Försäljningen av nya husbilar har varit trög under en längre tid. Men i juli vände det. Så pass att siffrorna för året nu är på par med 2023.
Men vilka fabrikat är vinnarna och vilka är förlorarna?
Av Stefan Janeld
Min tolkning av husbilsförsäljningen de senaste två åren är att intresset för husbilar varit lika stort som förut, men kunderna avvaktat. Dels för att se den ekonomiska utvecklingen, men också för att beslutet blivit större i takt med att husbilars priser ökat.
Men man kan inte vänta hur länge som helst. Livet är nu. Eller hur?
+37%
I år har det hittills registrerats 1 818 stycken nya husbilar i Sverige. Det är blott 10 stycken färre än samma tid förra året. I juli registrerades 403 stycken. En smått otrolig ökning jämfört med juli 2023, då registrerades 294 stycken. Ökningen är hela 37%.
Kabe Group dominerar
Adria är fortfarande Sveriges populäraste husbilsfabrikat. Räknar man in deras instegsfabrikat, Sun Living, har de en rentav dominerande ställning. Lägg till det att det är Kabe som importerar Adria och Sun Living och dominansen blir ännu högre. Kabe som ju också äger Affinity, ett plåtisfabrikat som börjat klättra i försäljningsstatistiken.
Tillsammans står de fyra fabrikaten för nästan en tredjedel av den svenska marknaden, 29%.
Vinnare och förlorare i juli
När marknaden vänder finns alltid vinnare och förlorare. Vinnarna är de som ökar mer än marknaden, eftersom de tar marknadsandelar.
De fem som ökade mest i juli
- Carthago +800%
- Karmann +500%
- Bürstner +250%
- Kabe +148%
- Weinsberg, Eura Mobil, RollerTeam +100%
De fem största förlorarna i juli
- Niesmann+Bischoff -100%
- Le Voyageur -100%
- Malibu -75%
- Sunlight -70%
- Etrusco -67%
Vinnare och förlorare hittills i år
Att tolka ett fabrikats trend genom att bara titta på en månad är såklart inte särskilt utslagsgivande. Även om det är kul med heatsegrar. Tar vi en titt på hela 2024 blir bilden lite annan. Några fabrikat har i princip försvunnit från marknaden. Jag räknar inte Chausson som förlorare, de har ju dragit sig ur Sverige till förmån för Challenger.
De fem som vunnit mest marknad hittills i år
- Westfalia +400%
- Karmann +117%
- Weinsberg +70%
- Rapido +50%
- Eura Mobil +46%
De fem som förlorat mest marknad i år
- LMC -100%
- Etrusco -91%
- Laika -83%
- Le Voyageur -80%
- McLouis -59%
Procentsatser är vilseledande
Nu när du läst sifforna här ovanför ska jag vara lite elak och säga att de i stort sett är missvisande. Fabrikat med liten försäljning får stor procentuell förändring om de vinner eller tappar ett par enheter.
Westfalia gick från en såld bil till fem och ökade därmed hela 400%.
Adria sålde 43 bilar fler än samma tid förra året, men ökade bara 23%.