Lyckad kombination.
Det Ă€r hĂ„rfina skillnader mellan bilarna i den övre premiumklassen dĂ€r RMB (Sedan 2018 heter de Le Voyageur) har sin hemvist. Men mĂ€rket har ett ess i rockĂ€rmen som svĂ„rligen kan kopieras â kombinationen tysk kvalitet och fransk charm.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
RMB Àr ett anrikt tyskt premiumfabrikat i franska Pilotegruppen och deras top-of-the-line-mÀrke. LÀnge förde det en tynande tillvaro i skuggan av Frankia. Men nÀr man beslöt att Frankias toppmodeller skulle sÀljas under RMB-namnet blev fabrikatet vitalare. En annan förklaring till fabrikatets nyfunna spÀnst Àr att man numera inreder bilarna i Frankrike, pÄ samma fabrik som bygger Le Voyageur.
PÄ ParismÀssan för tre Är sedan visades en RMB baserad pÄ MAN-chassi, specialinredd av systerföretaget Le Voyageurs snickare efter en kunds önskemÄl. Bilen var tÀnkt som en engÄngsföreteelse och en ögonbrynshöjare.
PÄ mÀssan sÄldes inte mindre Àn tre bilar!
Man hade snubblat över nÄgot kunderna med lite tjockare plÄnbok ville ha, och som ingen annan tillverkare erbjöd.
Idag byggs alla RMB-karosser i Frankia-fabriken utanför Bayreuth. De tomma skalen körs sedan till Le Voyageurs fabrik i Angers för inredning.
Den första bilen med svensk adress levererades lagom till CaravanmÀssan i Kista i februari. Tanken Àr att fabrikatet ska etablera sig i Sverige, en handlare i Stockholm finns redan pÄ plats.
Ivecos senaste drivlina
Nu Àr det inte bara för att fabrikatet Àr helt nytt i Sverige som jag Àr lite extra peppad inför mötet. Det Àr ocksÄ min första bekantskap med Ivecos nya ÄttavÀxlade automatlÄda. En riktig automat, inte en robotvÀxlad manuell. Det Àr ocksÄ första gÄngen jag kör Ivecos 205 hÀstar starka motor. Den har varit med lÀnge, men inte nÄtt mÄnga husbilar  eftersom den bara funnits parad med en manuell vÀxellÄda och husbilister sÀger ja till starka motorer, men inte i kombination med en manuell vÀxellÄda. Den halvautomat som finns till den mindre motorn klarar inte vridmomentet som den starkare motorn levererar.
LĂ„dan har tvĂ„ lĂ€gen â Eco och Power. Precis som namnen antyder ska Eco vĂ€rna förbrukningen och Power utnyttja motorns kraft maximalt.
LÄdan Àr en smidig historia, jag fÄr titta pÄ displayen för att se nÀr den vÀxlar. Redan i Eco lÀge tycker jag den drar vÀl mycket pÄ vÀxlarna. Det hade inte gjort nÄgot om det inte var för att motorljudet Àr vÀl högt under gaspÄdrag. VÀl uppe i jÀmn fart pÄ Ättans vÀxel Àr motorljudet inte störande. I 90 knyck snurrar motorn pÄ 1 800 lugna varv. Jag valde ett par gÄnger att manuellt tvinga i en högre vÀxel. NÄgot lÄdan accepterade utan knot. Men trampade jag till ack sÄ lite pÄ gasen kastade den direkt in en lÀgre vÀxel.
I Power lÀge drar den Ànnu mer pÄ vÀxlarna. Men det kÀnns inte som jag accelererar fortare. Det blir bara mer motorljud. Power-lÀget lÀmpar sig troligen bÀst i en fullastad bil eller nÀr tungt slÀp dras.
Jag ÄtergÄr snabbt till Eco; jag tror mÄnga med mig gör detsamma.
Kraft finns, 205 hÀstar och 470Nm Àr rejÀla siffror. Turbon har variabel geometri vilket gör att den levererar full kraft oavsett varvtal. Om man lÄngsamt saktar ner kan lÄdan hÄlla kvar Ättonde vÀxeln ner till 60 kilometer i timmen.
Efter diverse manövrerande i trĂ„ng trafikmiljö i lĂ€gre fart styr jag ut mot motorvĂ€gen. Tar upp bilen i 90 â âhusbilsfartâ â för att se hur den beter sig. Men den vill inte Ă„ka i 90. Jag kommer hela tiden pĂ„ mig att Ă„ka i nĂ€rmare hundratio. Vilket denna blĂ„siga dag krĂ€ver viss passning. FarthĂ„llaren blir lösningen. NĂ€r jag kan ligga och âlunkaâ i 90 Ă€r fĂ€rden lugn och harmonisk.
Ăverblicken frĂ„n förarplatsen Ă€r toppen. Jag sitter nĂ€ra vindrutan. Har god överblick i bilens nĂ€romrĂ„de och björnkoll pĂ„ de fyra hörnen. Speglarna hĂ€nger framför rutan, tyvĂ€rr Ă€r de aningen darriga i fart. En störande detalj: vĂ€nster spegel döljs mer eller mindre bakom en grov A-stolpe beroende pĂ„ vilket avstĂ„nd man sitter frĂ„n ratten. Ju nĂ€rmare desto mindre Ă€r problemet.
Komforten under fÀrd Àr hög. Stolarna Àr komfortabla, jag finner snabbt en vilsam körstÀllning med bra stöd för sÄvÀl svank som lÄr. Bilen har dessutom full luftfjÀdring. Den filtrerar bort korta ojÀmnheter och hÄller bilen i vÄg sÄ att dÀmparna kan arbeta pÄ bÀsta vis.
UtrustningsnivĂ„n Ă€r, som sig bör i denna klass, fullödig â klimatanlĂ€ggning, farthĂ„llare, backkamera, bra ljud i stereon, GPS, elspeglar med vĂ€rme.
Solskydden Àr manuella och ganska smala, solen har inga problem att finna glipan mellan dem. Jag vill nyttja framrutans eljalusi som solskydd, men den Àr inaktiverad under fÀrd, dessutom Àr reglaget placerat över bodelsdörren. En sÀkerhetsÄtgÀrd för att den inte ska falla ner av misstag och orsaka en olycka. Onödigt tycker jag, flera tillverkare har ett reglage till jalusin bredvid ratten.
SÀkerhetsmÀssigt hÄller tyngre transportbilar en lÀgre nivÄ Àn sina lÀttare syskon. Testbilen saknar dÀrför helt airbags. Det gÄr att bestÀlla, men vem kommer pÄ tanken? 2015 utgÄr man frÄn att det Àr standard. ABS och antispinn finns dock.
Allt fÄr plats
Bilen Àr bestÀlld som en tvÄpersonersbil. Man har avstÄtt taksÀngen fram till förmÄn för mer rymd och extra mÄnga överskÄp. Totalt finns tolv rymliga överskÄp, inklusive de tvÄ i köket, plus tvÄ stora byrÄlÄdor under sÀngen och inte mindre Àn fem (5!) garderober. Jo jag tackar jag.
I dubbelgolvet ryms förutom teknik och tankar Àven sÄdant man inte vill slÀpa in i bodelen. Garaget Àr stort men oinrett, hÀr fÄr Àgaren visa sig hÀndig för att fullt utnyttja volymen.
I bilar med gott om stuvutrymmen Àr risken för överlast alltid överhÀngande. Men man ska vara ett par rejÀla samlare för att överskrida de 1 790 kilogrammen som bilen fÄr lasta.
Tankarna Àr rejÀlt tilltagna. LÄngvarig fricamping begrÀnsas blott av gasolflaskorna. Varför inte en stor fast tank som fylls med LPG vid macken?
Varm vintertid, sval sommartid
VĂ€ggar som Ă€r fyra centimeter tjocka istĂ€llet för det vanligare tre, dubbelglas pĂ„ sidorutorna i hytten, luftspalter runt möblerna, uppvĂ€rmt dubbelgolv dĂ€r tankar och tömningskranar bor, vattenburen vĂ€rme frĂ„n Alde, vĂ€rmevĂ€xlare som tar till vara pĂ„ motorns överskottsvĂ€rme under gĂ„ng â lĂ€gg till bakhjulsdrift med fyra dĂ€ck (tvillingmontage) som letar fĂ€ste och bilden av en riktig vinterbil vĂ€xer fram.
Den gedigna isoleringen hÄller vÀrmen utanför bilen sommartid. Till hjÀlp har den en luftkonditioneringsanlÀggning i dubbelgolvet som via strategiskt placerade utblÄs sprider sval luft i bodelen.
Jag tycker
Smakar det sÄ kostar det. RMB 974 QD Àr ingen billig bil, sÀrskilt inte fullutrustad som testbilen. Men dyr kan man inte kalla den. I konkurrensen med Morelo, Concorde och Niesmann+Bischoff Àr priset i nivÄ för likvÀrdigt utrustade modeller. Och kvaliteten halkar inte efter.
Det som alltid slĂ„r mig nĂ€r jag kör husbilar i den hĂ€r klassen Ă€r hur lĂ€ttkörda de Ă€r. Stora, javisst. Men man sitter högt, nĂ€ra bĂ„de framruta och sidoruta, med backspeglar försedda med filialspeglar som visar bilens fyra hörn, backkamera i toppklass. AutomatlĂ„dan försvĂ„rar ju inte hellerâŠ
Esset i RMB:s rockÀrm Àr, som jag ser det, inredningen. Inte uppenbart lyxig som konkurrenterna, utan ÄterhÄllen, organisk. Man jobbar inte med effektfulla kontraster i fÀrgschemat som tyska tillverkare gÀrna gör. KÀnslan ombord Àr hemtrevlig snarare Àn lyxig. Passar mig.
RMB blir aldrig nÄgon storsÀljare, men den har vad som krÀvs i det övre premiumsegmentet. Paret som letar en husbil att spendera lÄnga tider i, kanske fly den svenska vintern eller varför inte söka upp den, har fÄtt en ny spelare att hÄlla reda pÄ.
Fakta
- Modell RMB 874 QD
- Ursprungsland Tyskland/Frankrike
- Chassi Iveco Daily 70c
- Motor F1C 3,0L 4 cyl Common Rail 205 hk, Euro 5+
- Vridmoment 470 Nm
- VÀxellÄda 8 vÀxlad automat
- Totalvikt 7 500 kg
- Max last 1 790 kg
- L x B x H 874 x 238 x 335 centimeter
- BrÀnsletank 170 liter
- Vattentank 300 liter
- GrÄvattentank 250 liter
- Toatank 150 liter
- Antal bÀddar 2 + bÀddbar sittgrupp
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 2 139 000 kronor
- Pris som testad 2 591 150 kronor
- Vi lÄnade bilen av Skoklsoters Husbilar i BÄlsta,
Utrustning testbil
ABS, antispinnsystem, klimatanlÀggning, farthÄllare, elspeglar, centrallÄs, CD med backkamera och GPS, mörklÀggningsjalusi eldriven, elmarkis, spis, ugn, kylskÄp med separat frys, eltrappsteg, Alde vattenburen vÀrme, bÀddbar sittgrupp, lÀderklÀdsel, bodels AC, parabol, inverter 1800 watt, solpanel 120 watt, 2 x 200Ah gel batteri, hydrauliska stödben, luftfjÀdring med nivellering, diffspÀrr bakaxel
Vi gillar
- Kvaliteten
- Trivseln
- Inga nivÄskillnader
- LÀttkörd
- BekvÀm fÀrd
- Sittgruppen
- Köket
- Badrummet
- VĂ€rmesystemet
- Gott om förvaring och garderober
- VĂ€lordnade servicepunkter
- Gasolutrymmet
- Stora tankar â fĂ„ depĂ„stopp
Â
Vi önskar
- BÀttre dÀmpat motorljud vid gaspÄdrag
- Mer svÀngrum vid sÀngens fotÀnda
- KlÀdhÀngare vid entrén
Â
Vi gillar inte
- Förarstolen kan inte snurras helt bak
- Armstöden i sittgruppen Àr för veka
- Â