Meny

.

Kvalitetslöftet

Det krävs förstås mer än en person, men med Michel Vuillermoz som utvecklingschef har Laika definitivt tagit ett steg upp på kvalitetsstegen. Vi besökte fabriken i Toscana och tog en titt på första modellen som Michel ansvarat för. Laikas stora nyhet inför 2022, Kreos L 5009. En modell tänkt att ta upp kampen med marknadens bästa.

 

Text Tore Afdal

Foto John Ove Tellefsen

Översättning, bearbetning Stefan Janeld

 

Michel Vuillermoz, 39 år, är anställd som Head of Product Management. För oss journalister är han ett mycket bekant ansikte. Han har nämligen arbetat som husbilsjournalist i tio år. På hans meritlista finns även studier i språk och kommunikation.

Vi har träffat Michel många gånger på olika pressevent, mässor och lanseringar. Det är få, om någon, som kan matcha hans produkt- och detaljkunskap om husbilar. I hans journalistiska arbete var detta tydligt. Han var ofta den mest kritiske av oss alla.

Michel har inte bara arbetat som husbilsjournalist. Han är även en entusiastisk husbilist. Något som märks när man synar en del av detaljerna i nya Kreos, han vet vad som är viktigt i en husbil.

 

Norgevänn

Michel växte upp i en campingfamilj. När han var sju år gammal bestämde sig familjen för att köpa husvagn. Men lämnade handlaren med en husbil byggd på Fiat 238.

Han berättar att han som lite pojk inte ritade vanliga personbilar som sina jämnåriga, han ritade husbilar.

– Jag har varit i Norge 11 gånger och älskar landet, säger Michel.

Två gånger har han kört från Italien till Norge, en gång ända till Nordkapp.

 

Nysatsning

Det är ny ledning hos Laika. Tyska Ute Hoffman är administrativ direktör. Det var hon som rekryterade Michel och visade honom förtroende genom att ge honom närmast fria tyglar till att ta fram företagets nästa generation premiumhusbilar. Ty Kreos 5009 är bara den första modellen i en serie. Berättar Ute för oss.

– Timingen är kanske inte perfekt sett till problemen med leveranser av chassin. Men samtidigt måste man satsa när man känner att det är dags att satsa, säger Ute.

 

Kreos L 5009

Vad är det då som gör denna nya modell så unik?

Michel berättar gärna.

– Konstruktionen i 44 mm tjocklek är inte bara självbärande. Den är så stark att den bär fem personer på taket. Det ger en mycket god vridstyvhet. Väggarna är en sandwich med aluminium in- och utvändigt med kärna av XPS. Självklart en helt träfri konstruktion med PU-reglar.

Övergången mellan väg och tak är en ny konstruktion. Tak och undersida skyddas av glasfiber. Dubbelgolvet är 25 cm, det är en halv decimeter mer än hos de flesta konkurrenter. Här ryms inte bara bilens teknik utan också en hel del last.

Dubbelgolvet är såklart uppvärmt och rymmer tankarna som hålls frostfria. Värderar du aircondition i bodelen är det här plats för en Truma Saphir Comfort RC på 2,4 kW.

 

Viktiga detaljer

Vattenpumpen har högre kapacitet än vanligt i husbilar, 12 kontra 8 liter per minut. Det möjligt att ta ur tankarna från dubbelgolvet. Ingen självklarhet på husbilar där man ofta måste riva en hel del för att byta en tank.

Det är både elluttag och dubbla brytare i garaget. Dörren från Hartal har även den 44 mm isolering och är försedd med tre lås.

Det är företaget GFG Style som ritat designskisserna till nya Kreos. En stor taklucka i fronten (116×73,5 cm) släpper in rikligt med ljus. Om du inte vill ha taksäng kan du istället välja en elektriskt manövrerad taklucka (96×65,5 cm) som även kan öppnas under färd.

 

Åretrunt husbil

Möblerna har skåpluckor av äkta trä och stora resurser har lagts på att få kvalitetsmöbler som inte bara ser bra ut, utan också håller i många år. Sidosoffan är dubbelst så stor som vi är vana vid. Sju personer får plats runt bordet.

Köket finns i tre utrustningsnivåer. Toppversionen inkluderar inte bara ugn utan även diskmaskin.

Självklart är det vattenburen värme i bilen. Stort vikt är lagd att få värme fram till förarhytten, en svag punkt i många havintegrerade husbilar. Det är konvektorer ända fram i golv och tak.

 

Stolt

– I år är det 20 år sedan Kreos revolutionerade marknaden och nu har vi igen en produkt som verkligen kan konkurrera med vem som helst. Detta är en modell där kvalitet är första prioritet i alla led, lovar Michel.

Rent tekniskt kan han säga att 99% av alla hans önskemål och idéer är genomförda på 5009 modellen.

Då han företog den första provturen i prototypen var tårarna nära, berättar han. Färden var precis så tyst, skrammelfri och perfekt som han hade hoppats på.

 

I bildgalleriet nedan kan du stifta närmare bekantskap med Laika Kreos L 5009. Klicka för större bilder och bildtexter.

Fakta

Michel bredvid sitt förstlingsverk.

Det första han bestämde sig för var att skrota alla planer på en 3,5 tons husbil. Kvalitet väger.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift