Meny

.

Adria Twin Sports 640 SGX

I ett lÄngtest i början av november, nÀr temperaturerna fortfarande var ganska höga, körde vi lite drygt tusen kilometer med nya Twin Sports 640 SGX. Sportserien skiljer sig frÄn de övriga modellerna i Twin serien genom ett popup-tak med en extra dubbelsÀng, vilket gör den 636 centimeter lÄnga plÄtisen till en familjehusbil. Om man vill. Annars kan man se den som en tvÄpersonersbil med gigantiskt garage eller varför inte en husbil med takterrass.

 

Rok VizoviĆĄek

 

PlÄtisar med popup-tak har blivit en riktig hit de senaste Ären och alla större (Àven mindre) tillverkare erbjuder sina bilar i versioner med popup-tak.

Nu följer Àven Adria trenden. Taket Àr en egenutvecklad konstruktion som tillverkas i Slovenien av svenskbekanta företaget Elan. Förutom att vara kÀnda som skidleverantör till Ingemar Stenmark har de nÀstan sextio Ärs erfarenhet av tillverkning av kompositprodukter.

 

HuvudvÀndare

VÄr testbil var silverfÀrgad med vitt popup-tak. PÄ taket var Àven en klimatanlÀggning frÄn Truma som liksom taket Àr vit. Man kan fÄ svart tak om sÄ önskas.

Taket sticker upp en del. Men integrationen Ă€r bĂ€ttre Ă€n pĂ„ mĂ„nga andra. Och tillsammans med 17” hjulen och den för modellen unika grafiken fĂ„r bilen ett sportigt utseende.

De 160 hÀstkrafterna under huven kopplade till Fiats niostegade automatlÄda förstÀrker det sportiga intrycket. Det Àr lÀtt hÀnt att man kör lite fortare Àn tillÄtet pÄ motorvÀgen.

Bilen drar blickarna till sig. Ett bevis för att man inte behöver ha en husbil för flera miljoner för att uppmÀrksammas pÄ stÀllplatsen eller campingen. Men nu Àr det inte det kosmetiska som Àr denna bils styrka. Inte minst pÄ vÀgen. Den Àr nÀstan personbilssmidig att köra, jag skriver nÀstan, för svÀngradien Àr inte sÀrskilt snÀv. Men jag kan parkera i en vanlig parkeringsruta vid stormarknaden.

 

Inte sÄ törstig

Eftersom testbilen var en prototyp, byggd pĂ„ den gamla versionen av Fiat Ducato, var det den Ă€ldre förarmiljön i bilen. DĂ„ jag redan, enligt vissa kriterier, Ă€r en ”gammal man” gillar jag den gamla instrumentbrĂ€dans kantiga form bĂ€ttre Ă€n den nya, som enlig mig kĂ€nns ganska mycket Fiat Panda.

Jag mÄste dock pÄpeka att den nya ratten Àr mycket behagligare bÄde att hÄlla i och den elektriska servon ger en bÀttre kÀnsla. Samtidigt skÀmmer den bort med en mycket bÀttre lösning för att styra farthÄllaren, hastighetsbegrÀnsaren och radion

Under testet hade vi inte sÀrskilt mycket bagage med oss. Campingmöbler, snowboards, nÄgra ombyten och lite köksutensilier. Genomsnittsförbrukningen landade pÄ 9,2 liter/100 km. DÄ körde jag inte försiktigt utan snarare lite fortare Àn jag brukar köra husbil.

Motorn var inte den senaste generationen pÄ 2,2 liter utan föregÄngaren pÄ 2,3 liter. Man kan förvÀnta sig att den nya Àr nÄgot snÄlare.

 

Utrustning

Bilen Àr vÀlisolerad. Golvet med 26 millimeter tjock XPS, vÀggarna med 10 till 20 mm polyeten. Alla fönster har ram, Hekiluckor pÄ taket.

100 liters tank för fÀrskvatten och 70 liter spillvatentank. VÀrmekÀlla Àr en Webasto dieselvÀrmare med flera utblÄs pÄ vÀl valda stÀllen, dock inte i sovrummet. SÄledes Àr dÀr nÄgot kallare Àn vid dinetten.

KompressorkylskÄpet Àr kompakt. Under soffan finns ett stort stuvutrymme bredvid vattentanken. Plats för tvÄ P11 gasflaskor. Lite mer förvaringsutrymme i tvÄ stora skÄp.

För att transportera skrymmande last eller cyklar kan sÀngen hissas upp i taket. VÄrt exemplar skröt ocksÄ med en Truma Aventa takmonterad luftkonditionering, 17-tums lÀttmetallfÀlgar och en markis.

 

Flexibelt lastutrymme

Det Àr en rejÀl dubbelsÀng bak, tre eller fyra kan sova om det Àr en familj med mindre barn. SÀngen mÀter 190 x 198 centimeter, Àr placerad 85 centimeter över golvet och har 105 cm upp till taket. Madrassen Àr tredelad, mittendelen kan hissas upp i taket och trolla fram ett stort garage.

Med sÀngen nere Àr lastutrymmet 120 x 170 x 75 centimeter. TillrÀckligt stort för att rymma campingmöbler och annat man vill ha med sig.

De som Àven vill fÄ in cyklar hissar sÀngen och fÄr ett utrymme pÄ 120 x 170 x 148 cm, det betyder hela 3 kubikmeter.

I popup-taket finns ytterligare en dubbelsÀng pÄ 200 x 118 cm. Det Àr inte bara en sÀng för ljumma sommarkvÀllar. TÀltduken har en extra isolering att anvÀnda vid behov. Tillsammans med den stigande vÀrmen frÄn bilens vÀrmesystem blir det en bra sovplats Àven höst och vÄr.

Det Àr en pÄkostad taksÀng med rejÀl madrass som vilar pÄ tallriksfjÀdrar. Minst lika viktigt Àr att taket lyfts ordentligt Àven i fotÀnden. Som lÀgst Àr taket 42 cm, som högst 92 cm.

Jag tycker

Inredda skÄpbilar imponerar mer pÄ mig för varje Är. Om man fick till lite mer utrymme ombord (Kanske med en slideout?) skulle jag kunna tÀnka mig att byta min helintegrerade familjebil mot en plÄtis. Inte minst för att komma Ät den avkopplade körkÀnslan och smidigheten att manövrera. Att köra plÄtis Àr helt enkelt mer avstressande och man kommer fram piggare eftersom man kan slappna av mer nÀr bilen Àr sÄ pass lÀttkörd.

Adria har lyckats bra med sin första ”popup-plĂ„tis”. Taket Ă€r stabilt och övervĂ„ningen rymligare Ă€n pĂ„ mĂ„nga andra. Man sover dessutom riktigt bra i den bekvĂ€ma sĂ€ngen.

DieselvÀrmare och kompressorkyl gör att de tvÄ gasolflaskorna rÀcker vÀldigt lÀnge. UnderlÀttar nÀr man Äker genom Europa att slippa leta gasoldepÄer.

Det stora panoramafönstret lÀngst fram gör inte modellen sÀmre.

Fakta

Vi gillar

  • – Popup-takets design och rymd
  • – Panoramafönster över förarplatsen
  • – Köregenskaperna
  • – VĂ€ldesignade möbler

 

Vi önskar

  • – LĂ€gre toalettstol

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift