Meny

.

Jordfel i bakstammen. Igen!

Så har det hänt oss igen – den robotautomatiserade växelådan vägrade växla, den ville bara gå på 1:an och 2:an. Det tog en stund innan jag mindes att jag hört om detta bekymmer tidigare.

 

Av Stig Forsberg

 

När jorden från bakstammen försvinner går lådan i nödläge därför att bromsljusen inte fungerar. En smart finess eller inte? Jag vet inte, den är i alla fall Italiensk!

 

McGyver reparation

Jag försökte fixa till det på ställplatsen genom att köra upp på en kloss och krypa under. Det lyckades inte eftersom allt var hoprostat/sönderärgat. Jag tog då en skruvmejsel och slog till med en hammare över kabelskon och lyckades få kontakt!

En ”McGyver reparation” som inte kändes särskilt pålitlig. Vi behövde en bättre lösning. Ett samtal till Bossings i Linköping och vi var välkomna. I verkstadens värme kopplades datorn in och svaret var att det var i stort sett alla fel som fanns på växellådan.

Jordpunkten i bakstammen fixades till varefter de två jordpunkterna för växlingsrobotens styrdon kontrollerades. Även dessa var hårt ärgade. Nya tillfixningar/upprensningar och alla tre jordpunkterna var nu tipptopp och belades med rikligt med rostskydd.

För säkerhets skull byttes även hydrauloljan, troligen onödigt, men 8300 mil kan ju skapa ett och annat metalspån.

Datorkörning via den inkopplade datorn bekräftade nu att allt var OK. Vilket även den verkliga provturen bekräftade. Visa av denna erfarenhet ber vi nu alltid verkstaden kontrollera jordpunkterna vid service. En god idé som inte kostar något.

Den bruna punkten är vad som är kvar av den gamla jordningen

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift