DÀrför kostar ett kopplingsbyte som det gör.
Kopplingen Àr en förbrukningsvara, under en husbils livstid kommer det förbrukas ett par tre stycken. Hur lÀnge den hÄller Àr helt upp till föraren. Det finns de som lyckats rulla 40 000 mil pÄ en koppling, andra kommer en brÄkdel av den strÀckan.
Â
Det Àr lite lurigt att som förare upptÀcka om kopplingen Àr sliten. Man vÀnjer sig vid kopplingens beteende varefter den slits. Signalerna Àr att den börjar ta högre och högre upp. Efter ett tag börjar den slira pÄ högsta vÀxeln. DÄ har man vÀntat i lÀngsta laget.
Varandes en förbrukningsdel kan man tycka att det ska vara en smal sak att byta ut en sliten mot en frÀsch. Transportbilarna som husbilar baseras pÄ byggs ju med tanke pÄ att de snabbt ska komma i trafik igen om nÄgot gÄr sönder.
Men att byta koppling pÄ en Fiat Ducato krÀver att man river hela framvagnen. Ett jobb som tar tid. Tid Àr som bekant pengar. RÀkna med en hel dag.
SjÀlva kopplingen kan man hitta online frÄn ett par tusenlappar. Inte originaldel. Vill man köpa original kostar det mer. LÀgg till det verkstadens timpenning och kopplingsbytet nÄr snabbt femsiffrigt. Vi anger inga priser, skillnaden mellan olika kopplingar och verkstÀders timdebitering skiljer för mycket. Det kan löna sig att ringa runt.
Ett tips kan vara att i samband med kopplingsbytet passa pÄ att göra Àven annat som krÀver att man plockar ner hela framvagnen. Kanske du funderat pÄ bÀttre framfjÀdring? Kanske vÀxellÄdan ska fÄ en översyn? Byta till frÀscha gummidetaljer?
Vi följde ett kopplingsbyte pÄ Torvalla LCV i Haninge. Se bildspelet hÀr under.