Yoka Go Àr en modulÀr, halvintegrerad husbil. Som ett kÀrleksbarn mellan en campingbil och en halvintegrerad husbil. Ett koncept som pÄ mÀssan fick det att vattnas i munnen pÄ friluftsfantaster. Personligen gillade jag bodelsdörrarna och bakluckan.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Yoka Go baseras pÄ Ford Transit, Àr 599 cm kort och 220 cm smal. En mycket smidig husbil att köra. Som en plÄtis men med mer invÀndig volym. Fokus ligger pÄ funktion, designen finns dÀr men utgÄr frÄn funktionalitet. Skenor i golvet att fÀsta saker i, som exempelvis extra stolar vid behov.
Â
Kan vÀxa pÄ stÀllplatsen
Liten pÄ vÀgen, stor pÄ stÀllplatsen. SÄ lyder mÄngas dröm. Yoka Go kan uppfylla denna önskan. Bakluckan öppnas uppÄt och kan förses med tÀltvÀggar. Det förlÀnger bodelen med en meter ungefÀr. Markisen kan du ocksÄ förse med ett markistÀlt. Gör du bÄde och har du en rejÀl boyta under tak. Perfekt sommartid. Vintertid vill du sÀkert hÄlla alla dörrar stÀngda och minska volymen för effektivast möjliga uppvÀrmning.
Â
Flexibel
Sofforna bak kan bĂ€ddas till dubbelsĂ€ng. Eller sĂ„ hĂ„ller man sĂ€ngen bĂ€ddad och slappar i de snurrbara framstiolarna. Man kan faktiskt hĂ„lla sĂ€ngen bĂ€ddad och samtidigt frakta skrymmande saker eftersom bodelsdörren Ă€r dubbel. Ăppningen blir stor som pĂ„ en plĂ„tis.
Just det hĂ€r att kunna öppna bilen sĂ„ pass mycket kĂ€nner jag lockar. Ăven att det blir sĂ„ mycket golvyta om man avstĂ„r att anvĂ€nda extra stolar.
Det man försakar för att fÄ denna flexibilitet och volym Àr ett invÀndigt badrum. Det finns möjlighet att montera en enkel utomhusdusch att anvÀnda innanför det bakre tÀltet. Tar man med sig en Porta-Potti har man löst nÀsta problem.
En stor fördel med den enkla interiören Àr prislappen. Grundpriset i Tyskland Àr 47 000 Euro. PÄ den svenska sidan frÄn Dethleffs finns inga uppgifter om bilen.
Â
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig nÀrmare med denna mÄngsidiga husbil. Klicka för större bilder och bildtexter