Meny

.

Winnebago Ekko 23B, europainfluerad jänkare

Fyrhjulsdrift, kraftigare isolering, fast gasoltank, tak fullt av solpaneler, litiumbatterier, långbäddar i sovrummet, 7,5 meter lång. Låter som något som skulle passa oss här i Norden. Eller hur? Men denna bil kommer aldrig rulla på nordiska vägar. Men väl i Alaska, Rocky Mountains och Kanadas vildmark.

 

Av Stefan Janeld

 

Winnebago Ekko är inte en ny modellserie. Den är en väletablerad storsäljare. Särskilt poppis är den hos par som åker husbil året runt och inte bara i södra USA.

För en europé känns det mesta igen. Men när den lanserades i Nordamerika representerade den något helt nytt. Det hade funnits 7,5 meters långbäddarsbilar förr, massor av dem. Men inte med fokus på att användas i snö och kyla.

Om man bäddar ihop sängarna, bäddar sittgruppen och har beställt bilen med popup-tak, då kan 5 personer sova i den. Men det finns bara 4 bältade platser. De flesta som åker Ekko är dock par. Precis som i europeiska långbäddarsbilar.

 

Finns på Ford och Mercedes

Ursprungligen baserades Ekko på Ford Transit med fyrhjulsdrift. Den modellen lever vidare och är storsäljaren. Bilen jag visar i denna artikel baseras på Mercedes Sprinter.

Att bygga husbil på Mercedes Sprinter som klarar bister vinterkyla och hala vägar är inte billigt. När jag fotade detta exemplar på Florida RV Supershow i vintras stod det 257 567 dollar på prislappen. Med dagens växelkurs är det ca 2,7 miljoner. På Ford kostar den ca 35 000 dollar mindre, 365 000 kronor.

 

Winnebago Ekko Sprinter 23B

Mercedes Sprinter 190 hk, 9 vxl automat, AWD, LxBxH 749 x 221x 301 cm, totalvikt 5 ton, elverk gas 2,5 kW, 2 kW inverter, 320 Ah litiumbatteri, 530 W solpaneler. Pris ca 2,7 miljoner med dagens växelkurs.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift