Meny

.

Dethleffs Just 90 7052 DBM MC 1

Jag förstÄr att man som husbilstillverkare vill att varje husbilsmodell ska ha en sÄ bred mÄlgrupp som möjligt. SÄ att handlarna alltid har rÀtt modell hemma. Dagens testbil kan sÀljas till det resande paret, barnfamiljen med ett större barn och Àven familjen med tre arvingar. En minst sagt flexibel modell. Men denna allsidighet Àr inte bara av godo.

Av Stefan Janeld

Just 90 Àr Dethleffs nya instegsserie. Tidigare var det Trend som hade den rollen, men sedan Trend mognat med Ären har den lÀmnat instegsklassen och Àr idag en fullfjÀdrad mellanklass-serie. En resa de flesta instegsmodeller gör om de fÄr leva tillrÀckligt lÀnge.

Just 90 bestÄr av sex modeller i tvÄ lÀngder, 6,96 meter eller 7,41 meter. Alla har delat badrum. Tre har fristÄende dubbelsÀng (queensbed) i sovrummet och tre inreds med lÄngbÀddar. Alla Àr halvintegrerade och sÀljs i tvÄ utrustningsnivÄer. Testbilen Àr i det lite mer vÀlutrustade utförandet Master Class 1. Att serien har talet 90 i namnet Àr för att Dethleffs i Är firar 90 Är.

Pigg

Modellen var planerad att stÄ pÄ Fiats chassi med 130 hk motor som standard. Men leveransproblem frÄn Fiat gjorde att man vÀxlade till Citroën som basbil. Ingen större skillnad dÄ Citroën Jumper och Fiat Ducato Àr tvillingbilar i allt utom drivlina. Dock Àr motorerna sÄ lika att man inte kÀnner skillnad bakom ratten. Det finns sÄledes exemplar pÄ bÄde Fiat och Citroën pÄ marknaden. FrÄn och med modellÄr 2022 kommer det vara 100% Fiat med 140 hk Heavy Duty motor som standard, meddelas frÄn importören.

Testbilen Àr extrautrustad med en 370 Nm stark 165 hk motor kopplad till en sexvÀxlad manuell lÄda. En drivlina som gör bilen riktigt trevlig att köra. Det finns kraft i överflöd och med manuell lÄda kan man utnyttja den om man önskar. LÄngt innan pÄfarten till motorvÀgen tar slut Àr jag uppe i tempo. VÀl dÀr njuter jag av en stabil fÀrd med god ljudkomfort. Bilen saknar invÀndig trappa, det gynnar ljudkomforten. Bodelen Àr dessutom skrammel- och gnekfri.

Det Ă€r varmt och kvavt nĂ€r testet sker. Men jag rattar in 18 grader pĂ„ den automatiska klimatanlĂ€ggningen och Ă€r snart sval. Det saknas stereo, men i övrigt finns vad jag förvĂ€ntar mig i en husbil anno 2021 – dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinn, hill descent control, elbackspeglar, farthĂ„llare. Jag vet, mina förvĂ€ntningar Ă€r inte sĂ€rskilt höga. Men dĂ„ jag personligen inte tycker om allt för mycket förarhjĂ€lpmedel passar denna nivĂ„ mig bra.

God idé att vÀga upp

Bilen har fem bÀltade platser och kan sova lika mÄnga. TvÄ garderober i sovrummet, en stor byrÄ under sÀngen, fem överskÄp och ett jÀttegarage svÀljer tillsammans en hel del packning. CykelstÀllet pÄ bakstammen har plats för tre velocipeder.

Men med 3 500 kg totalvikt stannar lastvikten pÄ 424 kg. DÄ blir det svÄrt att utnyttja bilens potential och bilen fÄr ses som en tvÄpersonersbil med möjlighet till att ta med ett barnbarn.

Men det gÄr att höja totalvikten och fÄ mer lastvikt. Vet man med sig att man kommer vara fler Àn tvÄ ofta och under lÀngre perioder Àr det att rekommendera.

Centralt placerad vÀrmare

Just 90 Àr som sagt en instegsbil. Som sÄdan Àr vinterambitionerna inte de högsta. Men det Àr ingen större strapats att spendera nÄgra vinterdagar i bilen.

VÀrmaren Àr den gasoldrivna, luftburna, Truma Combi pÄ 6 kW med elpatron. Den Àr placerad i dinettesoffans sockel. En idealisk placering ur vÀrmefördelningshÀnseende. Det blir varmt och gott i sittgruppen och nÄgot svalare i sovrummet.

Ett 230 volts vÀrmegolv hÄller fötterna varma om man stÄr vid elstolpe. Spillvattentanken Àr isolerad och sÄ Àven dess tömningskran.

Med ett vintertÀcke över förarhytten och inkopplad pÄ elstolpe Àr det goda förutsÀttningar för komfortabel vintercamping.

Jag blir glad att se att taksÀngen stannar en decimeter frÄn taket, det Àr viktigt nÀr det Àr kallt ute. Om sÀngen trycks Ànda upp mot taket blir madrassen en del av isoleringen och det ger risk för fukt och mögel i madrassen.

 

Klicka pÄ bilderna för större bild och informativ bildtext

Jag tycker

Just 90 vill mycket, lite för mycket kan jag tycka. Att ha bÄde bÀddbar sittgrupp och taksÀng Àr onödigt. Jag hade valt bort taksÀngen för att fÄ mer rymd, ett till överskÄp och högre lastvikt. Priset sjunker ocksÄ med ca 20 000 kr.

Det kÀnns som att Just 90 gÄtt lite under radarn pÄ marknaden. Storasyskonet Trend Àr en mer etablerad modellserie och trots den högre prislappen sÀljer den bÀttre. I mina ögon fÄr man mer för pengarna nÀr man köper en Just 90.

Det Ă€r en vĂ€lutrustad och vĂ€lbyggd husbil till ett rimligt pris. Är det inte vad de flesta söker?

Fakta

Vi gillar

  • God kvalitetskĂ€nsla
  • VĂ€lutrustad
  • Centralt placerad vĂ€rmare
  • Ljudkomforten under fĂ€rd
  • 165 hk motorn
  • BekvĂ€m soffa med sĂ„vĂ€l lĂ„r- som svankstöd

 

Vi önskar

  • Ramfönster
  • SlĂ€de i gasolutrymmet
  • Golv utan nivĂ„skillnader
  • Rymligare duschkabin

 

Utrustning:

ABS, antispinn, ESP, hillholder, farthÄllare, elspeglar, centrallÄs inkl bodelsdörr, klimatanlÀggning, Slimtower kylskÄp med frysfack, spis med 2 gasolbrÀnnare, Truma Combi 6 kW luftburen gasolvÀrmare med elpatron, isolerad spillvattentank, elektriskt vÀrmegolv, markis 4,5 mtr

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift