.

Åk med rätt ringtryck

Att köra med för lågt ringtryck är direkt farligt. Att köra med för högt ringtryck ger å andra sidan dålig komfort och onödigt stötig färd.

 

Av Stig Forsberg

 

Att veta vilket ringtryck just dina däck ska ha kräver att du vet hur mycket din husbil väger och hur vikten är fördelad mellan fram- och bakaxel. Du måste alltså väga husbilen.

När du vet detta behöver du skaffa fram ringtryckstabellen för just dina däck. Den får du av din däckhandlare.

 Att köra exakt efter aktuell ringtryckstabell gör blott pedanten som minst en gång per månad kontrollerar trycket. Den som kollar en gång om året på vårkanten ska fylla däckets tillåtna maxtryck i bakhjulen och husbilsbyggarens rekommendation i framhjulen.

För att ha bättre koll på ringtrycket kan man använda sig av TPMS – Tire Pressure Monitor System – som via en display i bilen anger varje däcks ringtryck.

Två däcksdimensioner täcker 9 fall av 10

På våra husbilar monteras normalt CP-däck i dimensionerna 225/75 och 215/70.

CP-däck är ett förstärkt C-däck, framtaget för att kunna hantera de belastningar en husbil ger i olika situationer. Däcket har förstärkta sidor och är därför styvare än ett vanligt C-däck. Det betyder att däcket är stabilare i sidled och flexar mindre. Däcket har fyra fiender/utmaningar att hantera. Belastning, temperatur, vägbanans ojämnhet och fart. Ju mer av varje komponent desto större belastning för däcket.

Bli därför inte förvånad efter en punktering på:

  • – Autobahn i hög fart
  • – En tungt lastad husbil
  • – Ojämn väg så däcket knådas hårt
  • – Vägbana som en sommardag håller 50 grader.

 

Sänkt fart gäller således när bilen är tungt lastad på ojämn väg en varm sommardag.

C-däckens ringtryck

För den som väljer vanliga C-däck gäller den ringtryckstabell som leverantören rekommenderar för aktuell axellast och däcksdimension. C-däckets maxtryck är vanligen 4,75 Bar.

The Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO) har en bok med fungerande generella tabeller för C-Däck. www.stro.se

Observationer under vårt test

När ett däck rullar knådas det och blir varmare och ringtrycket stiger. Ringtrycket ska alltid mätas när däcken är kalla. Två ting att ha i minnet:

  1. Släpp aldrig ur luft om du mäter varma däck.
  2. Justera inte till lika tryck när det varierar i däcken.
  3.  

Vi hade till vårt förfogande ett TPMS-system i två av våra bilar i testet. Det övervakade ringtrycket under gång. Utan det hade det blivit betydlig krångligare att göra våra observationer och dessutom varnade det av och till för hög temperatur på höger framhjul på en av bilarna. Kontroll på verkstad visade att bromsklossarna kärvat fast och inte rörde sig som de skulle. Damm och fin Portugisisk sand var orsaken. Något vi inte upptäckt så tidigt utan systemet!

 

Följande observerade vi

  • -Temperaturen vid däcket stiger med 15-20 grader vid däcksventilen under gång och ringtrycket stiger med upp till 0,2 -0,3 Bar.
  • -Ringtrycket stiger olika i däcken beroende på att vägen lutar. Ofta är vägens ytterkant på höger sida ojämnare och däcken knådas mer. Solen belyser ena sidan och värmer.
  • -En osymmetriskt byggd bil väger 300 kilo mer på ena sidan, inte ovanligt.
  • -I rondeller belastas höger hjulpar extra – sänk farten i cirkulationen och spar däck.
Generell ringtryckstabell för 225/75 16 CP och 215/75 15 CP
Generell ringtryckstabell för 215/70 15 CP

Nitrogen vs luft i däcken under en resa till Portugal

Vi kontrollerade noggrant ringtrycken under vår vinterresa till Portugal. En bil kördes med Nitrogen (kväve) i däcken och en kördes med luft.

Vi kontrollerade före varje avfärd de kalla däckens tryck och konstaterade att de i stort sett återgått till starttrycket förutsatt att däcken stod i skugga. I de fall solen låg på så kunde det skilja upp till 0,2 Bar. Vanlig luft innehåller till 78 procent nitrogen. Nitrogen har större molekyler än luft. De mindre luftmolekylerna har lättare att vandra ut genom däckets väggar. Det sker främst när däcket är hårt belastat. Det blir mindre läckage ju högre koncentration av nitrogen man har i däcken. Inga stora skillnader noterades, men efter 800 mil och sex månader behövdes mer luft fyllas på. Inga justeringar behövdes för den bil som kört på nitrogen. Luft är gratis till skillnad från nitrogen, men bekvämligheten med nitrogen är också värdefullt.

Slutsats

Däcken är vår enda kontakt med vägen och de ligger an med en mycket liten kontaktyta. Korrekt ringtryck optimerar kontakten.

Utsätt inte däcken för hög belastning vilket sker vid hög lastvikt, kraftig knådning av ojämn väg, hög fart och höga ute/vägtemperaturer. Med andra ord, dra ner på farten på ojämn väg och under varma dagar så håller däcken längre.

Väg bilens axlar med full last, föraren är med i tjänstevikten, likaså en nästan full vattentank. Men knappast full toa, passagerare, cyklar, kanoter, öl, sängkläder med mera med mera.

Sätt tryck efter belastning enligt tabell. Tycker man då att det finns viktigare saker än att kolla trycket hela tiden, lägg i 0,2-0,3 bar extra.

Är komfort av vikt, följ tabellens rekommendation. Framaxels ringtryck är den som mest påverkar komforten, bakaxeln ringtryck har mindre påverkan.

Vårt expertteam samlat för att summera våra iakttagelser kring korrekt ringtryck kontra komfort. Dessvärre kunde inte alla närvara, men vi lyckades samla: Bo Karlsson från Bossings Fritidscenter, Heinz-Petter Aldung från Däckteam och Bernt Wahlberg från STRO(den skandinaviska däck- och fälgorganisationen). En mycket imponerande samling av kunskap kring ringtryck och säkerhet vid husbilsåkande.