Jag hade helt fel om Hugos Husbilar (hädanefter kort och gott Hugos). Levde i tron att de levde på att bygga specialhusbilar. Och det gör de förvisso. Men det är bara en bråkdel av deras verksamhet. Hugos hantverkare hjälper husbilister med allt mellan himmel och jord. Inte sällan sånt andra gått bet på.
Av Stefan Janeld
Det händer att man ser en Hugos på vägen ibland. Men inte så ofta, det är exklusiva fordon som är få förunnade. Jag har flera gånger pratat med ägare till husbilar från Hugos och de är alla toknöjda. De hyllar den höga kvaliteten och rejäla installationerna.
Men Hugos är mer än specialbyggda husbilar. Mycket mer visar det sig.
- – Man reparerar bodelar på husbilar av alla fabrikat.
- – Fixar till husbilar så skadade att försäkringsbolaget löst in dem.
- – Bygger flakkåpor till pickuper.
- – Har en Kama butik.
- – Vinterförvarar husbilar och husvagnar.
- – Bygger specialinredningar.
- – Renoverar husvagnar och husbilar.
- – Monterar Reimo popuptak och inredningar.
- – Bygger sina egna husbilar.
- – Bygger och inreder påbyggnader till hantverkarbilar.
Här finns två lackboxar, ett snickeri, en metallverkstad och duktiga hantverkare som vet hur man använder resurserna. Försäkringsbolagen vet att skicka de svåraste jobben till Hugos. Lokalerna är stora, man kan låta ett jobb ta tid och bli korrekt utfört utan att det hindrar andra jobb. Platsbrist är inget man lider av.
Det omöjliga tar bara lite längre tid
Ju mer jag pratar med Torbjörn Hugosson ju längre blir listan på saker de gör och gjort. Under samtalet får jag känslan att om någon säger att en sak inte går att göra. Då blir det en utmaning som han gärna antar. Ingenting tycks omöjligt.
När Torbjörn visar mig runt i lokalerna står där en Airstream från 70-talet som ska helrenoveras. Den är tömd på inredning och väntar på sitt nya chassi då det gamla var upprostat. En liten transportbil har fått ett popup-tak, en tysk sju meters Sprinter får hjälp med inredningen. En alkovbil av egen konstruktion på Mercedes lastbilschassi står trekvartsfärdig. I lackboxen en Pössl. En fyrhjulsdriven Iveco plåtis med gigantiska däck väntar på att inredas, det är en kund från Island som bett Hugos inreda hans glaciärklättrare.
I rummet där man tillverkar sina sandwichväggar tar en rymlig flakkåpa form.
Överskåp till en Mercedes lastbil ligger redo för leverans i snickeriet. Får veta att de gör en hel del sådana.
Huvudet snurrar. Vad gör man inte? Hur har man koll på alla olika projekt?
Imponerad? Absolut!
Jag börjar förstå att detta inte är ett företag likt andra. Tar ett varv på egen hand genom lokalerna. Fotar och pratar lite med några ur personalen. De tycker om att arbeta här. Ingen dag är den andra lik. Det är utmanande. Allt annat än rutin. När de står inför ett problem tar de hjälp av varandra och diskuterar sig fram till bästa möjliga lösning. Ljudnivån är låg, tempot lugnt. Kompetensen påtaglig.
Självlärd
Hugos Husbilar startades 1988. Torbjörn berättar att han alltid haft ett motorintresse. Större sådant än studieintresse. Han började redan i tonåren meka och fixa med personbilar. 1989 byggde han den första husbilen. På den vägen är det, som man brukar säga.
Han berättar att hans pappa, Åke Hugosson, var en problemlösare av rang. Han byggde sin första husvagn hemma i garaget på 70-talet. Så man kan säga att Torbjörn hade fritidsfordon i generna. Tillsammans löste de det mesta och kom på egna konstruktionstekniker. Även brodern, Peter, arbetar i företaget. Men något familjeföretag är det inte, inte i strikt mening.
Torbjörn äger en tredjedel, resterande andel ägs sedan 2022 av Karlssongruppen. Ett företag som säljer och servar bussar. De är ingen ”silent partner” direkt utan engagerar sig och stöttar Torbjörn med bland annat marknadsföring. Det finns även synergier att utnyttja. Bland annat får jag veta att när man på Hugos ska lackera något så är det Karlssongruppens lackerare som blandar till kulören. Varför ha dyr lack på två ställen? Dessutom ser jag på Karlssongruppens hemsida att en viss Sandra Hugosson sköter ekonomin. Känns som ett samarbete lika stabilt som de bodelar man bygger.
Ett projekt sticker ut
När jag frågar om vilka typer av specialfordon man tillverkat nämns foodtrucks, biblioteksbilar, en bageribil, langosvagnar.
Men det som får Torbjörns röst att ändras är en serie om 15 förskolebussar. Ett billigt och flexibelt sätt för kommuner att anpassa sin förskoleverksamhet. Dessutom med pedagogiska fördelar. Barnen lärde sig automatiskt att hålla ordning i det begränsade utrymmet. Och nog kände de sig lite speciella som hade så unik lokal. Lätt att åka på utflykt. Helt enkelt en mer spännande förskola.
Jag låter bilderna berätta
Jag skulle kunna skriva spaltmeter om vad jag såg under mitt besök. Men bilder är effektivare. Bildgalleriet nedan ger en bra bild av verksamheten hos Hugos. Klicka på bilderna för att läsa bildtexterna, där finns mycket information.
Tillhör en liten skara
Varje gång jag träffar skickliga hantverkare blir jag lika imponerad. De är sällan framfusiga. Aldrig skrytsamma. Saker man själv häpnar över när man ser är för dem bara en vanlig dag på jobbet. De är lika bekväma med att laga en plåtkaross som att bygga en möbel eller foga ihop en kaross.
Inte många personer har denna anda. Idag ska saker bytas ut, inte lagas. Helst ska det gå fort också. Att lägga tid på hantverk, högsta finish, laga något som ser hopplöst ut. Det anser de flesta sig inte ha tid eller råd med. Men på Hugos är det hela affärsidén. Och har så varit i snart 40 år.
Under mina år som husbilsjournalist har jag mött en handfull företag/personer där jag känner att de har en genuin yrkesstolthet och hantverksskicklighet. Hugos är ett av dessa företag och Torbjörn en av dessa personer.
Snabbfakta om Hugos Husbilar
Startat 1988, då hette man Hugos Bil & Husvagnsservice HB
10 anställda, man söker två ytterligare medarbetare.
Första husbilen tillverkades 1989
Flyttade in i nuvarande lokaler 2013
Har tillverkat ca 40 husbilar på tungt chassi, 20 helintegrerade, 20 alkover.
Ett 50-tal mindre husbilar på transportbilschassi
Har även blivit ett antal campers.