Har ni hittat vår Köp & Sälj? Massor av nya och begagnade husbilar till salu. Navigera till Köp & Sälj i menyn!

.

Vad är det värt för dig?

En god vän ska byta husbil. Han har siktet inställt på en viss plåtismodell och dammsuger nu marknaden efter bästa exemplaret. Ny eller begagnad spelar mindre roll så länge pris och utrustning är rätt.

Och det var här vi snubblade över rubrikens frågeställning när vi pratade nyligen.

 

Av Stefan Janeld

OBS! Bilderna i artikeln är ej på de aktuella objekten.

 

Frågan i rubriken är väldigt allmänt ställd och behöver brytas ner i ett antal delfrågor:

 

Hur mycket billigare ska en begagnad husbil vara för att man ska avstå Fiats senaste version?

 

I min väns fall kostar den fabriksnya husbilen ca 825 000:- och den begagnade 689 000:-. Båda finns för omedelbar leverans och båda handlarna bjuder jämförbart för hans inbytesbil.

2021 bilen är modellår 2022 och har Fiats senaste motor, 2,2 liter 160 hk, kopplad till deras automatlåda. En riktigt stark drivlina.

Den begagnade bilen är från 2018 och har 2,3 liters motorn på 150 hk och robotväxlad automat. En drivlina vi ofta hyllat i tidigare tester och passar bilen mycket bra.

 

Skillnaden på ca 140 000:- känns inte jättestor, det lutar åt den fabriksnya bilen.

 

Hur mycket mer värd är Fiats nya automatlåda jämfört med den robotväxlade föregångaren?

 

Båda bilarna har tillräckligt stor motor för att kännas pigga. Förvisso är den nya automatlådan trevligare än den äldre varianten. Men vi pratar ändå om två körglada och komfortabla husbilar. Bakom ratten ska man köra bilarna efter varandra för att känna verklig skillnad.

 

Att välja den nya bilen för att få den modernare drivlinan känns inte motiverat.

Senaste automatlådan från Fiat är en höjdare, växlar silkeslent.
Den robotväxlade automatlådan har ett oförtjänt dåligt rykte. Inte lika mjukväxlande på låga växlar, men det gör jobbet.

Hur mycket ska man ta hänsyn till den höga skatten på en ny husbil?

 

Den fabriksnya modellen har en skatt på ca 30 000:- per år jämfört med knappa 6 000:- för den begagnade. Det betyder att den faktiska skillnaden i ekonomi mellan bilarna är ganska exakt 210 000:- (140 000:- i prisskillnad och 72 000:- i skatteskillnad)

 

När man räknar in skatten känns 210 000:- för mycket för att få en några år nyare husbil.

Å andra sidan. Om man ställer av husbilen när den inte används sjunker kostnaden, så beroende på hur mycket man använder bilen kan den ekonomiska bilden ändras.

 

Vad är nybilsgaranti värt?

2018 modellen har fortfarande fuktskadegaranti kvar. Men övriga garantier är förverkade.

Hur stor betydelse har den tryggheten?

Man kan även vända på resonemanget och hävda att på den begagnade bilen har eventuella problem åtgärdats.

 

Vår känsla är att nybilsgarantin inte är avgörande. Det baserar vi på att det är sällan det är garantifel på husbilar. Det är mer att man behöver justera saker efter en tids användning.

Men! Att vara första ägare och njuta nybilsdoft är lockande.

 

Finns det utrustningsdetaljer som kan göra skillnad?

 

Tekniskt är bilarna jämförbara vad gäller utrustning, kyl, spis, värmare, vattensystem – allt är identiskt.

Men atmosfären i bilarna skiljer sig en hel del. Fanéren är ganska lika – varm trälyster kombinerat med vita luckor. Det som gör skillnaden i atmosfär är att den nya bilen har takfönster över förarplatsen och får därmed en helt annan rymdkänsla.

Det som försvårar valet är att den nya står på heavychassi och den begagnade på lightchassi. Den nya har dessutom luftfjädring på bakaxeln som höjer komforten.

 

Heavychassi, luftfjädring och rymdkänslan är starka kort som gör att det lutar åt den nya husbilen.

Fiats nya förarmiljö får bilen att kännar mer modern. Det kan bli viktigt längre fram när man ska sälja.
Ståhöjd ända fram och ett takfönster ger volymkänsla. Nog så viktigt i en kompakt plåtis.

Andrahandsvärdet då?

 

Att man förlorar en hel del slantar i värdeminskning på en ny husbil är sant. Efter ca 3 år avstannar värdeminskningen rejält och idag kostar 5 år gamla husbilar ofta lika mycket som då de var nya. Ett resultat av att nybilspriserna gått upp kraftigt de senaste åren.

Huruvida denna utveckling kommer fortgå är svårt att sia om. Med tanke på att det råder stor brist på husbilar kan man anta att värdet kommer hållas högt.

Men om svenska kronan skulle stärkas med 10-15% mot euron kommer nybilspriserna falla och så även begagnatpriserna.

Eftersom den nya husbilen har den nya förarmiljön och senaste versionen av drivlina kommer den kännas som en ny bil i detta avseende om 3-5 år. Medan den begagnade då kommer kännas föråldrad. Det tror vi kommer spela ganska stor roll för begagnatvärdet.

 

Trots att man få ta en rejäl värdeminskning på den nya bilen tror vi att det är fördelaktigt för andrahandsvärdet att ha senaste versionen. Här är det fördel för den nya husbilen.

 

Vad blev valet?

Min kamrat är tekniskt intresserad. Han åker allt mindre husbil och kommer ha bilen avställd mer än påställd.

En faktor som spelade stor roll var att hans befintliga husbil har samma förarmiljö som den begagnade. Det känns då inte lika nytt som i bilen med nya förarmiljön.

 

Det blev den sprillans nya husbilen!

På rak fråga vad som hade krävts för att han skulle ha valt den begagnade blev svaret. En prisfördel på ytterligare 100 000:-.

Begagnatpriserna är för höga idag. En tre år gammal husbil borde vara minst 30% billigare än en ny.

 

Hur resonerar du?

Det vore intressant att höra reaktioner på resonemanget i denna artikel. Rubriken är därför en fråga ställd till dig som läsare.

Hade du gjort samma val eller köpt den begagnade?

Skriv till oss och dela med dig av ditt resonemang.

info@alltomhusbilen.se döp mailet till Vad är det värt?

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email