Dags att ta en titt pÄ hur Andreas projekt fortlöper. I del 1 berÀttade vi om planerna och sÄg hur han tog upp det första hÄlet i karossen. 5 veckor senare Àr han lite smÄstressad för saker tar lÀngre tid Àn han tÀnkt.
Â
Av Stefan Janeld
Foto Stefan janeld, Andreas hedenskog
Â
Andreas Àr en noggrann herre. Dessutom en tÀnkare som gÀrna planerar. NÀr jag besöker honom har det gÄtt ganska exakt 5 veckor sedan jag var hos honom senast. DÄ var planen att han skulle montera alla fönster, takluckor samt ha isolerat fÀrdigt bilen lagom till mitt nÀsta besök. En plan som i stort sett hÄllit.
SkÄpet Àr inte riktigt fÀrdigisolerat. Men det beror pÄ att isoleringen tog slut och att leveransen av mer dragit ut lite pÄ tiden.
Isoleringen tog inte slut pÄ grund av att han bestÀllt för lite. Anledningen Àr att han ökade ambitionsnivÄn under arbetets gÄng. Han har lagt dubbla lager pÄ fler stÀllen och pÄ vissa till och med trippla lager. Inte för att det behövs, inte egentligen. Men isolering ger inte bara vÀrmekomfort, det ger Àven ljudkomfort. Tanken Àr att det kommer bli en vÀl dÀmpad ljudatmosfÀr med mer isolering. Han har dessutom valt en takbeklÀdnad som normalt anvÀnds för att dÀmpa resonansljud i kontorsrum.
Â
Grundarbete tar alltid tid att göra rÀtt
NÀr jag ser bilen förstÄr jag att det tagit tid. Hans noggrannhet Àr betydligt högre Àn i nÄgon husbilsfabrik jag besökt. Inga glipor i isoleringen. Alla skarvar tejpade. Först anvÀnde han metaltape. Men han fann att den hade dÄlig vidhÀftning och övergick till en cellgummitejp.
Man ska ocksÄ ha i minnet att han har sex fönster och tvÄ takluckor i bilen. Det Àr en hel del plÄt att sÄga hÄl i, rostskydda och montera rutor och luckor. LÀgg till det att han Àven monterat 230V intaget, skorstenen till Truma vÀrmaren och luckan till Thetfordtoalettens kassett.
För att senare under arbetets gĂ„ng kunna fĂ€sta möbler och annat i skĂ„pet har han monterat 100 stycken âpopnutsâ. En typ av popnit med invĂ€ndigt gĂ€nga. Perfekt att förankra saker i. Han har redan förankrat fĂ€stplattor i trĂ€ i en del av dessa. En förberedelse för att fĂ€sta överskĂ„p, vĂ€ggar och tak.
Jag tycker nog att han kommit sÄ lÄngt man kan förvÀnta pÄ 5 veckor.
Â
NÀsta steg Àr dubbelgolvet
Ford Transit har ett högt skÄp. Perfekt att lÀgga in ett dubbelgolv i. Under golvet kan Andreas dra elkablar, vÀrmeslang och vattenslang rakaste vÀgen. Han bygger nÀmligen dubbelgolvet pÄ i-balkar i poppeltrÀ vilka han frÀser ut sÄ de behÄller sin styrka men vÀger mindre. PoppeltrÀ Àr ett lÀtt trÀslag som anvÀnds av mÄnga husbilstillverkare.
Tanken Àr att han ska blÄsa ut vÀrme i dubbelgolvet som sedan stiger i bodelen via galler. VÀrmaren har fyra slanganslutningar. Exakt hur mÄnga utblÄs och förgreningar systemet till sist fÄr Àr en senare frÄga. Men grovplaneringen lyder:
- 1 utblÄs i badrummet
- 1 utblÄs mot hytten
- 2 utblÄs in under golvet
Â
En bonus Àr att Andreas med det förhöjda golvet kommer nÄ att öppna sina takluckor utan att stÄ pÄ tÄ och strÀcka sig.
Â
à terbesök om tre veckor
Planen Àr nu att jag ska komma tillbaka om tre veckor. DÄ ska dubbelgolvet vara klart. Och kanske nÄgot mer.
Â
I bildgalleriet kan du se vad Andreas haft för sig. Klicka för större bilder och bildtexter.