I flera Är har Weinsberg varit ett instegsfabrikat. Men frÄgan Àr om inte det Àr historia nu. Nyheterna de visade pÄ Caravan Salon tyder pÄ det.
Â
Av Stefan Janeld
Â
De flesta instegs- och mellanklasstillverkare har sökt sig till Ford eller Citroën som basbil nu Àr det rÄder chassibrist och Fiat inte kan möta efterfrÄgan. Men inte Weinsberg. De vÀljer att bygga sina nya modeller pÄ Mercedes Sprinter och VW T6. Chassin som hör premiumklassen till. PlÄtisnyheterna byggs pÄ Ford Transit.
Det Àr inte helt enkelt att förstÄ sig pÄ Weinsbergs modellnamn. MÄnga modeller har identiska namn men det skiljer i detaljer ombord som antal bÀddplatser och vilken typ av badrum det Àr ombord. HÀr nedan visar vi ett urval av nyheterna. Kort sagt de jag tyckte bÀst om.
Â
Klicka pÄ bilderna för större bild och bildtext
CaraCompact MB 640 MEG Edition Pepper
Mercedes Sprinter, 692 x 230 cm, totalvikt 3Â 500 kg, lastvikt 419 kg
X-Cursion Van 500 LT Edition Pepper
VW T6, 588 x 216 cm, totalvikt 3Â 200 kg, lastvikt 314 kg
CaraBus Ford 550 MQ
Ford Transit, 553 x 206 cm, popup-tak, totalvikt 3Â 500 kg, lastvikt 826 kg
CaraTour Ford 600 MQ
Ford Transit, 599 x 206 cm, totalvikt 3Â 500 kg, lastvikt 507 kg