Meny

Lofoten, en rofylld ficka

Flakstad strand är en känd och naturlig rastplats när man färdas på riksvägen genom Lofoten. Men i närheten finns en liten, mer okänd, by som också är värd att besöka. Här är också goda möjligheter för fricamping.

Text och foto Adele Afdal

När du köra av riksvägen mot den lilla byn Vikten dyker det upp oväntade möjligheter till övernattning. Längs länsvägen är det nämligen flera små ”fickor” med fin utsikt över havet. På vår Lofotentur i hyrd campingbil fann vi just en sådan liten pärla. Härifrån kunde vi se den imponerande Flakstadtranden bre ut sig. Den lilla avstickaren var en perfekt plats att fricampa på.

Dessa diskreta placerade pärlorna för fricamping är lätta att köra förbi. Men vi hade lagt mycket tid på att förbereda rutten innan avfärd och visste att det fanns övernattningsmöjligheter i området.

Nära vägen

Platsen vi valde ligger precis vid vägen. Men det är lite trafik på natten. Här fann vi ro och en överraskande stark känsla av att vara nära naturen. Vi var ensamma denna natt i mitten av juni, men under högsäsong kan jag tänka mig att det är flera som väljer att stå här.

Parkeringsfickorna utmed vägen var stora och kan enkelt rymma två bilar i varje. Vi utnyttjade att vi var ensamma och bredde ut oss. Vi backade på plats och öppnade bakluckan mot havet. Man kan inte klaga på utsikten som mötte oss på morgonen. Blått, spegelblankt hav, sol och snötäckta fjälltoppar.

Lugnet infinner sig när naturen kommer så här nära inpå. kristallklar luft, hav, sol och lite trafik gjorde deta till en höjdpunkt på vår resa
Att vakna med denna utsikt ger en bra känsla hela dagen

Glasblåsning

Nästa dag åkte vi vidare längs vägen. Efter bara några minuter kom vi till lilla byn Vikten. Här finns ett glasblåseri, ett café och en äkta Lofotenstrand som sträcker sig längs byn mellan fjälltopparna.

Huvudattraktion är Glasshytta Vikten och den finner man lätt. Den moderna byggnaden ligger centralt. Här kan man se glasblåsarna i aktion och köpa – eller bara beundra – resultaten som står utställda i den fina lokalen.

I vanliga fall är byn full av liv. Turisterna flockas för att se sevärdheterna och den fina naturen. Eftersom vi var där mitt i en pandemi var det inga glasblåsare som jobbade. Även caféet var stängt. I gengäld var det gott om plats att vandra runt i den glasfyllda lokalen.

Glashyttan var en fin upplevelse och jag rekommenderar den starkt, särskilt under mer normala omständigheter, utan pandemi. Efter att ha sett oss omkring i lokalen gick vi en tur på den fina stranden. Allt som allt fick vi ett fint möte med Vikten innan vi styrde mot nya mål.

Efter bara några minuters körning från vårt nattläger ser vi lilla byn Vikten
Det är mycket att se och uppleva på välkända Flakstad strand. På udden till höger i bilden ligger den betydligt mindre kända Vikten
Det är mycket fint att titta på i Glashyttan. Sommartid är det är det i vanliga fall även möjligt att se själva glasblåsningen
Vid glashyttan är det även möjligt att ta en paus och bara njuta av omgivningarna

Nordnorsk sommar

Vi hade tur med vädret då vi var i Vikten. Solen sken och det var faktiskt enda dagen på vår resa som vi kunde gå utan jacka, trots att kalendern sade att det var juni. Vår färd präglades av stark vind, något som gjorde att 10°C kändes kyligt. Vinden utmanade även matlagningen. I campingbilen vi hyrt fanns inget kök ombord och det var en utmaning att hålla lågan brinnande på utomhusköket. Med lite improvisation och tålamod fann vi lä från vinden och kunde laga mat.

Vi märkte också att det är svårt att vara goda vänner när man reser i en liten campingbil på en tur som denna. När vädret inte levererar är det trångt innanför en campingbils fyra väggar.

Det var inte bara sommar enligt kalendern, även termometern visade sommar när vi besökte Vikten
Vårt utomhuskök kämpade med stark vind under större delen av resan