Lika fantasilös som funktionell.
Den här gamla godingen är ingen landsvägsriddare på motorvägen utan firar sina triumfer stillastående.
Av Stefan Janeld
Jag kommer direkt från den nya uppiffade Ducaton och tycker nog att förarmiljön här ombord känns rejält frånåkt. Transportbilar har långa modellcykler och den här interiören såg dagens ljus för tio år sedan. Jag finner en behaglig sittställning men saknar armstöd på vänster sida.
Lådan är ”bara” femväxlad och motorn på 128 hästar. Det skjuter på bra upp till nittio, men därefter tröttnar bilen betänkligt. Det går att hålla motorvägstempo men framfarten är ansträngd och föga gemytlig. Nittio är trivselfart – på motorväg. När vägen börjar ringla genom landskapet är den naturliga hastigheten närmare sjuttio eftersom bodelens höjd och tyngd gör sig påmind i högre fart.
På gropig grusväg bullrar det en hel del, men bodelen är tyst och verkar var väl ihopskruvad. Weinsberg Orbiter är en tung husbil och tyngd ger alltid värdig gång.
Utrustningen i kupén omfattar elhissar, elspeglar, CD. För säkerheten sörjer bilbälten, en airbag, ABS bromsar och ett antispinnsystem. Okej, även med dagens mått mätt.
Bra lastvikt
Bodelen är ljus, men med klen golvyta för att vara en så pass stor husbil. I gengäld har varje ”rum” gjorts bekvämt och funktionellt. Stort kök, rymlig dinette, praktiskt badrum och två stora sängar. Passagen mellan kupé och bodel är trång och trixig. Ett offer för den rymliga dinetten. Man kunde gjort passagen enklare med uppfällbar säng i alkoven. Men då hade bodelen förlorat i stabilitet.
En familj om fyra får enkelt med sig vad de behöver på semestern. Lastvikten är 650 kilo, sett till mängden stuvutrymmen är det inga problem att överlasta. Garaget är stort och överskåpen många. I garderoben får fyra dunjackor enkelt plats och även skoterkängorna kan stå här.
Inget för vintercamparen
Bilen är inte byggd för vintercamping. Det saknas elpatron till värmaren och så vitt jag kan se är spillvattentanken inte uppvärmd. Men luftspalter utmed väggarna låter lyften cirkulera och motar kondens och kallras. Värmaren på sex kilowatt har inga problem att hålla värmen ombord. Med tofflor, ett 220 volts element och ett täcke över kupén är sportlovet kirrat. Täcket har föregående ägare redan investerat i.
Jag tycker
Husbilar har utvecklats massor på fem år. Men vad har vi egentligen vunnit? Så går mina tankar när jag kopplar av i dinetten i Weinsberg Orbiter.
Det är ont om den här typen av husbilar idag. Planlösningen är lika fantasilös som funktionell. Badrummet är en enda stor duschkabin. Så bygger man inte idag. Synd, för det sparar utrymme och ger möjlighet att ha stora bäddar och rymliga dinetter. Att köket saknar stor kyl med separat frys löser man enkelt med en kompressorkylbox i garaget. Den låga kylen har det goda med sig att det finns massor av arbets/avställningsyta.
På en punkt slår denna femåring de flesta av dagens husbilar – storleken på fönstren. Dinettens fönster är ett av de största jag stött på och sovrummets tre fönster är obetalbara. Även barnen har god utsikt från sin alkov. Tyvärr saknas fönster i bodelsdörren men det går att sätta in.
På det hela taget är detta en bra familjehusbil till en rimlig peng. Det enda som saknas är motorstyrka.
Fakta
- Modell Weinsberg Orbiter 691
- Årsmodell 2006
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat
- Motor 2,8L 128hk
- Vridmoment 300Nm
- Växellåda Manuell 5 vxl
- Mätarställning 6 600 mil
- Totalvikt 3850 kg
- Max last 650 kg inkl resande
- LxB 705 x 230 cm centimeter
- Antal bältade platser 6
- Pris 454 000 kr
- Vi lånade bilen av Caravanhallen i Haninge
Håller än
- Stora och många fönster
- Rymlig och lättbäddad dinette
- Stort kök
- Stora sängar
Hopplöst ute
- Motorn
- Högt insteg till bodelen
- Kökets underskåp – idag gäller mer praktiska lådor
Utrustning testbil
AC bodel, elhiss, elspeglar, larm, extra lås bodelsdörr, ABS, airbag, luftburen värme, stödben, CD, kyl med frysfack, TV-antenn