Den har varit på gång länge men skjutits upp flera gånger. Den striktare avgasnormen, den sjunde i ordningen och den som är tänkt att bli den sista. Efter denna ska det nämligen inte behövas någon avgasnorm eftersom bilar inte ska ha förbränningsmotorer i framtiden.
Av Stefan Janeld
Först sade man att Euro7 skulle införas 2024. Så blir det inte. Tidigast 2025 men troligen inte förrän 2026 kommer den införas. Sedan blir det en övergångsperiod på två år innan det blir förbjudet att sälja motorer som inte uppfyller Euro7. Skarpt läge 2027-2028 alltså.
Den ursprungliga tanken var att Euro7 skulle kräva samma utsläppsnivå för dieselmotorer som dagens Euro6 norm anger för bensinmotorer. Ett mål man nu tycks pruta på.
Varför man prutar på utsläppsnormen har flera orsaker.
- – Det är dyrt att utveckla renare motorer. Även svårt. Dagens diselmotorer är redan väldigt effektiva. Att utveckla dem ytterligare för vad som förväntas bli en ovanligt kort livscykel är en investering som är svår att räkna hem för biltillverkarna. EU Kommissionens mål är att det ska bli förbjudet att sälja förbränningsmotorer 2035.
- – Elektrifieringen kostar redan mycket att utveckla. Den går dessutom fortare än många trott. Det har gjort att politikerna ser ett mindre behov att tvinga fram förändringen. Den sker ändå eftersom kunderna vill ha den.
- – Pandemi, komponentbrist och en allt mer ansträngd ekonomi med hög inflation påverkar också. Det är främst inflationen EU Kommissionen själva anger som den främsta anledningen till att man inte skärper kraven lika mycket som först tänkt.
EU Kommissionen vill helt enkelt inte pressa fordonsbranschen mer än nödvändigt. Att kräva miljardinvesteringar av en bransch för en produkt som bara blir aningen renare än dagens och bara ska säljas några få år är inte rimligt. Bättre dessa pengar satsas på bättre, och billigare, elbilar. Inte minst inom transportbilssektorn.
Vad betyder det för husbilasbranschen?
Här finns väldigt lite information. Den ursprungliga Euro7 normen var väldigt inriktad på lågt luftmotstånd. I husbilsbranschen såg man slutet för alkovbilar. Även att man skulle tvingas göra lägre och smalare fordon.
Det är därför vi sett modeller med olika popup-takslösningar från Hymer, Bürstner och Knaus. De är testballonger för att se om marknaden accepterar dessa lösningar.
Nu kanske en snällare utsläppsnorm gör att befintliga dimensioner kan leva vidare. Men med mer aerodynamiska former.
Än så länge är det mest rykten och obekräftade uppgifter som nått oss. Om än från flera källor. 9 november planerar EU Kommissionen att publicera den nya avgasnormen. Då vet vi mer.