.

Adria Twin Sports 640 SGX

I ett långtest i början av november, när temperaturerna fortfarande var ganska höga, körde vi lite drygt tusen kilometer med nya Twin Sports 640 SGX. Sportserien skiljer sig från de övriga modellerna i Twin serien genom ett popup-tak med en extra dubbelsäng, vilket gör den 636 centimeter långa plåtisen till en familjehusbil. Om man vill. Annars kan man se den som en tvåpersonersbil med gigantiskt garage eller varför inte en husbil med takterrass.

 

Rok Vizovišek

 

Plåtisar med popup-tak har blivit en riktig hit de senaste åren och alla större (även mindre) tillverkare erbjuder sina bilar i versioner med popup-tak.

Nu följer även Adria trenden. Taket är en egenutvecklad konstruktion som tillverkas i Slovenien av svenskbekanta företaget Elan. Förutom att vara kända som skidleverantör till Ingemar Stenmark har de nästan sextio års erfarenhet av tillverkning av kompositprodukter.

 

Huvudvändare

Vår testbil var silverfärgad med vitt popup-tak. På taket var även en klimatanläggning från Truma som liksom taket är vit. Man kan få svart tak om så önskas.

Taket sticker upp en del. Men integrationen är bättre än på många andra. Och tillsammans med 17” hjulen och den för modellen unika grafiken får bilen ett sportigt utseende.

De 160 hästkrafterna under huven kopplade till Fiats niostegade automatlåda förstärker det sportiga intrycket. Det är lätt hänt att man kör lite fortare än tillåtet på motorvägen.

Bilen drar blickarna till sig. Ett bevis för att man inte behöver ha en husbil för flera miljoner för att uppmärksammas på ställplatsen eller campingen. Men nu är det inte det kosmetiska som är denna bils styrka. Inte minst på vägen. Den är nästan personbilssmidig att köra, jag skriver nästan, för svängradien är inte särskilt snäv. Men jag kan parkera i en vanlig parkeringsruta vid stormarknaden.

 

Inte så törstig

Eftersom testbilen var en prototyp, byggd på den gamla versionen av Fiat Ducato, var det den äldre förarmiljön i bilen. Då jag redan, enligt vissa kriterier, är en “gammal man” gillar jag den gamla instrumentbrädans kantiga form bättre än den nya, som enlig mig känns ganska mycket Fiat Panda.

Jag måste dock påpeka att den nya ratten är mycket behagligare både att hålla i och den elektriska servon ger en bättre känsla. Samtidigt skämmer den bort med en mycket bättre lösning för att styra farthållaren, hastighetsbegränsaren och radion

Under testet hade vi inte särskilt mycket bagage med oss. Campingmöbler, snowboards, några ombyten och lite köksutensilier. Genomsnittsförbrukningen landade på 9,2 liter/100 km. Då körde jag inte försiktigt utan snarare lite fortare än jag brukar köra husbil.

Motorn var inte den senaste generationen på 2,2 liter utan föregångaren på 2,3 liter. Man kan förvänta sig att den nya är något snålare.

 

Utrustning

Bilen är välisolerad. Golvet med 26 millimeter tjock XPS, väggarna med 10 till 20 mm polyeten. Alla fönster har ram, Hekiluckor på taket.

100 liters tank för färskvatten och 70 liter spillvatentank. Värmekälla är en Webasto dieselvärmare med flera utblås på väl valda ställen, dock inte i sovrummet. Således är där något kallare än vid dinetten.

Kompressorkylskåpet är kompakt. Under soffan finns ett stort stuvutrymme bredvid vattentanken. Plats för två P11 gasflaskor. Lite mer förvaringsutrymme i två stora skåp.

För att transportera skrymmande last eller cyklar kan sängen hissas upp i taket. Vårt exemplar skröt också med en Truma Aventa takmonterad luftkonditionering, 17-tums lättmetallfälgar och en markis.

 

Flexibelt lastutrymme

Det är en rejäl dubbelsäng bak, tre eller fyra kan sova om det är en familj med mindre barn. Sängen mäter 190 x 198 centimeter, är placerad 85 centimeter över golvet och har 105 cm upp till taket. Madrassen är tredelad, mittendelen kan hissas upp i taket och trolla fram ett stort garage.

Med sängen nere är lastutrymmet 120 x 170 x 75 centimeter. Tillräckligt stort för att rymma campingmöbler och annat man vill ha med sig.

De som även vill få in cyklar hissar sängen och får ett utrymme på 120 x 170 x 148 cm, det betyder hela 3 kubikmeter.

I popup-taket finns ytterligare en dubbelsäng på 200 x 118 cm. Det är inte bara en säng för ljumma sommarkvällar. Tältduken har en extra isolering att använda vid behov. Tillsammans med den stigande värmen från bilens värmesystem blir det en bra sovplats även höst och vår.

Det är en påkostad taksäng med rejäl madrass som vilar på tallriksfjädrar. Minst lika viktigt är att taket lyfts ordentligt även i fotänden. Som lägst är taket 42 cm, som högst 92 cm.

Jag tycker

Inredda skåpbilar imponerar mer på mig för varje år. Om man fick till lite mer utrymme ombord (Kanske med en slideout?) skulle jag kunna tänka mig att byta min helintegrerade familjebil mot en plåtis. Inte minst för att komma åt den avkopplade körkänslan och smidigheten att manövrera. Att köra plåtis är helt enkelt mer avstressande och man kommer fram piggare eftersom man kan slappna av mer när bilen är så pass lättkörd.

Adria har lyckats bra med sin första ”popup-plåtis”. Taket är stabilt och övervåningen rymligare än på många andra. Man sover dessutom riktigt bra i den bekväma sängen.

Dieselvärmare och kompressorkyl gör att de två gasolflaskorna räcker väldigt länge. Underlättar när man åker genom Europa att slippa leta gasoldepåer.

Det stora panoramafönstret längst fram gör inte modellen sämre.

Fakta

Vi gillar

  • – Popup-takets design och rymd
  • – Panoramafönster över förarplatsen
  • – Köregenskaperna
  • – Väldesignade möbler

 

Vi önskar

  • – Lägre toalettstol

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email