I den franska staden Longuenée-en-Anjou, inte långt från Angers, bygger Pilote sina plåtisar i en toppmodern fabrik. Ny inför säsongen 2026 är V630 S, en Fiat-baserad modell på 6,36 meter med en riktigt fiffig sänglösning som gör bilen lika lämpad som depåbil som familjenöje.
Text och foto Carla och Kees Witvliet
Pilote V630S är byggd på den längsta versionen av Fiat Ducato. Standard är 140 hk motor med sexväxlad manuell växellåda. Passar den här husbilen perfekt, och bara den bortskämda husbilsägaren kommer att välja den 8-växlade automatlådan på tillvalslistan. Färden är avslappnad, särskilt när man undviker de avgiftsbelagda vägarna i Frankrike. Men! Om vi körde mycket i Frankrike skulle vi kanske överväga automatlåda. Med alla dessa rondeller blir det mycket koppling och växling.
Alla nödvändiga förarassistanssystem finns ombord. Du kan välja att utrusta husbilen lyxigare med sju paket, varav säkerhetspaketet rekommenderas. Detta inkluderar den adaptiva farthållaren, vilket faktiskt är ett måste i dagens trafik, anser vi.
Tyvärr är den stora panoramatakluckan ovanför hytten inte standard, men väl värd att kryssa för i tillvalslistan.
De ramförsedda Dometic S7P-fönstren är utrustade med mörkläggning och myggnät. Den dubbla USB-anslutningen i sittgruppen är praktisk.
Ljus och trevlig interiör
Sittgruppen inkluderar den klassiska halvdinetten med snurrbara framsäten. Den breda soffan är bekvämare än vanligt. Det fasta konsolbordet är går att föränga vid behov.
Hytthöjden är bra, synd att panoramataket saknas på detta exemplar. Den ljusa interiören ser inbjudande ut, klädsel och trätonen kombineras fint.
Klurigt sovrum
Längst bak hittar vi två dubbelsängar som ger unika möjligheter. Den nedre sängen kan förvandlas till en enkelbädd genom att fälla upp halva. Då kan en cykel få plats inne i garaget som bildas bakom den uppfällda sänghalvan.
Vill man ha ännu mer lastutrymme kan man ta bort hela den nedre sängen. Eller ta bort alla sängplatser för maximalt stort lastutrymme. Man kan även ordna två enkelsängar här bak. Liggkomforten är utmärkt tack vare ribb-botten och bra madrasser.
En annan smart detalj är överskåpen. Eller snarare bristen på dem. Istället för de klassiska överskåpen är här avtagbara, robusta förvaringsväskor som hängs på en skena. Tanken är att man packar hemma, hänger in och kör. Detta kan nog andra husbilsinredare ta efter. Det är verkligen en smart lösning.
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig närmare med denna innovativa plåtis. Klicka för större bilder och bildtexter.
Sammanfattning
Det är lätt att tycka om nya Vega V630 S. Den kombinerar flexibilitet och komfort. Passar lika bra för barnfamiljer, par eller ensamresenärer. Inte bara sovkomforten imponerar, även duschkomforten förtjänar en komplimang.
Kort sagt har Pilote lyckats skapa en plåtis som kombinerar traditionella lösningar med nytänkande.
Vi rekommenderar att man väljer dieselversionen av värmaren. Detta då det bara är plats för en 5 kg gasolflaska.
Fakta
- Chassi: Fiat Ducato
- Standardmotor: Fiat Ducato 2,2-liters 140hk MJ 4.0 EURO 6 E motor
- Vridmoment: 350 Nm
- LxBxH: 636 x 205 x 267 cm
- Ståhöjd: 190 cm
- Hjulbas: 4035 mm
- Totalvikt: 3 500 kg
- Lastvikt: 590 kg
- Färskvattentank: 110 liter
- Spillvattentank: 90 liter
- 90 liters bränsletank
- 15 liters AdBlue-tank
- Pris: Svenskt pris ej fastställt vid testtillfället
- Vi lånade bilen av Pilote, www.pilote-husbil.se
Vi gillar
- Det flexibla sovrummet
- Badrummet
- Bekväm dinettesoffa
Vi önskar
- Litiumbatteri som standard
- Dieselvärmare som standard (blir troligen så i Sverige)
Utrustning (urval): Två krockkuddar, start- och stoppsystem, ABS, ESP, ASR, farthållare, partikelfilter, farthållare, Fix och Go-kit (inget reservhjul), centrallås, Truma Combi 4 (gasol i testbilen, diesel som tillval), 2-lågig gasolspis, 90 liters kompressorkylskåp, vridbar toa, LED-inomhusbelysning, 95 Ah AGM hushållsbatteri, 5 kg gasolflaskor