Jag har besökt många mässor genom åren. Alla trevliga på sitt sätt. Men varje år ser jag lite extra fram emot att åka till Birmingham. Helt enkelt för att man här får se husbilar som inte visas någon annanstans.
Av Stefan Janeld
Caravan Camping & Motorhome Show är britternas startskott på husbilssäsongen. Den är inte lika stor som mässan som hålls i samma lokaler i oktober. Men ändå väl värd att besöka. I år hade man lyckats bättre än vanligt med att ordna in mässan i kategorier. En hall för campingbilar, en för importerade husbilar, en för husvagnar, en för tillbehör och så en med inhemska husbilar. Denna indelning underlättar för besökarna. Här har andra mässarrangörer mycket att lära.
Campingbilarnas främsta marknad
Engelsmännen har i alla år älskat sina inredda folkabussar och nu på senare tid även andra mindre skåpbilar. De flesta följer VW Californias inredningsrecept. Men i en marknad så stor som denna finns utrymme även för modeller som inte följer mall 1A. Det gör denna mässan extra intressant, det ställs ut modeller man inte ser någon annanstans. Vissa är innovativa, rent av geniala. Andra känns mer krystade. Men både det geniala och det krystade är intressant och uppfriskande.
Kompakta och rymliga
Att campingbilar är populärt är inte konstigt. På landsbygden är vägarna smala, broarna låga att åka under och de broar man åker över håller inte för tung trafik.
Men alla nöjer sig inte med de relativt spartanska campingbilarna. De vill ha en bekvämare bostad. En husbil. Med svängrum ombord, golvyta. Plats att umgås med vänner. Detta kan man få om man väljer bort fast säng och fast bord. Brittiska husbilar känns inte bara rymligare än andra, de är rymligare.
Strävan efter volym påverkar även de husbilar som har en fast säng istället för bäddsoffor. På den engelska marknaden är hörnsäng fortfarande mycket populärt. Den vi brukar kalla fransk säng. Men i Frankrike är det ingen som köper den sänglösningen längre. Kanske dags för namnbyte till brittisk säng?
Specialmodeller och välutrustade kök
Brittiska husbilsfabrikat står för ungefär 80% av försäljningen på öriket. Med tanke på att det säljs över 16 000 husbilar per år är de resterande 20 procenten fortfarande en rejäl kaka för utländska tillverkare att knapra på.
De flesta tyska, italienska och franska tillverkare är aktiva på engelska marknaden. En del britter köper vänsterstyrda husbilar och använder på semestrar i Europa. Men det ger inga större försäljningsvolymer. Därför tillverkas modeller med planlösningar riktade mot engelsmännens tycke och smak. Stor bäddbar sittgrupp, kök och toa bak, ingen fast säng. Möjligen en taksäng. Högerstyrd förstås.
De för oss vanliga modellerna, de som säljs även här i Sverige anpassas så långt det går med utrustning som lockar engelsmännen. Ofta är det köket man siktar in sig på. Med ugn med grill och en mikrovågsugn tillgodoser man britternas önskemål.
Trendsättare?
Jag kunde inte hitta några nya trender på mässan. Britterna är mycket konservativa när det gäller sina campingfordon. Och kanske är det så att de har en poäng med sina planlösningar och kärlek till små husbilar och campingbilar. Att det är vi övriga som är sena att fatta.
Betänk detta: Två stora trender sveper sedan några år genom husbilseuropa. Motstående soffor och campingbilar. Motstående soffor har man haft i England sedan sextiotalet. Även campingbilarna från sextiotalet har levt och frodats i England. De har aldrig tappat sin popularitet.
En mindre trend i Europa är husbilar med U-soffa bak, modeller man optimerat för resande par. U-soffa har varit en av de populäraste planlösningarna i England i över ett halvt sekel!
Även att göra dedikerade tvåpersonersbilar är de specialister på. Utan att ha gjort en vetenskaplig undersökning vågar jag påstå att hälften av alla plåtismodeller på mässan saknar baksäte, de är optimerade för två personer.
Fakta
Caravan, Camping & Motorhome Show
När? 21-26 februari
Var? NEC Birmingham
Hur många utställare? 412 st
Antal besökare? 108 000 st
Det är enkelt att komma till mässan.
Mässan, NEC, ligger i direkt anslutning till flygplatsen i Birmingham. Med ett gratis skytteltåg tar det 2 minuter att komma från ankomsthallen till NEC. Därefter 5 minuters promenad från tågstationen till mässhallarna.
Se vilka bilar vi visat från mässan, klicka här