Meny

.

Caravan Salon 2021, La Marca Mobility

La Marca Àr en tysk handlare som under mÄnga Är sÄlt bilar frÄn RollerTeam, Wingamm, PLA och Notin. Sedan nÄgra Är tar man fram egna modeller under eget namn. TvÄ modeller fÄngade mitt intresse, en plÄtis pÄ Iveco Daily och en Sprinter baserad halvintegerad med pressad prislapp. Var bilarna byggs Àr höljt i dunkel. Men man har planer pÄ att bygga möblerna i Belarus.

 

Av Stefan Janeld

 

PÄ mÀssor har jag ofta fÄtt frÄgan om inte nÄgon inreder Iveco Daily skÄpbilar. De som frÄgar vill ha en större van med mer utrymme och högre totalvikt. NÀr jag sÄg La Marca Van First Edition Adventure (puh!) trodde jag att jag hittat vad de söker.

Men sÄ ser jag att den Àr blott 6,08 meter kort, 2,02 meter smal och har en totalvikt pÄ 3,5 ton. Vad Àr dÄ poÀngen? Bakhjulsdriften och möjlighet att fÄ den i Fiat saknade 3,0 liters motorn kanske?

Dyr Ă€r den i alla fall inte. VĂ€lutrustad med 160 hk motor, solpanel, inverter, laddbooster, dieselvĂ€rmare, isolerad spillvattentank, 16” alufĂ€lgar, markis och en hel del annat kostar den 60 000 Euro med tysk moms (19%).

La Marca MB 69

Strax under sju meter lÄng, totalvikt pÄ 3,5 ton, tjÀnstevikt pÄ 3 155 kg, prislapp i Tyskland 83 000 Euro med hög utrustningsnivÄ, inklusive automatlÄda och en taksÀng för en sovande över dinetten. LÄter ju som ett fynd för en husbil byggd pÄ Mercedes Sprinter.

Med en lastvikt pÄ 345 kg fÄ modellen anses vara för tvÄ personer. Inget fel i det. De flesta husbilar bebos av ett par.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift