Att tidigt kontrollera framvagnen och bakvagnens hjulinställningar när däcken slits snett är viktigt. Visst händer det ibland att man slår i en trottoarkant, kör ner i ett potthål eller liknade. Kanske inte speciellt hårt och endast med däcket, inte med fälgen. Det kan räcka för att hjulets inställning i färdriktningen förändras, med ett kraftigt snedslitage av däcket som följd.
Kunskapskälla Heinz–Peter Adlung, Prodob
Text Stig Forsberg
Viktiga justeringar – viktigt att ha koll
Förutom att ha bristande koll på sitt ringtryck är fel hjulvinklar ofta orsaken till snedslitna däck. Så fort du ser tendensen måste du agera genom att kontrollera. Utan att fördjupa oss i alla hjulvinklar så finns det tre vinklar som är av största vikt för bilens väghållning och hur lätt däcket rullar.
- Lutar det framåt eller bakåt?
- Lutar det inåt eller utåt?
- Vinklar det inåt som en plog eller vinklar det utåt som en tratt i färdriktningen?
Ett däck som rullar rätt har lång livslängd. Rullar det fel är det snart utslitet och trafikfarligt.
Vad beror det på?
Tunga bilar, typ husbilar, har en förhållandevis klen konstruktion i sina styrleder, gummibussningar och styrstag/styrleder. Framvagnen har justeringsmöjligheter, vilket bakvagnen oftast inte har. Vid problem med bakvagnen måste man vända sig till speciella verkstäder för justering. Verkstäder som har utrustning för att med eluppvärmning bocka om upphängningar och stag.
Om du inte åtgärdar problemet efter en islagning kommer hjulupphängning, hjullager och drivaxlar belastas felaktigt. Kolla gärna efter en längre tids uppställning. Det är alltid billigare att åtgärda felen än att byta däck.
Gäller även för din nya bil
Dessvärre har det visat sig att kontroll bör göras även på nya husbilar. Produktionen hos chassifabrikerna är hårt pressade, det är tämligen vanligt att det är fel justerat från fabrik. Vid minsta misstanke begär en fyrhjulsmätning på din bil. Även vanliga personbilar klass 1 har på senare tid drabbats.
HP:s bonustips!
Har inget med detta ämne att göra. Men när vi ändå har din uppmärksamhet så.
När man saknar backkamera och det skall parkeras så vinkas det hit och dit. Inte ofta så missförstår ”vinkaren” och chauffören varandra. Ring då upp, via facetime (eller annan videosamtalsfunktion), varandra på telefonerna. Med en telefon på instrumentbrädan visar den som dirigerar hur det går och bilen kommer smidigt på plats. Samma sak när man skall pricka gråvattenbrunnen.
Heinz Peter Adlung, mest känd som HP, har under många år jobbat för att förenkla husbilsägandet.
Han jobbar i det dagliga som kundmottagare på ProDOB som är ansluten till de två fristående kedjorna Autoexperten & Däckteam.
En verkstad som specialiserat sig på husbilsservice samt däck och fälgar.
HP, själv husbilsentusiast, vill förenkla husbilsägandet genom att se till helheten, inte bara till det enskilt beställda jobbet. Det sparar många besök över tid.
