot:

TrĂ„ng att röra sig i, antispinn Ă€r tillbehör, dĂ„ligt med lampor i sĂ€ngdelen – endast tvĂ„ lĂ€slampor.

Kabe Travelmaster 750 - RejÀl bobil, bÀsta klimat

Kaben Àr tung och trygg, men samtidigt osmidig. Motorn pÄ 130 hÀstar rÀcker inte lika lÄngt hÀr som i lÀttviktaren McLouis. Det saknas inte kraft för att hÄlla god fart, men vÀl spÀnst. FörvÄnande Àr att bilen trots storleken drar pÄ centilitern lika mycket som de andra tvÄ under testveckan. Kaben har bra aerodynamik. FrÄn 2008 Ärs modell Àr det standard en större motor pÄ 157 hÀstkrafter.


Att bo i bilen Àr enkelt och bekvÀmt. Bilens storlek gör att varje del kan fÄ samma omsorg, sovplats, dinette och kök. Allt Àr optimerat för bÀsta funktion och komfort. VÀrmen Àr behaglig. Det Àr inte varmare Àn i de andra bilarna men klimatet Àr behagligare, inte lika torr luft. Att umgÄs i dinetten Àr trevligt. Vinkelsoffa Àr skönt att kura upp i. Men tvÄsittsen behöver armstöd precis som i de andra tvÄ bilarna. Köket Àr lÀttarbetat med rejÀlt med avstÀllningsyta och har allt utom micro. TyvÀrr har man spÀrrat sikten genom bilen med en hög skiljevÀgg mellan kök och dinette. Bilen upplevs som mindre voluminös Àn den Àr. VÀggen Àr oinredd. Bra plats att placera en kryddhylla och pappershÄllare pÄ, borde monterats frÄn fabrik tycker testlaget. Jag vill kapa den och ordna med nackstöd för de som fÀrdas i dinetten pÄ annat sÀtt. UppfÀllbara kanske? Synar man bilen ser man att det finns ambitioner, sÄdant som kostar men inte syns vid en hastig blick. Tapeten förhindrar kondens, taket Àr klÀtt i vinyl istÀllet för trista hÄrda skivor, luftspalter överallt, pÄkostad och skön sÀng. Men Àven en del trista och smÄsnÄla detaljer noteras. Ett överflöd av trista plastlock döljer skruvskallarna, pÄ andra fabrikat Àr plastlocken mer dolda och stör mindre. Handtaget in till toa Àr fjuttigt (ÄtgÀrdat till 2009 Ärs modell), kylen saknar automatisk omkoppling gas/12v/230v vilket Àr snÄlt (standard i McLouis med hÀlften sÄ hög prislapp).
 
Mellan inredning och tak finns en luftspalt som gjord för mysbelysning. Ägde jag bilen vore mysbelysning det första jag monterade. Annars Ă€r det gott om ljuspunkter i bilen. Inte en enda gĂ„ng saknade jag en lampa nĂ€r jag behövde en.
 
Vattenburen vĂ€rme ger bra klimat. Men det finns en baksida av myntet. För att förhindra kallraset frĂ„n kupĂ©n har Kabe tvĂ„ samverkande metoder. Ett isolerande draperi och extra vĂ€rme under framstolarna. Draperiet Ă€r helt okej. Alternativet Ă€r vĂ€gg med dörr mellan kupĂ© och bodel. Den isolerar bĂ€ttre, men stjĂ€l boyta. Kabes lösning Ă€r bĂ€ttre. VĂ€rmen under framstolarna Ă€r jag tveksam till. För att fĂ„ ut den vattenburna vĂ€rmen och rikta den mot kallraset tar man hjĂ€lp av flĂ€ktar – och dessa vĂ€snas rejĂ€lt. FörestĂ€ll dig att sitta i köket hemma med köksflĂ€kten pĂ„. Du tĂ€nker inte sĂ„ mycket pĂ„ surret förrĂ€n det stĂ€ngs av. DĂ„ slĂ„s du av tystnaden. Samma hĂ€r. BĂ€ttre lĂ„ta en EberspĂ€cher eller Webasto dieselvĂ€rmare ta hand om kallraset. De kan placeras i ett ljudisolerat utrymme och leda varmluften med slang. Hur som helst, systemet Ă€r effektivt, inte tu tal om det. Utan flĂ€ktarna pĂ„ uppmĂ€tte vi Ă„tta grader vid golvet. Med flĂ€ktarna var temperaturen 25 grader! FrĂ„n Kabe menar man att vĂ€nster flĂ€kt endast ska köras under gĂ„ng dĂ„ den Ă€r högljudd. Höger flĂ€kt Ă€r tystare och menad för drift vid stillastĂ„ende. Och visst, den Ă€r mycket tystare men inte ljudlös. Vi godtar förklaringen med viss reservation dĂ„ vi anser att bĂ€ttre lösning finns.
 
Inte heller Kabe blev utmanad av Kung Bore. Bilens förmÄga att hÄlla kylan stÄngen Àr utan tvekan god. Exakt hur god fÄr vi Äterkomma till. Men framkomligheten sattes pÄ prov och den lÀmnar en del övrigt att önska. Glöm inte snökedjor (alternativt Autosock), bogserlina och att se till sÄ dÀcken Àr frÀscha. BÄde vad gÀller dubbutsticket och gummits hÄrdhet.

SÀrskild vinteranpassning: Vattenburen vÀrme med golvvÀrme, vÀrmevÀxlare, extra vÀrme under framstolarna, isolerade och uppvÀrmda tankar, isolerande draperi i kupén, pump istÀllet för sjÀlvfall frÄn handfat och dusch ner i grÄvattentanken, dubbdÀck

Fakta Kabe TM 750 WL

Utrustning testbil

Elhissar, elspeglar, centrallĂ„s (Ă€ven bodelsdörr frĂ„n -09), AC i bildel, radio med CD, backkamera, TV-antenn, vattenburen vĂ€rme, vĂ€rmevĂ€xlare, golvvĂ€rme, elpatron, kyl, frys, dubbla airbags, antispinn, ABS, larm – narkos/inbrott/uppfĂ€lld antenn/glömt 220V kabel inkopplad, lĂ€ckindikator gasol, jordfelsbrytare, farthĂ„llare, motor- & kupĂ©vĂ€rmare diesel, markis, kraftigare generator Ă€n standard

Pluskontot:

Mycket vÀlutrustad, behagligt klimat (inte sÄ torrt som i bilar med luftburen vÀrme), gott om svÀngrum, högsta sÀngkomfort, mysig dinette, vÀlutrustat kök.
 
Minuskontot:

KrĂ€ver manöverutrymme, lĂ„ng och tung bodel ger ”lĂ€tta” framhjul som greppar sĂ€mre i dĂ„ligt före, surrig lösning för kupĂ©vĂ€rmen vid stillastĂ„ende.

Vilken har bÀst isolering?

Vi har mÀtt gasförbrukningen mellan bilarna för att utröna vilken som Àr bÀst isolerad. VÀrdet ska inte ses som en exakt vetenskap. Vi har valt att anvÀnda vÀrdet kilo gas per grad. Det Àr sjÀlvklart ett högst tvivelaktigt vÀrde eftersom de sista graderna kostar mer gas Àn de första. Men det ger ett jÀmförbart vÀrde som speglar bilarnas isolering. Ytterligare problem Àr att det skiljer en hel del beroende pÄ var i bilen man mÀter. Som mest 17 grader i en och samma bil. Vi valde att anvÀnda vÀrdet i dinetten som referens eftersom vÀrmen dÀr Àr som stabilast och placeringen av termometrarna kunde göras likvÀrdig.
 
McLouis: medeltemperatur 18,5 grader, förbrukning 10 kilo gas. 0,56 kilo/grad
Eura Mobil: medeltemperatur 23 grader, förbrukning 9 kilo gas. 0,39 kilo/grad
Kabe: medeltemperatur 21 grader, förbrukning 9 kilo gas, 0,43 kilo/grad
 
Det skiljer 30 procent i gasförbrukning mellan Eura Mobil och McLouis. Att Eura Mobil i detta test var bÀst isolerad tillskriver vi det faktum att man placerad isolermattor i varje taklucka och i det stora frÀmre takfönstret. Det hade man inte gjort i McLouis eller Kabe. McLouis har inga stora takluckor som slÀpper ut vÀrme, men det har Kabe. Ett tips till er med Kabe blir dÀrför att investera nÄgra hundralappar pÄ att isolera takluckorna. Speciellt den stora frÀmre luckan. Dessutom har Eura Mobil en mindre luftvolym Àn Kaben vilket sjÀlvklart pÄverkar förbrukningen.

Testlaget vÀljer

Björn: Jag vÀljer Eura Mobil, oavsett om jag fÄr den till skÀnks eller ska betala sjÀlv. Den Àr smidigare Àn Kabe och kÀnns vÀldigt vÀl ihopskruvad.


Bosse: Jag tar Kaben. Den Àr större och rymligare, jag tycker lÄnga bilar Àr helt okej att köra. Ska jag betala sjÀlv tar jag Eura Mobil.


Felix: Jag tar Kaben för den Àr inte sÄ trÄng. Och sÀngen Àr jÀtteskön att sova i.


Stefan: Jag vĂ€ljer McLouis och drar till Medelhavet. Vinter och kyla Ă€r inget för mig. För pengarna jag sparar monterar jag ordentliga framstolar, farthĂ„llare, AC i bodelen och höjer upp dinettegolvet. ÄndĂ„ har jag massor kvar att spendera pĂ„ drinkar och hyrd dykutrustning nĂ€r jag kommer fram.

Summering

Kabe Travelmaster 750 Àr bÀsta bilen i testet. Man har kompromissat minst och erbjuder rymligast bodel. Men den kostar! Sett till prislappen Àr Eura Mobilen ett mer prisvÀrt alternativ. Det kostar mycket att fÄ det lilla sista. Att McLouis kommer sist i testet Àr ingen sensation. Med samma stora vÀrmepanna som i Eura Mobil och en mer ergonomisk dinette hade den varit ett verkligt kap, om Àn törstig pÄ gasol.

Och kung Bore dÄ? Hittade vi honom nÄgon gÄng?

Nej det gjorde vi inte. Men vi fick en hÀlsning


”F’lĂ„t grabbar, tog en sista minuten till Hawaii. Trodde jag laddat pĂ„ tillrĂ€ckligt med kyla för att det skulle hĂ„lla i sig. Lovar att inte gör om det nĂ€sta Ă„r. Aloha!”

Vill du lÀsa mer om Kabe? Klicka hÀr!

Vill du lÀsa mer om Eura Mobil? Klicka hÀr!

Vill du lÀsa mer om McLouis? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift