Meny

.

Har Din husbil godkänd dragkrok?

Frågan är berättigad för regelverket kring dragkrokar på husbilar är komplicerat och delvis lätt att missförstå. Så lätt att missförstå att många verkstäder lurar sina kunder att åka obesiktigade efter att de monterat deras nya dragkrok. Regelverket är olika för lätta bilar och tunga bilar samt varierar beroende på fordonsslag. Som upplagt för missförstånd.

 

Text: Stig Forsberg

Kunskapskälla:   Anders Ekman, Transport Trading (Grossist, saknar därför kundtjänst för privatpersoner. Om du har frågor kontakta din husbils-/bilverkstad)

 

För en helbilsgodkänd bil med ett CoC-certifikat gäller

En lätt personbil klass 1 eller lätt lastbil, på max 3.500 kg , behöver inte registreringsbesiktigas efter att en dragkrok monterats. Där antecknas att bilen har drag vid nästa kommande besiktning och saken är ur värden. Det betyder att hantverkaren kan sätta på en dragkrok på sitt skåp utan någon registreringsbesiktning.

Man måste dock se till att dragkroken klarar vikten ”max släpvagnsvikt” som står på reg.beviset  Man får inte montera en dragkrok som klarar lägre vikt, även om man aldrig avser att dra ett så tungt släp som anges som max släpvagnsvikt.

Enkelt utryckt; bil och dragkrok skall klara samma vikt.

Maxvikten som draget klarar bestäms av D-värdet på draget och D-värdet räknas fram av komplicerade formler.

Ett exempel: Totalvikt på bilen är 3.500 kg, Max släpvagnsvikt 2.000 kg så måste draget ha ett D-värde på minst 12,5 kN. Ju högre totalvikt desto högre D-värde för att klara samma dragvikt.  Naturligtvis måste föraren ha körkortsbehörighet för fordonskombinationen.

 

Här kommer ett bekymmer:

Det är inte till alla bilar som det finns passande dragkrokar. Bilen och dragkroken kan vara certifierade vid olika tidpunkter efter olika regelverk och då finns inte en passande dragkrok att tillgå. Man tvingas då specialtillverka dragkroken efter bilen i fråga.

 

Ytterligare ett bekymmer:

En äldre personbil/lastbil som saknar helbilsgodkännande måste göra en registreringsbesiktning efter montage av en dragkrok. 

Exempel på dragkrok monterad på ett AL-KO chassi

Personbil klass 1 och klass 2 (husbil) har olika regler

För personbil klass 1 räcker det att kroken är godkänd för bilen och att det skrivs in i fordonshandlingarna vid nästa ordinarie besiktning.

Personbil klass 2, dvs husbil, måste efter montering av dragkrok registreringsbesiktigas. Inga problem, bara att ha med sig monteringsanvisningen och att typskylten är monterad på dragbalken. Uppfylls detta är det bara att åka genom besiktninghallen så är det klart. Samma sak för lastbilsregistrerade husbilar, registreringsbesiktning måste göras.

 

Här kommer ett problem in:

Bilen är samma typ av skåpbil som hantverkaren monterade sin dragkrok på, men registreringen är annorlunda. Nu tror många att det bara är att åka. Men icke! Husbilen måste registreringsbesiktigas. Vi är därför oroade över att det är många som nu åker olagligt med sina dragkrokar på husbilen.

 

Inget praktiskt problem såvida inte …   

Att bilen inte registreringsbesiktigades vid monteringen löser sig automatiskt vid nästa ordinarie besiktning. Bekymret är om något inträffar innan dess. Då kommer säkert vännerna på försäkringsbolaget upptäcka det och vägra betala uppkomna skador. Föraren har ju framfört ett icke godkänt fordon! Är försäkringsbolaget riktigt knepigt så kan de hävda det även om inget släp varit tillkopplat vid tillfället*.

En bil med en dragkrok från Sawiko
Sawiko-kroken sitter på en bil med ramförlängning därför är två extra stag inkopplade mot kroken

För tunga bilar gäller andra regler

Dragkroken behöver inte klara dragvikten som motsvara dragbilens. Den kan var lägre och då begränsas släpvagnens totalvikt. Något som fungerar för de flesta husbilar. Däremot gäller kravet om registreringsbesiktning efter monteringen fullt ut.

 

Så lyder lagtexten

Om du vill nörda ner dig i vad lagtexten säger och hur det uttrycks på byråkratspråk kan du följa denna länk: Dragkrok på EU-typgodkänd bil – Transportstyrelsen

 

Krångligt?

Både ja och nej. Prata med din husbilshandlare/verkstad så hjälper de till att reda ut just ditt fall. Om du har monterat dragkrok på din husbil, men inte registreringsbesiktigat den efter monteringen beställ genast tid hos närmaste besiktningsföretag och se till att typskylt och monteringsanvisning finns med.

För att kontrollera om bilen är registreringsbesiktad med drag, gå in på fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se skriv in ditt reg.nr.  Gå till ”Teknisk data/kopplingsanordning och bromsar” där ska det stå ”Kula” under kopplingsanordning.

 

*Ett allmänt påpekande i detta fall. Om du använt dragkroken till att montera ett cykelställ med cyklar, då skymmer du säkert registreringsskylten. Det kostar 1.500:- kronor i böter. Beställ en tredje registreringsskylt och häng på cykeln. Den kostar 65:- kronor från Transportstyrelsen, klar vinst! En relativt ny lag som Polisen gärna vill visa att de lärt sig. Om du kör i mörker skall skylten självklart vara belyst.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift