Stödljus i höstmörkret!
Som bekant har LED-ljus mycket lÀngre livslÀngd, tÄl vibrationer bÀttre och drar mindre ström Àn traditionella lampor. Vi har testat ett fjÀrrljus och tvÄ backlampor Klarar de att ge tillrÀckligt med ljus? HÀr har du svaret.
Â
Av Stig Forsberg
Â
SnÄla pÄ ström Àr av stor vikt för oss husbilÀgare som försöker ladda batterierna under gÄng. Tre fjÀrrljus om 55 watt drar cirka 14 A. LED-lampor borde dra mindre. Eller hur Àr det med den moderna tekniken?
Allt började pÄ Nolia-mÀssan dÀr jag sprang pÄ LED-lampor för skogsmaskiner och traktorer. Ingen tvekan om att det lös skarpt, riktigt skarpt. Skulle de kunna konkurrera med vanliga, erkÀnt bra fjÀrrljus? Vi bestÀmde oss för att testa eftersom LED- tekniken anses vÀlbeprövad, om Àn inte i vÄra sammanhang.
Ett fram, tvÄ bak
Vi skaffade en ljusramp med tolv LED-lampor frÄn VisionX för montering i fronten och tvÄ enkla diodlampor som backlampor. TvÄ, just dÀrför man vill stÀlla isÀr dem, man vet ju aldrig pÄ vilken sida av bilen hindret kommer.
Monteringen i fronten underlĂ€ttades av Fiats stadiga rambalk. Ett originalfĂ€ste böjdes bakĂ„t och sĂ„gades av eftersom det satt i vĂ€gen. Vi borrade tre hĂ„l för tre vinklar. DĂ€r sattes lampans originalfĂ€sten â mellanvinkel behövdes för att för att flytta fĂ€stpunkten utanför ramen. I vinklarna skruvades lampan fast med nĂ„gra distansbrickor för att höja hela montaget cirka 15 millimeter. PĂ„ frontgallret i plast klipptes aluminiumgallret upp med en avbitartĂ„ng och den nedersta ribban sĂ„gades bort. De kvarvarande stumparna av ribban limmades i det kvarvarande gallret med Esstak HTS -X, ett superlim som fĂ€ster pĂ„ allt och Ă€r otroligt starkt. Allt för att stumparna inte skulle kunna vibrera.
För den som har tillgÄng till plattjÀrn och en svets Àr det enkelt att bygga en stadig bÄge för montering högre upp. Det finns bra infÀstningsmöjligheter i stabila vertikala balkar. En högre placering Àr naturligtvis bÀttre för ljusbilden.
Den elektriska inkopplingen var Àven den enkel. En vÀl tilltagen fÀrdig kabelhÀrva med ett mellanrelÀ fanns fÀrdig. Vi fÄngade upp direkt plus frÄn batteriet och sÀkrade av den mot relÀet och lampan med en 20A sÀkring. Vi kopplade in relÀspolen till helljuslampan via en 3 A sÀkring. Vi var lite spÀnda pÄ om bilens CAN-bussystem skulle reagera pÄ den lilla extra belastningen frÄn relÀspolen. Det gjorde den inte, allt funkade perfekt.
Kolla för sÀkerhets skull hur det ligger till för din bil. PÄ senare tid ha mÄnga mystiska fel uppstÄtt nÀr man kopplat in sig parallellt med förebrukare som kontrolleras av CAN-busen.
Noggrant mÀtande
Monteringen bak var inte sÄ mycket svÄrare bortsett frÄn arbetsstÀllningen. HÀr fÄr den som saknar lyft eller smörjgrop ligga pÄ marken. Uppkörd i lÀtt motlut och pÄ klossar var det inga problem. TvÄ 70 millimeter hÄl borrades i den bakre plaststötfÄngaren efter noggrant mÀtande. Innanför plasten fanns en aluminiumprofil dÀr en fÀstvinkel kunde borras fast. I vinkeln hÀngdes LED-lampan sÄ att den kunde vinklas upp/ner och utÄt.
HÀr blev i stÀllet den elektriska inkopplingen lite knepigare. Lamporna levereras med otroligt korta anslutningskablar. Vi förlÀngde kablarna 1 respektive 2,5 meter och anvÀnde skarvhylsor skyddade av krympslang för att förhindra att fukt att trÀnga in i skarvarna. Den elektriska inkopplingen gjordes till den ordinarie backlampan. Vi tog först bort lampan för att inte störa CAN-busen, men kunde senare sÀtta tillbaka den utan problem.
VÀl förberedda
Nu var vi spĂ€nda pĂ„ resultatet. Vi hade förberett oss teoretiskt. LED-ljusen i fronten gav 10.320 lumen. Det duger, men skulle de ge en tillrĂ€ckligt djup ljusbild. Vi resonerade Ă€ven lite runt de farter vi brukar hĂ„lla med husbilen. För enkelhetens skull fastnade vi för max 100 km/tim i mörker. ReaktionsstrĂ€ckan dĂ„ Ă€r cirka 50 meter och bromstrĂ€ckan cirka 100 meter. Vilket betyder att om sikten blir 150 meter eller bĂ€ttre hinner vi stanna â allt jĂ€mfört med en situation utan extraljus. För en rallybil i 200 km/tim Ă€r motsvarande vĂ€rden 80 meter och 400 meter, dĂ„ mĂ„ste vi ha minst 500 meter, gĂ€rna 1 000 meters sikt.
VÄra lampor har enligt databladet 265 meters djup pÄ ljusbilden med ett kvarvarande vÀrde av 3 lux. Vad betydde alla dessa siffror i verkligheten?
RÀcker gott och vÀl
Resultatet blev över förvĂ€ntan. Ljusbilden var jĂ€mn och slog upp âhĂ„let i mittenâ, som man ofta upplever. Ljuset var behagligt vitt och vi upplevde djupet till lĂ„ngt mer Ă€n de uppgivna 265 metrarna.
Vi justerade upp ljusbilden nÄgot eftersom den först slog vÀl skarpt i vÀgen omedelbart framför bilen. Det gav ett ljus som belyste Àven överdelen av den omgivande skogen och gav en mycket bra överblick. Ingen tvekan rÄder efter vÄra praktiska tester. Djupet och styrkan rÀcker vÀl till i de farter vi normalt rör oss.
För backljuset upplevdes skillnaden större. Hade bilen verkligen haft nÄgot bakljus tidigare? HÀr Àr inte djupet avgörande utan bra styrka och bred bild. Det fick vi.
Hur gick det med strömförbrukningen? Den blev 10A för fjÀrrljuset vilket Àr 4 A mindre Àn för normala fjÀrrljus, men den höga förbrukningen beror pÄ valet av en lampa med tolv dioder. Om vi i stÀllet valt en lampa med Ätta dioder hade förbrukningen stannat vid till 8 A. DÀrmed skulle man kunna ha 6 ampere mer över till laddning av bodelsbatteriet.
Orsaken till att vi valde storleken 12 dioder var osÀkerhet kring ljusets djup. VÄr test visar att Ätta Àven det skulle rÀcka till.
VĂ€rt pengarna?
Definitivt. Med en lÀngre siktstrÀcka kan man undvika trafikolyckor och till och med rÀdda liv. Dock Àr LED-lampor mycket dyrare Àn vanliga lampor. En del föredrar aluminiumfÀlgar för att det Àr snyggare och gör en viss nytta. Jag föredrar LED-ljus. Det gör bÄde bilen snyggare och har större nytta i trafiken. BÀttre ljus Àr inte lyx utan sÀkerhet Àven om det ser lyxigt ut!