Kabe Àger 80% av Affinity, de har investerat tungt i den polska fabriken för att öka produktionen under 2024. En av modellerna som ska fylla fabriksgolvet Àr dagens testbil. En lika unik som exklusiv plÄtis.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Det Àr mÄnga tillverkare som numera inreder MAN TGE/VW Crafter. Dels för att det finns chassin att fÄ. Men ocksÄ för att det Àr ett chassi med lika delar komfort som status. Det lÄnga skÄpet, 680 cm, har en lÄng hjulbas som ger stabil fÀrd och god komfort, tÀnk limousin.
Motorn pÄ 175 hÀstar Àr kopplad till en ÄttavÀxlad automatlÄda. Drivlinan Àr silkeslen, stark, men inte rapp. Snarare komfortinriktad. Man Äker med en tyngd, en pondus, som fÄ andra plÄtisar kan mÀta sig med. SvÀngradien Àr inte den snÀvaste, men det kan man inte heller förvÀnta sig. Vid gaspÄdrag gör sig motorn pÄmind, men i jÀmn fart Àr ljudnivÄn behagligt lÄg.
Om MAN TGE Àr en vinnare pÄ vÀgen har den ett par brister pÄ stÀllplatsen. SkÄpet smalnar av upptill, lÀmpar sig inte för tvÀrbÀdd. Det har Affinity löst genom att ha en lÀngsmonterad hörnsÀng som kan skjutas Ät sidan en aning för att ge bred passage. Stolarna behöver man lirka lite fram och tillbaka med för att fÄ runt. NÀr man snurrat dem och vill skjuta sig nÀrmare eller lÀngre frÄn bordet mÀrker man att reglaget för detta inte snurrat med stolen.
Â
Gott om förvaring
En sÄ hÀr öppen planlösning i en plÄtis har jag bara sett ett fÄtal gÄnger tidigare, men dÄ har inte finishen varit pÄ denna nivÄ. Inredningen domineras av en sÀng och en garderobsvÀgg. LÀngst bak ett badrum som tar upp hela bilens bredd. Inga trollerinummer behövs hÀr, det finns plats för bÄde duschkabin och toalett.
Förutom garderobsvÀggen löper överskÄp utmed vÀnster sida. Under sÀngen rymliga stuvutrymmen. Innanför bakdörrarna finns ytterligare plats för prylar. Med tanke pÄ att bilen Àr tÀnkt för tvÄ Àr det nÀstan onödigt gott om stuvutrymmen.
NÄgot baksÀte finns inte, bilen Àr konsekvent planerad för tvÄ. Det uppskattar jag. LikasÄ uppskattar jag att köket placerats pÄ vÀnster sida istÀllet för i skjutdörrens öppning. En liten kommod förvisso, men dÀr finns vad man behöver. I taket en Maxxfan som drar ut eventuellt stekos.
Â
Vinterduglig
Det Àr en ombonad kÀnsla ombord. Taket Àr textilklÀtt, inga (nÀstan) kala, kalla, ytor. VÀrmaren Àr Trumas 4kW Combi med elpatron, antingen gasol- eller dieseldriven. Diesel kostar lite extra. Vattentanken har sin plats under sÀngen, dÀr Àr den frostskyddad. Spillvattentanken Àr placerad i dubbelgolvet och vÀrms av vÀrmesystemet. Dess tömningsventil Àr frostfritt placerad bakom en lucka innanför skjutdörren.
Jag ser inga problem med att anvÀnda bilen vintertid med ett utvÀndigt isolertÀcke över förarhytten.
Â
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med Duo M. Klicka för större bilder och bildtexter.
Jag tycker
Jag charmas svÄrt av Duo M. Pondusen pÄ vÀgen, det fina hantverket, kvalitetskÀnslan i allt jag tar i. Att man inte försökt göra en bil som kan allt utan istÀllet fokuserat pÄ att göra en bil optimerad för tvÄ har resulterat i en mycket praktisk och bekvÀm husbil.
För tvÄ personer som vill ligga ute lÀnge och Äka lÄngt Àr detta en mycket attraktiv modell. Vore jag sÄ lyckligt lottad att ekonomin tillÀt mig att Àga den hade jag valt dieselvÀrmare, dÄ Àr jag fri att Äka i hela Europa utan att jaga gasol. De tvÄ flaskorna behöver dÄ bara försörja spisen och kommer rÀcka vÀldigt lÀnge.
Det finns en Duo baserad pĂ„ Peugeot/Fiat ocksĂ„. Det skĂ„pet Ă€r bredare men en halv meter kortare och erbjuder inte samma fina Ă„kkomfort. Vilken som Ă€r bĂ€sta köp handlar om pris och personlig preferens. Men denna baserad pĂ„ MAN ger mig en starkare âvill ha kĂ€nslaâ.
Fakta
- Modell Affinity Duo M
- Ă rsmodell 2024
- Ursprungsland Polen
- Chassi MAN TGE
- Motor 2,0L 175 hk
- Vridmoment 410 Nm
- VÀxellÄda 8 vxl automat
- LxBxH 684 x 219 x 290 cm
- Hjulbas 4 490 mm
- InvÀndig höjd 199 cm
- Totalvikt 3 500 kg
- Lastvikt 380 kg
- Diesel 75 liter
- FĂ€rskvattentank 200
- GrÄvattentank 100
- Toatank 17 liter
- Pris frÄn ca 1 375 000:-
- Hemsida https://affinity-rv.se
- Vi lÄnade bilen av Kabe i Tenhult
Jag gillar
- Ă kkomforten
- Drivlinan
- KvalitetskÀnslan
- Vinterduglig
- Gott om stuv
- Badrummet
- Intuitiv och enkel att leva med, inga trollerinummer
Â
Jag önskar
- Bredare sÀng
- Högre lastvikt (man jobbar pÄ att kunna höja totalvikten)
- BÀttre lösning för insynsskydd för framrutan
- RejÀl tryckvattenpump istÀllet för simpel drÀnkbar
- Att reglaget för att skjuta stolarna fram och tillbaka följde med nÀr man snurrar bak stolarna
Utrustning: ABS, 2 airbags, ESP, antispinn, klimatanlĂ€ggning motor, farthĂ„llare, elhissar, multimedia, backkamera, aluminiumfĂ€lgar 16â, elektriskt insteg, myggnĂ€tsdörr, 2 x taklucka med flĂ€kt (kök och badrum), 2 lĂ„gig spis, 70 liter kylskĂ„p, 120 Ah litiumbatteri