Meny

.

Fiat godkänner HVO100

Det har varit lite spretig information om huruvida husbilar kan köras på miljöbränslet HVO100. Att de kan köras på bränslet vet vi, vi har gjort det. Men huruvida garantier gäller har inte varit självklart för husbilar baserade på Fiat.

 

Av Stefan Janeld

 

Fram tills nu har Fiat inte godkänt HVO100 i sina motorer. Koncernkollegorna i Stellantis Koncernen, Peugeot och Citroën har godkänt bränslet en längre tid.

Men nu har, äntligen, Stellantis gått ut med ett pressmeddelande att alla deras dieselmotorer, från de i små personbilar upp till lätta transportbilar får använda HVO100 med bibehållna garantier.

Extra roligt är att godkännandet inte bara omfattar nya motorer. Det gäller även tidigare generationer av Euro5 och Euro6 motorer.

De motorer som är aktuella för godkännandet för oss husbilister är:

3,0MJ, 2,3MJ, 2,2MJ (Citroën Jumper) och senaste generationen 2,2MJ 4.0.

 

Vad är HVO100?

HVO – Hydrogenated Vegetable Oil – består av vegetabiliska oljor och ibland även animaliska fetter som behandlas med vätgas i en katalytisk process som tar bort alla orenheter och oönskade ämnen. Kvar blir en ren kolväteprodukt som antingen kan blandas i diesel eller användas som enda bränsle i en dieselmotor.

I ren form kallas den HVO100 (100% HVO). Vill man använda HVO100 krävs motortillverkarens godkännande för att bränslet ska få användas i motorn med bibehållna garantier. Detta för att HVO100 inte riktigt motsvarar den standard på diesel som motorn är specificerad för. Om man däremot blandar i HVO i vanlig diesel krävs inte motortillverkarens godkännande.

 

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift