Meny

.

TÀnk dig en husbil dÀr du praktiskt taget har obegrÀnsat med el ombord. Med vilken du kan fricampa i minst en vecka. DÀr strömmen ombord rÀcker för att köra en bodels-AC eller vÀrmare varje dag, ladda datorn, koka kaffet, duscha varmt, aldrig behöva stÀnga av invertern för att spara dyrbar el.

Fantasi?

NejdÄ!

VÀlkommen till Winnebago eRV2:s vÀrld.

 

Av Stefan Janeld

 

Winnebago eRV2 Àr 100% elektrifierad. Bodel och bildel. Bodelsbatteriet Àr pÄ 15 000 watt-timmar. Japp, du lÀser rÀtt: 15 kWh.

För att pÄ ett enkelt sÀtt kunna relatera till denna siffra kan jag berÀtta att det Àr lika mycket energi som i 13 stycken 95 Ah AGM batterier. En smÄtt otrolig mÀngd energi. Om man ska rÀkna tillgÀnglig energi, alltsÄ hur mycket du faktiskt kan ta ut ur batterierna Àr det i praktiken nÀrmare 26 stycken 95 Ah AGM batterier.

Bildelens batteri Àr pÄ 68 kWh, vilket ger en rÀckvidd pÄ ca 17 mil. Inte sÄ mycket, sÀrskilt för en husbil. Man kan med fjÀderlÀtt gasfot och genom att anvÀnda möjligheten att regenerera energi vid inbromsning komma lite lÀngre. Winnebago har i en egen undersökning kommit fram till att en rÀckvid motsvarande tre timmars körning skulle vara acceptabelt.

RÀckvidden Àr faktiskt inte ett lika stort problem som jag först trodde. Ty med husbil reser man i sakta mak. Man stressar inte. Att behöva stanna och ladda ger tid för en vilostund, en matbit eller nÄgot smÄfix. Man sitter inte bara och vÀntar under tiden man laddar, som man gör i en personbil. Om man hÄller dagsetapperna till ca 10 mil och laddar vid elstolpen pÄ campingen (tar 10-12h att fÄ 80%) Àr det ett behagligt tempo. Men nÄgon bil att ta sig ner till Spanien eller Italien med Àr det inte.

Batteripaketet för bilens motor
Elmotorn vid bakhjulen

Utveckling med förhinder

RÀckvidden kommer öka. I takt med att batterier utvecklas. Men det finns hinder som kan försena utvecklingen. Inte tekniska hinder, snarare marknadsmÀssiga.

Ford Transit, och alla andra lÀtta transportbilar, anvÀnds för korta leveranser inom vÀldigt begrÀnsade omrÄden. De Àr i allt vÀsentligt budbilar. Volymerna som tillverkas köps upp av jÀttar som UPS, DHL och Amazon. De vill ha bilar med lÄg prislapp och en livslÀngd pÄ tre Är. Sedan byts de ut. TvÀrtemot hur man anvÀnder en husbil.

Dessutom: Husbilsbranschens volymer Àr relativt sett mycket smÄ. Att dÄ tillverkare som Ford, Fiat, Mercedes och VW ska lÀgga utvecklingspengar för att tillmötesgÄ husbilsbranschen Àr knappast enkelt att sÀlja in.

Tidigare var husbilsbranschen en prioriterad kund hos Fiat. Mer Àn varannan Ducato blev en husbil. Det husbilsbranschen ville ha fick man. Idag Àr husbilsbranschen bortprioriterad hos Fiat. Varför Àr det fÄ som vet, fÀrre som förstÄr. Men verkligheten Àr sÄdan.

 

48 volt i bodelen

För att kunna elektrifiera bodelens alla funktioner kan man inte fortsÀtta anvÀnda 12 volt ombord. IstÀllet anvÀnds 48 volt. Förutom att det innebÀr möjlighet att anvÀnda tunnare laddkablar har det fördelen att om man vill köra hushÄllsprodukter som mikrovÄgsugnar, kaffebryggare och hÄrtorkar behöver man inte en sÀrskilt stor inverter för att gÄ frÄn 48 volt till 230 volt. Eller som hÀr i USA, till 110 volt.

En annan stor fördel Àr laddningen. Med 48 volt gÄr det fyra gÄnger fortare att ladda ett batteri jÀmfört med 12 volt. En förenklad beskrivning förvisso, men den ger en god bild av fördelen med att gÄ frÄn 12 till 48 volt.

I eRV2 Àr spisen en induktionsplatta, vÀrmaren elektrisk (1,8 kW) liksom varmvattenberedaren och kylskÄpet Àr ett kompressorskÄp. Allt detta Àr 12 voltsprodukter. Man transformerar ner strömmen helt enkelt. Men man har vissa problem med kylskÄpet, det lirar inte ihop med övriga systemet sÄ som man önskar. Utan förvarning kan det stÀnga av. En fix Àr pÄ vÀg. Den takmonterade AC:n gÄr direkt pÄ 48 volt.

Elsystemet Àr ett CAN-bus system. Enkelt förklarat ett system som kopplar ihop alla enheter i elsystemet i ett nÀtverk. Fördelen Àr att det blir mindre kabeldragning och systemet blir intelligentare.

VÀrmaren har sin plats under dinettegolvet mitt i bilen. Den Àr elektrisk och pÄ 1 800 Watt.
AC:n till bodelen Àr placerad ovanför sÀngen. Den drivs direkt frÄn 48 volts batteriet.
En induktionshÀll att laga mat pÄ. Den förvaras i en lÄda och tas fram vid behov. Kan lÄta som en simpel lösning. Och det Àr det, men pÄ ett positivt sÀtt.

Solpanelerna kÀnns överflödiga

PÄ taket Àr det 500W solpaneler. NÀr bodelsbatteriet Àr fullt förs strömmen frÄn solpanelerna över till att ladda motorbatteriet. Detta hÀnder sÀllan, lÀs aldrig. Man kan i nödfall Àven anvÀnda bodelsbatteritet för att ladda motorbatteriet. Det Àr inte sÀrskilt effektivt men kan ta dig till nÀrmaste eluttag.

Solpanelerna kÀnns i Àrlighetens namn fullstÀndigt överflödiga. Det Àr sÄ mycket energi i bodelsbatteriet att de helt enkelt inte behövs. Jag pÄpekar det för projektledaren, Chris Bienert. Han ler medhÄllande. Att man monterat sÄ mycket paneler pÄ testbilarna Àr helt enkelt för att det vÀcker uppmÀrksamhet och understryker att det Àr en elbil.

NÀr bodelsbateriet börjar ta slut kan du ladda det antingen hemma med vanliga uttaget, eller pÄ nÄgon campingplats med elstolpe. Vill du att det ska gÄ fort tar du samma snabbladdare som du laddar motorbatteriet med. En snabbladdare fyller batteriet pÄ ca 45 minuter, en elstolpe pÄ ett par timmar.

Du behöver alltsÄ bara ladda bodelen under 1 timme eller tvÄ var sjunde dag för att kunna leva fricampingliv.

Ladda vid snabbladdare Àr smidigt. 80% laddning nÄs pÄ 20-25 minuter med 85 kW laddare. Att nÄ 100% tar ytterligare 90 minuter. Detta eftersom laddningen minskar ju fullare batteriet blir. Mot slutet laddar man med nÄgra ynka kW.
Ford har sin laddkontakt i fronten. Praktiskt vid macken, men inte lika praktiskt pÄ campingen dÀr man ofta vill backa in pÄ sin plats. Bredvid kontakten ser du en liten blÄ lampa. Den bestÄr av sex tÄrtbitar. NÀr alla tÄrtbitar lyser blÄtt Àr bilen fulladdad.
Bodelens laddkontakt sitter pÄ vÀnster sida.

LÀtt att anvÀnda

Allt ombord styrs via en central kontrollpanel. Som jag ger betyget A+, för anvÀndarvÀnlighet. Man kan nÀsta tro att det Àr Lego som utvecklat den. Att en av vÀrldens mest avancerade husbilar har den mest intuitiva och lÀttjobbade kontrollpanelen Àr lite lustigt.

Det som gör den sÄ enkel att anvÀnda Àr att den inte gÄr pÄ djupet i varenda funktion. Du kan se och stÀlla in det som behövs, inget mer. Att knappa bort sig Àr helt omöjligt. Du kan inte ens vÀlja om du vill starta vÀrmaren eller AC:n. Du begÀr en temperatur, sedan sköter systemet resten.

VÀlkomstvyn ger en snabb överblick av statusen pÄ tankar, laddning och vad som Àr aktivt.
NÀsta vy Àr direktval för önskad funktion.
NĂ€r man valt funktion aktiverar man eller stĂ€nger av. HĂ€r har jag valt klimatkontrollen. Det enda jag behöver göra Ă€r att stĂ€lla önskad innertemperatur. Om jag bodelen Ă€r varmare Ă€n jag önskar aktiveras AC:n. Är bodelen kallare Ă€n jag önskat aktiveras vĂ€rmaren. Jag kan inte programera vĂ€rmaren eller AC:n. Inga submenyer att förvilla sig i.

Unik pÄ marknaden

Det finns husbilar med helt eller delvis elektrisk drivlina. Men ingen har Àven en helt elektrifierad bodel. Detta Àr Winnebago först med. Av den enkla anledningen att de tror att det Àr framtiden och de vill muta in sin del av den kommande marknaden.

 

Prototyp

eRV2 Àr inte en husbil som gÄr att köpa. Man har byggt tolv stycken och de Àr endast tÀnkta som testplattformar. Den jag har anvÀnt i en vecka Àr nummer 10. Den skiljer sig pÄ detaljnivÄ frÄn de första som tillverkades, utvecklingen har varit kontinuerlig under testperioden.

Sedan januari 2023 har bilarna Äkt runt i USA och testats av handlare, journalister och privatpersoner. Jag Àr sist i testkedjan, inbjuden för att ge ett Europeiskt perspektiv. Man har samlat pÄ sig erfarenhet frÄn fler Àn 40 testare. Bilarna har rullat över 5 000 mil och det har spenderats nÀstan 300 nÀtter i dem.

: Tolv eRV2 har byggts. De Àr endast framtagna som testplattformar. HÀr Àr fyra av testbilens syskon uppstÀllda pÄ Winnebagos fabrik. Man valde uppseendevÀckande foliering för extra uppmÀrksamhet.

NĂ€ra serieproduktion

Som 2:an i namnet antyder Àr detta den andra generationen av Winnebagos helt elektrifierade husbil. Den första var en ren showcar och byggdes i ett exemplar.

Jag pressar Chris lite och undrar om det Ă€r generation 4, 5 eller 6 som kommer bli den som börjar serieproduceras och sĂ€ljas. Jag fĂ„r inget svar men tolkar minspelet som att det Ă€r generation 3 som kommer bli tillgĂ€nglig för allmĂ€nheten. Jag fĂ„r ingen bekrĂ€ftelse pĂ„ min tolkning. En sak som bekrĂ€ftas Ă€r dock att man kommer skeppa över ett exemplar till Europa för att visa den pĂ„ Caravan Salon i DĂŒsseldorf.

 

Körupplevelse

Jag har kört ett antal husbilar baserade pÄ Ford Transit. Halvintegrerade sÄvÀl som plÄtisar. Alla har varit en mycket komfortabel upplevelse, mjuk fjÀdring som svÀljer ojÀmnheter och hÄller resonansljuden nere. Men eTransit Àr en styvare historia. Den Àr pÄtagligt stötig. Det Àr sÄ pass stor skillnad att jag kÀnner mig nödgad att mÀta lufttrycket. Jag har en kÀnsla av att man pumpat dÀcken pÄ tok för hÄrt för att minska rullmotstÄndet. Och visst Àr det sÄ, man har 5,5 kg i dÀcken. Winnebago hÀvdar att det Àr korrekt, att bilen Àr att rÀkna som fullastad och dÀrför ska ha maxtryck i dÀcken. I avsaknad av en fordonsvÄg och dÀcktryckstabell kan jag inte argumentera emot.

I övrigt Àr det som att köra vilken skÄpbil som helst. Jag kör mestadels i ECO mode vilket ska vara positivt för rÀckvidden. NÀr det gÄr lite brantare uppför kopplar jag om till Normal och fÄr mer kraft. PÄ landsvÀg i lÀge Normal Àr bilen pigg. Men inte elbilspigg, om ni förstÄr vad jag menar.

LjudnivÄn Àr lÄg pÄ bra vÀg. PÄ amerikansk motorvÀg med ideliga betongskarvar sjunker ljudkomforten.

Ekonomifart pÄ motorvÀg Àr 90-95 km/h. PÄ motorvÀgarna i Iowa och Minnesota fÄr man Äka max 70 mp/h, det Àr 110 km/h. Om jag vill hÄlla det tempot snurrar rÀckviddsmÀtaren som en höjdmÀtare pÄ ett störtande flygplan. Man tappar minst en tredjedel av rÀckvidden.

TestfÀrden gick frÄn Forest City Iowa till Winona i Minnesota och tillbaka. Knappast laddstolpeland. Man fÀrdas mil efter mil genom odlingsmark.
Som hjÀlp att hitta elstolpar har Ford ett program kallat Charge Assist. Men det krÀver lokalkÀnnedom eftersom det endast skriver ut orts- och gatunamn. Jag anvÀnde istÀllet en app i telefonen som heter Plug Share, i den kan man klicka pÄ stolpen och fÄ all info om vilken typ av laddare det Àr och nÀsta tryck tar dig till Google Maps som visar vÀgen.

Bodelen

Jag kommer inte gÄ in i detalj pÄ bodelens planlösning. Testet avser frÀmst tekniken. Mycket ombord ska göras om till serieproduktionen, inte helt men delvis. Jag har givit Winnebago min lista pÄ saker som jag tycker ska ÄtgÀrdas.

Men det finns saker jag verkligen uppskattar och vill lyfta fram. Som köket. Att ha en lös spis som man tar fram vid behov Àr mycket praktiskt. Det lilla köket fÄr sÄ mycket mer arbetsyta. Yta jag anvÀnde som avlastningsyta för mina kameror och annat.

En annan sak som gjorde mig glad att se var badrummet. Man har klokt nog avstÄtt frÄn handfat hÀr inne. NÄgot jag tjatat pÄ Europeiska tillverkare att göra i flera Är. Varför ha tvÄ hoar en dryg meter frÄn varandra i en sÄ pass liten husbil?

En tredje sak jag lÀrde mig uppskatta Àr mörklÀggningen av fönstren i bodelen. Det Àr en mycket simpel lösning som Winnebago tillverkar sjÀlva. Ett myggnÀt med dragkedja, en mörklÀggningsgardin med dragkedja. Gardinen Àr isolerad. Det Àr ingen vacker lösning, men mycket funktionell. Det blir helt mörkt och risken att nÄgot ska gÄ sönder Àr noll. Och just detta ligger vÀldigt mycket i linje med hur utvecklingsteamet pÄ Winnebago Van resonerar. Snygga lösningar Àr inget vÀrda om de inte Àr praktiska. Funktion först. Sedan kan man titta pÄ det estetiska. De letar hela tiden sÀtt att förenkla för de boende. Om en snygg lösning Àr sÀmre Àn en estetiskt mindre tilltalande, fÄr den snygga lösningen flytta ut.

I bildgalleriet kan du bekanta dig mer i detalj med bilen. Klicka för större bild och informativa bildtexter.

Om ni tycker bilderna pÄ bilen skiljer mycket i fÀrg Àr det för att ljusförhÄllandena var lite mÀrkliga första dagarna. Det var mycket sot i luften pÄ grund av skogsbrÀnder i Kanada.

Jag tycker

Winnebago eRV2 har givit mig den bÀsta fricampingupplevelsen nÄgonsin. Om detta Àr framtiden för husbilar har husbilister i vÀrlden nÄgot att se fram emot.

Att utan begrĂ€nsningar kunna anvĂ€nda faciliteterna ombord Ă€r sann frihet. NĂ€r jag skriver detta har jag fricampat i fem dagar. Levt som vore jag stĂ„endes vid en elstolpe. Det har varit 30-35°C tre av dessa dagar. SĂ„ AC:n har fĂ„tt jobba rejĂ€lt. ÄndĂ„ har jag 49% kvar i batteriet.

Utan tvekan klarar man sig med halva batterikapaciteten. Det skulle ocksÄ fÄ ner priset rejÀlt, batteriet i prototypen kostar 250 000 kronor.

Jag drömmer om en husbil med denna bodelsteknik och en dieselmotor under huven. DÄ har man bÄde rÀckvidd och oberoende. En sÄdan modell fanns i Winnebagos sortiment tidigare. Den hette Boldt och vi skrev om den i detta mÀssreportage frÄn Salt Lake City 2019. Modellen blev till sist för dyr och produktionen upphörde.

Planlösningen har passat mig som ensamĂ„kare utmĂ€rkt. Alla avstĂ€llningsytor, det lilla ”kontoret” fram och den stora sĂ€ngen Ă€r som gjort för mig. TvĂ„ boende hade ocksĂ„ fungerat. Men inte fler.

Modellen Ă€r heller inte ”Ford trĂ„ng” som sĂ„ mĂ„nga andra plĂ„tisar pĂ„ Ford Transit. Winnebago har breddat bodelen med glasfiberbulor pĂ„ bĂ„da sidor. De löper lĂ€ngs hela sidan, fram till förarhytten, inte bara vid sĂ€ngen. Skillnaden i invĂ€ndig volym Ă€r inte jĂ€ttestor, men stor nog.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att bodelstekniken Àr redo för marknaden men man har en bit kvar vad gÀller rÀckvidden. Winnebago har gjort sitt, nu Àr det upp till Ford, eller annan chassitillverkare, att ordna mer rÀckvidd för att fullÀnda konceptet.

Jag gillar

  • FrihetskĂ€nslan – mĂ€ngden energi i bodelen Ă€r lyxig
  • Köket med den lösa spisen
  • Det frĂ€mre ”kontoret”
  • Badrum utan skrymmande handfat

 

Jag önskar

  • Att tekniken var billigare, bodelsbatteriet kostar en kvarts miljon.
  • LĂ€ngre rĂ€ckvidd
  • En garderob

Fakta

Utrustning: Bodelbatteri 15 kWh litiumbatteri, inverter, 12 V vÀrmare el 1,8 kW, takmonterad AC 48 volt, varmvattenberedare 8 liter elektrisk, kompressorkyl, induktionshÀll, taklucka med flÀkt, tryckvattenpump.

Chris Bienert Àr projektledare för eRV2 och Winnebagos alla plÄtisar. Han har en i mitt tycke sund instÀllning till hur man utvecklar husbilar. Den kan summeras i tre punkter:

  • 1: Enkelt Ă€r bra! KrĂ„ngla inte till saker i onödan.
  • 2: Innan du implementerar en ny lösning eller ny teknik, stĂ€ll alltid frĂ„gan: Är detta en förbĂ€ttring?
  • 3: Testa alltid produkterna sjĂ€lv i praktiken.
  •  

Han Àr noga med att pÄpeka att utvecklingen av husbilarna inte Àr en enmanshow. Han har ett team bakom sig som gör ett jÀttearbete.

Chris Àr ofta ute och campar med prototyper och fÀrdiga produkter. Han anser det vara en nödvÀndighet och driver pÄ sina medarbetare att göra detsamma. Denna instÀllning har lett till flera lösningar Winnebago Àr ensamma om. Ofta Àr det lösningar som förenklar handhavandet och/eller ger en bÀttre funktion men som kanske inte ger ett lika pÄkostat och exklusivt intryck som tidigare lösningar.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift