Meny

.

Dethleffs Just Go T7055 EB

För lite mer Àn ett Är sedan testade vi Dethleffs Just 90, en jubileumsbil pÄ Citroën-chassi. En husbil vi tyckte om. Mycket hos Just Go kÀnns igen frÄn Just 90. Men priset Àr lite lÀgre och chassiet frÄn Ford mer förlÄtande mot en illa underhÄllen vÀg.

Detta Àr inget duelltest, men om det hade varit det hade Just Go vunnit med knapp marginal.

 

Av Stefan Janeld

 

Dethleffs har ett av marknadens bredaste sortiment. Tolv (12!) modellserier frÄn insteg till premium försöker fÄ din uppmÀrksamhet. Flera av dem i bÄde halv- och helintegrerat utförande. Den svenska importören har valt att arbeta med tio av de tolv modellserierna. Fortfarande en hel del.

 

Komforten Àr hög

Jag finner snabbt en bekvÀm körstÀllning, stolen i lÀgsta lÀget, ratten utdragen och i högsta lÀget. LÀgger i Drive pÄ automatlÄdan och ger lite gas. Sakta navigerar jag mig ut frÄn Caravanhallen i SödertÀlje. Det Àr lite trÄngt mellan husvagnarna med sina förrÀdiska dragstÀnger som man kan svÀnga in i. Men backspeglarna Àr bra och jag Àr inte orolig. Ut pÄ vÀgen och ökar farten. Motorn svarar direkt. Kraften Àr imponerande och likasÄ smidigheten som vÀxlarna rinner i med.

PÄ radion spelas en hemsk lÄt, jag Àr glad att se en bilstereo av gammalt snitt. Trycker pÄ knappen för att byta station och hytten fylls av ljudet frÄn Lisa Nilsson. SÄ skönt att slippa en stor pekskÀrm dÀr jag mÄste hitta radiofunktionen och sedan lista ut hur jag byter station.

Det finns multimediasystem till Ford, med stor pekskÀrm. Men Just Go Àr en prispressad modell sÄ Dethleffs har en enklare utrustad hytt som standard. Tack för det!

Jag nynnar med i Himlen Runt Hörnet och kör sakta lÀngs SödertÀlje kanal, lite fortare Àn lastfartyget frÄn St Johns i Kanada som gÄr pÄ lÀtten efter att ha lastat av nÄgonstans i MÀlaren.

Stortrivs bakom ratten nÀr jag följer vÀgens kurvor och smÄ backar. NÀr vÀgen rÀtar ut sig trycker jag ner pedalen och vips Àr jag uppe i 90 km/h. LjudnivÄn Àr lÄg, lite vindbrus, motorn surrar men jag tÀnker inte pÄ den alls. Bodelen tiger still, mycket tack vare att chassiet inte fortplantar vibrationer in i bodelen. Fördelen med ett mjukare chassi.

Samtidigt som Lisa Nilsson tonar ut stannar jag för att ta lite bilder. Tack Lisa för trevligt resesÀllskap.

Med lite trixande snurrar jag runt förarstolen sÄ jag sitter till bords. MÄste trycka ner ratten för att lyckas. Men jag slipper öppna dörren som pÄ tidigare generationer av Transit.

 

VÀlplanerat vÀrmesystem

VÀrmaren har sin plats under soffan. En bra plats för en luftburen vÀrmare. Det blir lite varmare vid sittgruppen Àn i sovrummet. Precis som man vill ha det.

Luftspalter bakom möblerna och utmed lÄngbÀddarna lÄter varm luft cirkulera och jaga vÀck kallras och kondens. Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd med tömningsventilen innanför isoleringen. I sovrummet löper vÀrmarslangen i det förhöjda golvet, man slipper sÀtta ner fötterna pÄ ett kallt golv.

För att vara en inropare Àr det ett vÀl genomtÀnkt vÀrmesystem. Köp till ett utvÀndigt isolertÀcke sÄ Àr bilen redo för vintern.

Svagheten vintertid hittar jag under bilen. Under garaget hÀnger elkablar i clips. Stora clips som lÀmnar gott om plats för snö, slask och grus att lÀgga sig pÄ kablarna. Om jag var spekulant pÄ bilen skulle jag be sÀljande företag att placera kablarna i en slang som skydd. Det Àr inget stort jobb, man kan skÀra en slits i slangen sÄ slipper man koppla loss kablarna.

 

God lastvikt

Med 3 500 kg totalvikt anges lastvikten till ca 575 kg. Det rÀcker lÄngt för tvÄ resande och Àven om man Àr en barnfamilj bör det vara nog. Det man ska tÀnka pÄ Àr att de flesta stuvutrymmena (garage och garderober) och vattentanken Àr placerade bakom eller strax framför bakaxeln. Risk finns att man överlastar bakaxeln utan att ha utnyttjat hela lastvikten.

Det finns en varningstext om att inte överlasta garaget klistrad pÄ garageluckans insida. Men det anges inte nÄgon maxlast för garaget. Jag skulle sÀga att 150 kg Àr ett bra riktmÀrke.

 

I bildgalleriet kan du bekanta dig med bilen. Klicka för större bild och informativ bildtext.

Jag tycker

I ingressen skrev jag att Just Go skulle vinna över syskonet Just 90 i ett duelltest. Det Àr en högst subjektiv och personlig uppfattning. Jag uppskattar nÀmligen komfortinriktade chassin och kan enkelt leva med den lite för smala hytten som komplicerar snurrandet av framstolarna. Ett offer andra inte vill göra. De föredrar en Fiat/Citroën-baserad modell för att fÄ den rymligare hytten och ett fastare chassi.

Om vi bortser frÄn chassiet och köregenskaperna erbjuder Just Go en bekvÀm bostad med fÄ missar. Byggkvaliteten övertygar och allt finns dÀr man förvÀntar sig. Om det Àr en instegsbil eller mellanklassare ska jag lÄta vara osagt, grundpriset sÀger insteg, allt annat sÀger mellanklass. Testbilen har bÄde taksÀng och bÀddsats till sittgruppen. Det kÀnns onödigt. TaksÀngen rÀcker gott.

Att motorn Ă€r en Heavy Duty version gör att skatten halveras de första tre Ă„ren jĂ€mfört med en vanlig ”light duty” motor. En inte obetydlig fördel.

Letar du en flexibel husbil med bra lastvikt, goda köregenskaper, duglig för en lÄng sÀsong och rimlig prislapp bör Just Go vara med pÄ din topp fem lista.

Fakta

Jag gillar

  • Åk-komforten
  • Drivlinan
  • SĂ€ngarna
  • Centralt placerad vĂ€rmare
  • 70 cm bred bodelsdörr

 

Jag önskar

  • SlĂ€de till gasolutrymmet
  • Slang som skyddar kablaget under bilen

Utrustning: ABS, antispinn, automatisk nödbroms, elspeglar, elhissar, AC motor, stereo, 16” hjul, Truma 6kW gasolvĂ€rmare med elpatron, vĂ€rmegolv, kyl med frys, spis med tvĂ„ brĂ€nnare mm

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift