Rymlig trots ringa mÄtt.
Tredje generationen helintegrerat frÄn italienska Ci lovar att vara billigare, tystare, rymligare och bÀttre ventilerad. LÄter ju toppen! Vi tar en nÀrmare titt.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Solen bara öser ner, det Àr 35 grader i skuggan och inte en vindpust. Jag Àr pÄ Trigano fabriken i Cusona en halvtimme söder om Florens. Svetten rinner och jag kan omöjligt dricka vatten i den takt som krÀvs för god vÀtskebalans.
Tar det rejÀla klivet in bakom ratten pÄ helt nyutvecklade Magis 85 Integral och startar snabbt motorn för att fÄ igÄng AC:n. Min enda chans till svalka.
Â
Kör ut genom fabrikens grindar och styr mot Poggibonsi. Först Äker jag pÄ balsalsslÀt, nylagd, asfalt i motorvÀgstempo, dÀrefter pÄ rejÀlt sönderkörd asfalt inne i Poggibonsi. VÀgarna Àr slingriga och bjuder pÄ rondeller, korsningar, branta uppförsbackar och lika branta nedförsbackar.
Rutten Àr noga vald. Jag har nÀmligen blivit informerad att Ci arbetat hÄrt med att fÄ en ökad ljudkomfort i bilarna inför 2018. SjÀlvklart vill jag syna detta pÄstÄende.
Receptet för att fÄ ner ljudet under fÀrd Àr att anvÀnda en mjuk plastremsa mellan alla ytor som kan skava, skallra eller pÄ annat vis störa. InvÀndigt i möblerna men Àven mellan chassit och bodelen.
Och jag mÄste sÀga att de lyckats. Jag har flera gÄnger kört bilar frÄn Ci och andra tillverkare lÀngs denna rutt och det brukar gneka och rista en hel del nÀr underlaget Àr som sÀmst. Men i testbilen Àr det bara glaslocket till spisen som hörs nÀr jag kör pÄ de mest utmanande partierna av vÀgen.
En del vindbrus letar sig in, men jag tror jag uppfattar det mest för att det Àr sÄ tyst i övrigt.
Â
Att manövrera pÄ de stundtals trÄnga vÀgarna Àr inga stora problem. Bilen Àr lÀtt att placera pÄ vÀgen och jag kÀnner att jag har god kontroll. De hÀngande backspeglarna Àr stabila och ger god överblick. Framrutan Àr inte nerdragen sÄ djupt som hos vissa andra tillverkare, men nog för att ge en god körkÀnsla.
Endast dÄ jag ska in i en rondell eller ut pÄ en huvudled tvekar jag, A-stolpen ihop med backspeglarna ger en stor död vinkel. Jag mÄste uggletitta noga innan jag kan sÀkerstÀlla att kusten Àr klar.
Â
Utrustningen i testbilen Ă€r god. En tydlig backkamera placerad âCarthago styleâ pĂ„ vĂ€nster sida om ratten Ă€r en god hjĂ€lp. Antisladd, antispinn, airbags och ABS bromsar Ă€r förvĂ€ntad sĂ€kerhetsutrustning anno 2018. Och allt Ă€r pĂ„ plats.
Manuell AC, farthÄllare, elhiss till förardörren och elspeglar kÀnns ocksÄ som miniminivÄ nuförtiden. Det enda jag saknar Àr en stereo. Men den kommer troligen vara standard pÄ de bilar som tas in till Sverige.
Klent med diesel
Vikt Àr en het potatis. Tillverkarna vill fÄ sina modeller homologerade för fem personer, förare och fyra passagerare, med en totalvikt pÄ 3 500 kg. Att bygga en helintegrerad husbil som klarar det Àr ingen enkel uppgift. Vikt mÄste sparas överallt.
Ett knep som ibland tas till Àr att man vÀljer en mindre dieseltank, 60 liter istÀllet för de 90 som Àr standard. Det har Ci valt att göra i denna husbil.
Ett dÄligt beslut anser jag eftersom det ger sÄ mycket kortare rÀckvidd. Vi snackar ju ÀndÄ om husbilar, fordon menade att resa lÄnga strÀckor med. Det Àr stor skillnad att tanka var 45:e mil istÀllet för var 70:e.
Hade hellre sett att man nöjt sig med att fÄ bilen homologerad för fyra personer. Det Àr ju ÀndÄ sÄ att helintegrerade husbilar mestadels anvÀnds av Àldre par. Man kunde haft en mindre dieseltank som tillval för de barnfamiljer som köper bilen.
Modellen vÀger in pÄ 3 080 kg utan extrautrustning. En bra siffra, men Àr man en familj om fyra bör man övervÀga att bestÀlla bilen pÄ maxichassi, dÄ Àr lastvikten över ett ton.
Nytt ventilationssystem
Ci har en lÄng tradition av att vinteranpassa sina husbilar. Isolerad och uppvÀrmd vattentank, uppvÀrmd spillvattentömning, isolerat insteg till bodelen och andra lösningar som ska göra bilarna dugliga för Ätminstone tre sÀsonger hÀr i Norden.
PÄ senare tid har man dessutom arbetat hÄrt med att fÄ till en bÀttre luftcirkulation i bodelen. Detta för att bli kvitt kondensproblem och kallras. Möblerna byggs nu med luftspalter bakom och Àven i överskÄpen kan luften cirkulera.
I och med denna, för Ci, nya byggteknik pĂ„ möbelsidan gĂ„r det nu att fĂ„ Aldes vattenburna vĂ€rme att fungera i bilarna. Den vattenburna vĂ€rmens effektivitet bygger nĂ€mligen pĂ„ just luftcirkulation â konvektion.
Dock kan inte just denna planlösning fÄs med Alde, Bara de lÀngre modellerna, 7,39 meter, kan fÄs med den svenska vÀrmekÀllan.
Det finns Àven en dieseldriven Truma Combi panna pÄ tillvalslistan om du föredrar diesel som energikÀlla.
Testbilen var inte utrustad för svensk vinter. Det Àr en förseriebil som inte Àr tÀnkt för nordiska marknaden. De bilar som byggs för svenska marknaden har ett sÀrskilt vinterpaket som gör att de klarar Ätminstone tre sÀsonger. Vid elstolpe Àr ett sportlov i fjÀllen ingen större utmaning.
NÄgon riktig vinterbil Àr det dock inte, inte ens om du köper en modell med AldevÀrme. En vinterbil har aluminiumkjolar istÀllet för plast, ett dubbelgolv som hÄller tekniken ombord frostfri och ger ett varmt bodelsgolv, vÀrmen dras Ànda fram till vindrutan och det Àr dubbelglas i förarhytten.
En vinterfiness som sticker ut Àr den uppvÀrmda vindrutan. Ett tillval som Àr mycket anvÀndbart i kallt vÀder. Tar snabbt bort imma pÄ rutan och dessutom frostar du av rutan snabbt.
Â
Klicka pÄ bilderna för större bilder och informativa bildtexter
Jag tycker
Styrkan hos denna modell sitter i den tysta fĂ€rden och den ovanligt rymliga bodelen. Man ska komma ihĂ„g att bilen Ă€r under sju meter i lĂ€ngd. ĂndĂ„ rör man sig lĂ€tt och ledigt ombord. Ăven köket Ă€r ett starkt kort, kompakt men funktionellt.
Vikten blir knappast ett bekymmer hÀr hemma. Jag Àr ganska sÀker pÄ att merparten av bilarna kommer tas hem med maxichassi och en totalvikt pÄ 4 250 kg eller 4 400 kg. Det skiljer i totalvikt beroende pÄ vilken motor du vÀljer. 130 hk motorn kan fÄs med max 4 250 kg medan 150 hk versionen tillÄts en 150 kg högre totalvikt.
Om jag var kund skulle jag köpa bilen med Trumas dieseldrivna vÀrmare och försöka fÄ 90 liters brÀnsletank. DÄ behöver jag inte trilskas med gasolflaskorna i det usla gasolutrymmet mer Àn ett par gÄnger per Är.
Fakta
- Modell Ci Magis 85 Integral
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat Ducato Camperchassi
- Motor 2,3MJ 150 hk
- Vridmoment 380 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 / 3 650 / 4 250 / 4 400 kg
- Max last 420 / 570 / 1 070 / 1 220 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 697 x 235 x 295 centimeter
- BrÀnsletank 60 liter
- Vattentank 120 liter
- GrÄvattentank 115 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀltade platser 5
- Pris ca 800 000 kr
- www.caravansinternational.it
- Vi lÄnade bilen av Trigano Spa i Italien
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, farthÄllare, elhissar, AC motor, backkamera, Truma Combi vÀrmare, kyl, frys, gasolspis, isolerad uppvÀrmd spillvattentank
Vi gillar
- LÀtt att röra sig ombord, gott om golvyta, inga trÄnga passager
- Tyst fÀrd
- BekvÀma framstolar
- Köket â kompakt, finurligt, funktionellt
- VÀlutrustad frÄn start
- LÀttÄtkomliga garderober under sÀngarna
- 6 Ă„rs fuktskadegaranti
Â
Vi önskar
- Mer lÀttjobbat gasolutrymme
- Lite lÀgre sÀngar, nu slÄr mina 182 cm huvudet i taket nÀr jag sitter pÄ sÀngkanten
- Trappsteg vid förardörren, 50 cm Àr för högt i ett kliv
- Att det fanns en hall
- Â
Samproduktion
Ci/RollerTeam Àr ett fabrikat inom den gigantiska Trigano Gruppen. DÀr Àr man mÀstare pÄ synergier. Teknik och design flödar fritt mellan fabrikaten.
Som ett led i denna jakt pÄ synergier byggdes förra generationen av helintegrerade modeller frÄn Ci i SEA fabriken, som normalt bygger McLouis, Elnagh, Forster, Mobilvetta och Arca.
Men nu Ă€r det slut med det. Produktionen av helintegrerade Ci/RollerTeam har flyttats âhemâ till Ci:s egen fabrik. Man bygger dĂ€r Ă€ven Benimars version av samma bil.
Tittar ni noga kan ni se att frontmaskerna pÄ Ci/RollerTeam, Benimar, McLouis, Elnagh och Mobilvetta i-Silver i stort sett Àr desamma. Det som skiljer Àr grill, lyktor och fÀrgsÀttning.
Kan tyckas trist, men utan dessa synergier skulle priserna pÄ bilarna vara betydligt högre.