235 000 mÀnniskor besökta Caravan Salon under de nio dagar (10 inrÀknat pressdagen) den var öppen. Det Àr nÀst högsta besökssiffran nÄgonsin.
Â
MĂ€ssvandrare: Stefan Janeld, Lars Jarlerud
Â
Dessa 235 000 personerna kunde frossa i 734 montrar med fordon och prylar frÄn 34 lÀnder. MÀssan Àr i sanning enorm med sina 16 hallar. Vi var nere i fem dagar och tog över 700 bilder. Det mesta har vi publicerat hÀr pÄ sidan.
Att intresset för husbilslivet Àr oförminskat trots ekonomisk oro, höga brÀnslekostnader och krig Àr en viktig signal frÄn marknaden. Om det funnits chassin i tillrÀcklig mÀngd hade försÀljningen varit högre. Inte rekordhög, men högre. Hur mycket som sÄldes har vi inga uppgifter pÄ. Vi har hört att det var ner med 20-25% hos vissa utstÀllare. Andra, de mest exklusiva, ligger i nivÄ med förra Äret.
Â
Trender
Det Àr flera stora trender i husbilseuropa. Den största Àr att Fiat blir allt ovanligare. IstÀllet fylls montrarna av husbilar pÄ Ford, Mercedes, MAN, Citroën, Renault och en del Peugeot och VW Crafter. Vem hade trott det för fem Är sedan?
Anledningen till detta Àr frÀmst komponentbrist. Den drabbar alla chassileverantörer lika. Det som gör att Fiat tycks ha större bekymmer Àn andra Àr dels för att de haft en sÄ dominerande marknadsandel, deras fallhöjd var stor. Men det finns fler orsaker. Fiat prioriterar elektrifieringen av hela sin fordonsflotta, tidigare var Ducato den prioriterade produkten. Den facelift man genomförde förra Äret, med nya motorer och mer avancerad teknik har bitit dem lite i svansen. De behöver helt enkelt mer av de komponenter det redan Àr brist pÄ.
Den andra stora trenden Ă€r campingbilarna. Trenden startade för ett par Ă„r sedan men nu har den tagit rejĂ€l fart. Det stĂ„r campingbilar pĂ„ Ford Transit Custom i var och varannan monter. Ăven VW T6 och Mercedes Vito Ă€r vanliga. Fiat Scudo, Renault Trafic och Opel Vivaro förekommer, men de Ă€r inte lika vanliga.
Elektrifiering nÀrmar sig
Att husbilar i framtiden kommer vara eldrivna tror jag vi alla förstÄtt. Men nÀr det blir sÄ rÄder det delade meningar om. I mindre transportbilar Àr tekniken relativt spridd. Men för större skÄpbilar Àr det fortfarande en frÄga om att vÀlja mellan lastvikt kontra rÀckvidd. Eftersom husbilar behöver bÄde rÀckvidd och lastvikt Àr det en bit kvar innan vi ser serieproducerade husbilar med eldrift.
Expeditionsfordon
Att kunna ta sig fram överallt Àr för mÄnga en lockande tanke. Husbil Àr frihet. Men att behöva hÄlla sig till asfalterade vÀgar begrÀnsar denna frihet. En del Àr villiga att spendera stora summor för att kÀnna sig fria att korsa en öken, översvÀmmad vÀg eller se slutet av en spÄrig timmervÀg i skogen. PÄ mÀssan var det flera som stÀllde ut vÀldigt kapabla fordon.
Bygga sjÀlv
Om man inte kan betala för ett specialbyggt expeditionsfordon kan man alltid köpa en gammal Volvo TGB âValpâ och inreda efter behov. Det har Ă€garen till denna mintgröna pĂ€rla gjort. Basbilen Ă€r 43 Ă„r gammal, försedd med en 6 cylinders bensinmotor pĂ„ 120 hk och döpt till Cnut.
Det tog 1,5 Är (med pauser) att fÄ bilen fÀrdig. Effektiv tid ca 6 mÄnader.
Nu har den popup-tak, bekvÀma möbler, litiumbatteri, 360W solpanel, 1600W inverter, fÀrskvattentank med filter, varmvatten och en spis. Total kostnad 35 000 Euro inklusive omlackering. Betydligt mindre Àn att köpa en ny expeditionsbil.
För mig blev det ett nostalgiskt ögonblick. Tillbringade mycket tid i en valp under militĂ€rtjĂ€nsten och lukten i âCnutsâ förarhytt tog mig tillbaka till den tiden.
Snackisar
TvÄ modeller pratades det om lite extra pÄ mÀssan. BÄda med vÀldigt annorlunda popup-tak.
Den ena var i Knaus monter och kallas CUV, en VW T6 basrad halvintegrerad husbil som under fÀrd Àr lÄg och strömlinjeformad men pÄ stÀllplatsen hissar man hela taket en knapp meter rakt upp.
Den andra modellen var en plĂ„tis frĂ„n Castello vars popuptak istĂ€llet för tygvĂ€ggar har vikbara vĂ€ggar. Ser ut som en takbox i nedfĂ€llt lĂ€ge. Popoup-taket heter Castello Loft och kan köpas separat för 16 500 Euro. Ăven inredningen i Castello pratades det en del om. Det Ă€r ett modulsystem typ verktygstavlor med hĂ„l som kallas Cargo Clips.