SĂ„ har det hĂ€nt oss igen â den robotautomatiserade vĂ€xelĂ„dan vĂ€grade vĂ€xla, den ville bara gĂ„ pĂ„ 1:an och 2:an. Det tog en stund innan jag mindes att jag hört om detta bekymmer tidigare.
Â
Av Stig Forsberg
Â
NÀr jorden frÄn bakstammen försvinner gÄr lÄdan i nödlÀge dÀrför att bromsljusen inte fungerar. En smart finess eller inte? Jag vet inte, den Àr i alla fall Italiensk!
Â
McGyver reparation
Jag försökte fixa till det pÄ stÀllplatsen genom att köra upp pÄ en kloss och krypa under. Det lyckades inte eftersom allt var hoprostat/sönderÀrgat. Jag tog dÄ en skruvmejsel och slog till med en hammare över kabelskon och lyckades fÄ kontakt!
En âMcGyver reparationâ som inte kĂ€ndes sĂ€rskilt pĂ„litlig. Vi behövde en bĂ€ttre lösning. Ett samtal till Bossings i Linköping och vi var vĂ€lkomna. I verkstadens vĂ€rme kopplades datorn in och svaret var att det var i stort sett alla fel som fanns pĂ„ vĂ€xellĂ„dan.
Jordpunkten i bakstammen fixades till varefter de tvĂ„ jordpunkterna för vĂ€xlingsrobotens styrdon kontrollerades. Ăven dessa var hĂ„rt Ă€rgade. Nya tillfixningar/upprensningar och alla tre jordpunkterna var nu tipptopp och belades med rikligt med rostskydd.
För sÀkerhets skull byttes Àven hydrauloljan, troligen onödigt, men 8300 mil kan ju skapa ett och annat metalspÄn.
Datorkörning via den inkopplade datorn bekrÀftade nu att allt var OK. Vilket Àven den verkliga provturen bekrÀftade. Visa av denna erfarenhet ber vi nu alltid verkstaden kontrollera jordpunkterna vid service. En god idé som inte kostar nÄgot.