Meny

.

NYHET! Alde Compact 4000 D, vattenburen dieselvärmare

Det har surrats om den länge, åratal faktiskt. Men Alde har inte riktigt varit nöjda med vissa saker och dessa har tagit tid att lösa. Men nu är den äntligen här, den dieseldrivna Aldepannan!

 

Av Stefan Janeld

 

Säg Alde och de flesta tänker på vinterdugliga husbilar.

Säg gasol och de flesta tänker på tunga flaskor och en spretande prisbild.

Säg dieselvärmare och man ser ett problemfritt resande genom hela Europa. Utan att jaga gasoldepåer eller försöka få sina flaskor fyllda med hjälp av ett kilo adaptrar.

Nu kan man få både vinterdugligheten och bekvämligheten att bara behöva tanka ett bränsle.

(Jag låter som en reklamfilm, jag vet. Men jag har verkligen sett fram emot denna produkt. Det är ingen överdrift att säga att jag tjatat på Alde i flera år.)

 

Öppnar nya marknader

Många vill ha komforten av vattenburen värme. Men det slutar ofta med att de köper en husbil med luftburen värme eftersom bilen bättre passar deras resvanor. Jag tänker då främst på plåtisar, kompakta halvintegrerade modeller och campers. Segment av marknaden där Alde förvisso finns, men marknadsandelen mäts i promille.

Nu ändras detta. Med en dieselpanna på programmet kommer marknaden öppna sig och ge kunder och tillverkare nya möjligheter.

 

Högt ställda krav

Man kan ju undra vad det är som tagit sådan tid. Att byta brännare borde vara en ganska simpel sak. Och i stort är det väl det. Men Alde satte målet högt. Den ska inte bara leverera värme och varmvatten. Den ska göra det steglöst, tyst och ha de funktioner kunderna är vana vid från gasolversionerna.

Det tycker man sig nu ha uppnått. Pannan ska vara väldigt tyst. Det enda som hörs lite är tickandet från bränslepumpen. Ett ljud som skilja sig från bilmodell till bilmodell eftersom olika installationer kommer förmedla ljudet olika mycket. I avgasröret finns ljuddämpare.

 

Inte bara nya delar

Pannan är helt nyutvecklad. Men det betyder inte att man startade från noll. Vattenbehållare till varmvattnet är samma som på gasolversionen. Elpatronerna uppgraderade, ger 3,3 kW istället för som tidigare 3,15 kW

Brännaren fanns inom koncernen. Den är utvecklad av Truma och sitter i deras dieselversioner.

Själva skalet till pannan är nytt. Den är rundare, ser lite nättare ut.

 

Två versioner

Precis som Aldes 3030 panna finns 4000 D i två versioner, Standard och Plus. Skillnaden är att Plus versionen har kontinuerligt varmvatten.

Gemensamt för de två är:

  • – Möjlighet till 2 klimatzoner
  • – Kompatibla med Trumas AC
  • – Kontrollpanelen
  • – 9,3 kW total effekt (6 kW diesel, 3,3 kW elpatron)
  • – 10 liter varmvattentank

Pannan kommer börja levereras 2025 och får publik premiär på CMT mässan i Stuttgart.

Vi har bokat in ett test under hösten och återkommer med våra intryck.

All teknik och anslutningar utom avgasröret är samlade på samma sida.
Pannan är rundare än sina gasoldrivna syskon. På denna sida är avgasröret/friskluftsintaget placerat.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift