Husbilsmarknaden i Nordamerika är precis som I Europa ganska likriktad. Alla tillverkare har koll på varandra och leker i stort sett Följa John. Men inte Chinook. De har helt egna idéer om hur man ska inreda en husbil. Ta bara en sån sak som att bodelsdörren är placerad på bakstammen.
Av Stefan Janeld
Chinook är ett av Nordamerikas klassiska husbilsfabrikat. Med rötter i 30-talet. Men 2005 körde de i diket och produktionen upphörde. Fabrikatet var kända för sin höga kvalitet och funktionella planlösningar. Ingen annan tillverkare hade liknande modeller. Fabrikatet blev kult och begagnade Chinooks var (och är fortfarande) hett efterfrågade.
Återupplivat
För tre år sedan startade man åter produktionen av Chinook. Nu med nya ägare som är sanna Chinook entusiaster och fortsätter bygga efter ursprungsfabrikatets filosofi, kompakta fordon av mycket hög kvalitet med smarta planlösningar. De kallar sig ”husbilsmarknadens sportbilar”.
Bodelen är ett panelbygge, men finishen gör att det ser ut som en monocoque, inga slideouts. Det som gör att man alltid känner igen en Chinook är att bodelsdörren är placerad i bakstammen. Dörrens placering gör att man kan inreda lite friare.
Byggs i Peru
Nej, inte i landet Peru. I den lilla orten Peru i Indiana. Cirka 2 timmar söder om Elkhart där 80% av Nordamerikas fritidsfordon byggs. Att man inte valde att bygga sina bilar i Elkhart har två skäl. Båda personalrelaterade.
- 1: Man vill inte konkurrera om personalen med alla andra tillverkare.
- 2: I Elkhart är det serieproduktion som gäller. Att lära montörer bygga hantverksmässigt är tidsödande och inte alltid möjligt. Hos Chinook måste varje arbetare känna stolthet över produkten, det får inte bara vara ett jobb.
Byggda för åretruntbruk
Jag pratar med en ung man som heter Seth. Han kan produkterna på sina fem fingrar och är imponerande vältalig. Och kunnig! Helt klart har han hjärtat i produkten.
Han förklarar att de gjort köldkammartest hos Truma och att de klarade testet och fått sin certifiering. Det visar sig att testet är samma test som används här i Europa, EN1646-2. Ett test som går ut på att man på max 4 timmar ska kunna få upp värmen i husbilen från -15°C till 20°C.
Seth förklarar att det dessutom var en mycket jämnt fördelad värme ombord. Vilket är nog så viktigt.
Man har hittills jobbat med endast Trumas luftburna system. Men nyligen började man även erbjuda vattenburen värme från Timberline, ett system som går på bilens bränsle (diesel eller bensin). Man gjorde samma köldkammartest med detta värmesystem och klarade certifieringen även då.
Förutom att värmesystemet är vinteranpassat kan man få bilarna med fyrhjulsdrift och på så sätt ha en väldigt kompakt och kompetent husbil. Elsystemet är kraftigt med 900 Ah litiumbatteribank, 600W solpaneler på taket och en 3000W inverter.
3 modellserier
Man tillverkar två halvintegrerade modellserier, en på Mercedes Sprinter och en på Ford Transit, med samma tre planlösningar för respektive chassi. 2022 lanserade man även två plåtismodeller. Något Chinook aldrig gjort tidigare. Men Seth förklarar att man har haft kunder som velat byta ner sig till en plåtis och eftersom de inte vill förlora kunder tillgodosåg man önskemålet.
I bildgallerierna nedan visar vi bilar ur de tre modellserierna. Klicka för större bilder.
Summit SS
Baseras på Mercedes Sprinter, längd 7,3 meter, totalvikt 5 000 kg. Pris ca 260 000 USD
Maverick DS
Baseras på Ford Transit 4WD, längd 7,45 meter, totalvikt 5 000 kg. Pris ca 240 000 USD
Maverick EB
Baseras på Ford Transit 4WD, längd 7,45 meter, totalvikt 5 000 kg. Pris ca 240 000 USD
Bayside TB
Baseras på Ford Transit, längd 6,7 meter, totalvikt totalvikt 5 000 kg. Pris ca 207 000 USD