Kan det vara så att husbilar varit för billiga och först nu uppnått sitt rätta värde?
Av Stefan Janeld
Okej, detta är en krystad text. Men jag hoppas den kan få er att se husbilars prislappar från ett annat perspektiv. Lite kognitiv husbilspristerapi (ett ord jag aldrig använt förut). För faktiskt kostar det inte mer att åka husbil idag mot för några år sedan. Trots att husbilar gått upp mycket i pris.
Onödigt kompetenta husbilar
Sverige sticker ut på den europeiska marknaden. Här köper vi en större andel exklusiva husbilar, med mer utrustning, än man gör på kontinenten.
Pratar man med tillverkarna och frågar varför de satsar så pass stort som de ändå gör på vår ganska begränsade marknad är svaret alltid detsamma:
”Ni köper toppmodellerna och högt utrustade mellanklassmodeller, de husbilar vi tjänar mest pengar på. Ska vi tjäna lika mycket i södra Europa måste vi sälja minst det dubbla på en marknad.”
Och så är det. Här i Norden köper vi kompetenta husbilar. Sett till hur de (som regel) används är de onödigt kompetenta. Och därmed onödigt dyra.
Hur många vinterhusbilar står det inte i lador runt om i landet vintertid? Bilar byggda för att klara allt som nordiska vintrar har att utmana dem med. Blott 10-20% av landets husbilar används vintertid. Av dem är det flera som körs söderut, mot solen.
Att vi kunnat ”slösa” på detta vis är kombinationen av räntor så låga att de kvittades mot inflationen och en stor värdestegring på fastighets- och värdepappersmarknaden.
Men nu är det andra tider. Bankerna är inte lika frikostiga, räntan har gått upp (även om den nu vänder neråt igen) och framför allt har husbilarnas prislappar stigit kraftigt de senaste åren. Det har gjort att försäljningen av nya husbilar minskat. De exklusiva premiumhusbilar vi traditionellt köpt är för dyra för de flesta. Och de billigare instegs- och mellanklasshusbilarna kostar nu som en premiumhusbil gjorde för 3-4 år sedan. De anses av många för dyra för vad man får.
Nu till min poäng
Det är här jag vill skjuta in mitt ”å andra sidan”. För om du tänker på saken. De husbilar som idag kostar runt miljonen är alla tillräckligt bra för hur de används, eller snarare är tänkta att användas. Faktiskt kan man argumentera att marknaden nu ser till att vi inte köper mer husbil än vi faktiskt behöver.
Gör nu inte misstaget att blanda ihop begreppen kvalitet, kvalitetskänsla och kompetens. Det man försakar på en enklare husbil är sällan kvaliteten, hur väl bilen kommer hålla över tid, det är kompetensen och kvalitetskänslan som är lägre.
Om du tänker på detta, tar det till dig, så kommer du upptäcka en helt ny marknad av husbilar som du inte tänkt på förut. Men som kommer ge dig precis lika fantastiska upplevelser, ta dig till samma platser.
De har samma drivlina, kylskåp, värmare, vattenpump, batterier, solpaneler. Faktiskt försakar du väldigt lite om du väljer en husbil med lägre kompetens.
Samma priser som förut
När jag skriver dessa rader har jag precis sonderat marknaden. Eftersom det är instegs- och mellanklasshusbilarna som drabbats hårdast av prisuppgången är det gott om rabatterade husbilar hos Sveriges handlare. Rabatterna är rejäla, vi pratar upp emot 150 000 kronor, i enstaka fall mer. Vissa fabrikat erbjuder också lägre ränta första tiden.
Det går att få väldigt fina, fabriksnya, husbilar för mellan 900 000 och 1,5 miljoner kronor. Samma prisläge som bilarna vi drömde om för några år sedan.
Så egentligen har inget förändrats. Eller hur?