Adria Àr med minsta marginal tillbaka pÄ förstaplatsen. Grattis!
Det börjar landa 2022 Ärs husbilar hos handlarna vilket gör att det finns husbilar att köpa för snabb leverans. Det hÄller uppe försÀljningssiffrorna. Hittills Àr ökningen nÀstan 28% jÀmfört med förra Äret. Man kan ju undra hur stor den skulle varit om tillverkarna kunde mött efterfrÄgan. Husbilsbristen har varit skriande.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Bristen pÄ husbilar Àr tyvÀrr inget som kommer ordna upp sig i brÄdrasket. Tillverkarna spÄr att de kommer ha svÄrt att fÄ chassin i ett par Är framöver. MÄnga letar alternativ till Fiat/Citroën att bygga pÄ. I England Àr Peugeot versionen av chassiet vanligt, men det Àr ingen lösning för husbilsbyggarna eftersom de byggs i samma fabrik.
Mercedes kommer öka sin marknadsandel, inte bara i premiumklassen. Inom kort kommer bland andra instegsfabrikatet Weinsberg visa en modell pÄ Mercedes Sprinter. Dock inte med AL-KO chassi utan Mercedes eget.
MAN Àr ocksÄ en vinnare, rykten sÀger att de fÄtt en order pÄ 5 000  TGE chassin frÄn en av de större tillverkargrupperna. FrÀmst inom plÄtissegmentet. Systerbilen VW Crafter kommer troligen bli en allt vanligare syn den ocksÄ, kostar lite mer Àn MAN men för premiumtillverkare Àr det ett alternativ.
Inom Trigano Gruppen har man sedan lÀnge satsat stort pÄ Ford Transit. Det har varit lyckat och Àr en satsning som kommer fortsÀtta. Fler tillverkare kan komma att följa efter.
Ett chassi ingen pratar om Àr Renault. Vilket Àr förvÄnande. Rimor har nyligen lanserat ett par plÄtisar pÄ Renault Master. Men i övrigt Àr det tyst. Adria har en lyckosam historia med Renault. Tar upp samarbetet igen?
Â
Ny fabrik kan lösa mycket
Idag byggs Fiat Ducato/Citroën Jumper/Peugeot Boxer i Sevel Sud fabriken i Italien. Den har slagit i taket och kan inte producera mer Àn den gör. DÀrför kommer man bygga en fabrik till i Polen. Men det kommer ta ett par Är innan den Àr i full gÄng. SÄ i minst tvÄ Är till kommer det rÄda brist pÄ det vanligaste husbilschassiet. Förhoppningsvis har halvledarbristen löst sig till dess.
Â
Kul med statistiken
SÄ hÀr i sÀsongens slutskede tÀnkte jag roa mig med att se hur det gÄr för de olika Àgargrupperna. Inte helt ovÀntat Àr de tvÄ grupperna med flest fabrikat störst. De stÄr nÀstan för varannan sÄld husbil i Sverige. Men att Kabe med i princip ett enda varumÀrke (Affinity Àr vÀldigt litet Àn sÄ lÀnge) lyckas nÄ en marknadsandel pÄ 10% Àr imponerande.
Â
24%
Hymer Gruppen, 1Â 125 st
BĂŒrstner, Carado, Dethleffs, Etrusco, Hymer, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff, Sunlight
(Etrusco ingÄr i övriga och Àr dÀrför inte med i totalen för Hymer Gruppen, gissningsvis har de sÄlt mellan 50-70 stycken)
Â
23%
Trigano Gruppen, 1Â 065 st
Adria, Autostar, Benimar, Challenger, Chausson, Ci, Elnagh, Eura Mobil, Karmann, Mobilvetta, Rimor, Roller Team, Sun Living
Â
10%
Kabe Gruppen, 486 st
Affinity, Kabe
Â
10%
Knaus Tabbert Gruppen, 480 st
Knaus, Morelo, Weinsberg
Â
7%
Pilote Gruppen, 351 st
Frankia, Le Voyageur, Pilote
Â
6%
Rapido Gruppen, 267 st
Dreamer, Giottiline, Itineo, PLA, Rapido, Westfalia
(Westfalia tycks förvÀxlad med Volkswagen i statistiken, det har vi korrigerat för)
Â
4%
Carthago Gruppen, 185 st
Carthago, Malibu
Â
2%
Pössl Gruppen, 113 st
Clever, Globecar, Pössl, RoadCar
Â