Frihet pÄ tank
Jag befinner mig pÄ Torvalla LCV i Haninge utanför Stockholm. Det ska installeras fast gasoltank i en av deras kunders husbil. Jag har bett om att fÄ följa arbetet.
Att komplettera de befintliga flaskorna med en fast tank utökar tiden mellan depÄstoppen vÀsentligt och skÀnker ovÀrderlig frihetskÀnsla. Troligen kommer du aldrig mer behöva ge dig ut i foppatofflorna klockan tre pÄ natten för att skifta flaska.
I dagens Europa Àr det gott om mackar dÀr du kan tanka LPG (gasol) pÄ egen hand samtidigt som du fyller dieseltanken.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Enligt regelverket fÄr en husbil ha max tvÄ gasflaskor med en volym pÄ 30 liter vardera. En P11 gasolflaska har en volym pÄ cirka 27 liter och innehÄller cirka 22 liter gas (11 kg).
Man skulle alltsÄ kunna tolka regelverket som att man inte fÄr ha en extra tank. Men sÄ Àr det inte. Man skiljer pÄ tank och flaska. En flaska Àr inte fast monterad, Àven om den Àr ordentligt förankrad. Det Àr en tank. De tankflaskor som sÀljs har kravet att de mÄste sitta fast monterade i bilen. De skall inte kunna tas bort utan anvÀndande av verktyg och rÀknas dÄ som tankar, inte som flaskor.
Ăvriga krav pĂ„ en tank för LPG/gasol Ă€r att det ska finnas en separat anslutning för fyllning respektive uttag av gas till förbrukare. Det ska finnas en mĂ€tare som indikerar fyllnadsnivĂ„ och ett överfyllnadsskydd som slĂ„r ifrĂ„n nĂ€r du tankat 80% av tankens volym.
Ta hjÀlp av ett proffs
Att installera en fast gasoltank Àr inte sÀrskilt tekniskt avancerat. Men det krÀver kunskap om gasolanlÀggningar och vad som krÀvs sÀkerhets- och funktionsmÀssigt.
Efter att ha följt denna installation vill jag bestÀmt hÀvda att man bör anlita professionell hjÀlp.
Om du lÄter en verkstad göra jobbet sÄ landar en installation inklusive material pÄ omkring 20 000 kronor. Beroende pÄ tankens storlek, verkstadens timpenning och hur fort de arbetar. BegÀr helst ett fast pris. Det kan tillstöta problem som tar tid att komma runt och den tiden vill du inte betala för.
Det kit som installerades kom frÄn LED 2U och innehöll det mesta som behövdes. Men inte allt. Det viktigaste som saknades Àr en instruktionsbok. Det följde med ett kopplingsschema för den externa nivÄvisaren. Men i övrigt var det dÄligt med skriven information.
Innan monteringen hade LED 2U förvisso pratat med montören och instruerat honom.
Men utan en bok att följa tar installationen lÀngre tid och i samtalet hade vissa för leverantören sjÀlvklara ting förbisetts. Inga stora saker, men ÀndÄ sÄnt som tog lite extra tid att komma pÄ sjÀlva.
Leverantören har tagit Ät sig av detta och kommer göra en generell instruktion. Att det inte finns i dagslÀget beror pÄ att varje installation Àr unik.
Inget âplug-n-playâ kit
Tanken levereras med kopplingar, pÄfyllningsslang, regulator, krocksensor, gasolfilter, en lÀngre armaturbox Àn den som sitter pÄ tanken vid leverans och med universalfÀsten för att fÄ tanken pÄ plats. Kopparrör ingÄr inte, inte heller invÀndiga fÀstplattor/brickor eller bultar att fÀsta med.
Som alternativ till kopparrör finns slang pÄ metervara med kopplingar som man sjÀlv monterar. Det gör installationen lÀttare jÀmfört med kopparrör. Samma slang kan Àven anvÀndas för pÄfyllningsslangen.
I den sats vi fick levererad var det pÄ en del prylar kopplingar förberett för 8 mm kopparrör, andra för 12 mm. Nu var det sÄ lyckligt att verkstaden hade kopplingar liggande som passade. Vi anvÀnde 8 mm rör.
Filtret fick inte plats
Gasol innehÄller föroreningar. Det kan handla om olja, gummirester och andra partiklar. Detta vill vi inte ha in i regulatorn eller vidare i systemet. Det kan skada brÀnnarna frÀmst i kyl och vÀrmare. Olika produkter Àr olika kÀnsliga.
För att undvika detta anvÀnds gasolfilter. Det ska lÀmpligen sitta mellan tank och regulator. Men i detta fall gick det inte. Medföljande filter fick inte plats. De kopplingar som anvÀnds mellan tank, regulator/krocksensor och filter bygger sÄ mycket pÄ lÀngden att det trots en lÀngre armaturbox inte finns plats till allt.
SÄ istÀllet, pÄ leverantörens inrÄdan, monterades filtret efter regulatorn. Högst motvilligt ska tillÀggas. Vi testade pÄ alla sÀtt och vis och försökte hitta kopplingar som skulle ta mindre plats. Men hade ingen tur.
Leverantören har meddelat att det nu finns ett filter som fÄr plats i armaturboxen.
Varför sÀtter man inte filtret före tanken? För att trycket Àr för högt, filtret klarar det inte.
Filter som man anvÀnder vid tankning Àr ett filter som tar bort smuts och partiklar som kan följa med gasolvÀtskan in i tanken. Denna typ av filter kan inte avskilja olja frÄn gas i vÀtskefas. NÀr dÀremot gasen tas ut frÄn tanken i vÀtskefas sker avkokningen vid lÄg temperatur och oljan Àr fortfarande i vÀtskefas och följer med gasen som Àr i gasfas ut ur tanken. Man kan dÄ avskilja oljan frÄn gasen i ett filter med papper eller fibermassa.
SlanglÀngd och chassi dikterar placeringen
NÀr vi skulle hitta en plats Ät tanken under bilen var det inte helt enkelt. Bilen har ett AL-KO chassi med flera tvÀrstag. Utrymmet mellan dessa Àr vad som stÄr till buds.
Man vill ju placera tanken sÄ nÀra gasolutrymmet som möjligt eftersom vi ska koppla in oss pÄ det befintliga systemet. Men man mÄste Àven ta hÀnsyn till pÄfyllningsslangen. Den Àr förpressad och kommer i en förutbestÀmd lÀngd.
Antalet platser att placera pÄfyllningen Àr högst begrÀnsade. SÀrskilt pÄ denna bil dÄ den har ett dubbelgolv med utvÀndiga lastluckor. Det gjorde att pÄfyllningen var tvungen att sitta mellan tvÄ luckor. Det var pÄ hÄret att slangen rÀckte till.
Provtrycka systemet
NÀr allt Àr pÄ plats Àr det dags att provtrycka systemet. Man provtrycker endast lÄgtryckssidan. Efter regulatorn. IngÄende kopplingar testas inte.
Tanken Àr provtryckt vid installation av armatur. Anslutningen till regulatorn Àr en koppling som bör testas med lÀckspray som pÄ vilken gasolflaska som helst efter att man bytt flaskan.
Tankningsledningen in mot tanken kan inte provtryckas eftersom man dĂ„ fyller tanken med luft som man sedan inte kan fĂ„ ut med mindre Ă€n att koppla isĂ€r allt igen. DĂ„ Ă€r man tillbaka pĂ„ ruta ett. Vid första tankningen bör man vara observant pĂ„ lĂ€ckage i tankningsledningens anslutningar och vid behov efterdra dessa. Ăven dessa kopplingar kan man testa med lĂ€ckspray i samband med tankning.
Ett gasolsystem arbetar med 30 mbar och ska tryckas med tre gÄnger detta tryck, alltsÄ 90 mbar i tio minuter.
I detta fall var allt tÀtt, inget behövde efterjusteras.
AllmÀnt
Det finns en mÀngd tankar att vÀlja bland. FrÄn smala med en diameter pÄ blott 200 mm upp till tankar med 400 mm diameter. LÀngderna varierar frÄn 585 mm upp till 1 764 mm.
Tankarna kan vara cylinderformade som tanken i denna installation eller ringformade.
Eller uttryckt i fyllnadsmÀngd gas frÄn 6,4 kg till 80 kg.
Tankarna fylls till 80% av sin volym. Detta för att kompensera för hur gasen expanderar i vÀrme.
Det Àr ingen risk att du överfyller tanken. Det Àr ett överfyllnadsskydd inbyggt.
Till tanken följer fyra olika munstycken att anvÀnda vid tankning. Det skiljer i standard mellan olika lÀnder. Eller mer korrekt uttryckt: Det skiljer mellan olika lÀnder pÄ grund av avsaknad av standard . . .
Â
Klicka pÄ bilderna i bildgalleriet nedan för större bilder och informativa bildtexter
Mina reflektioner
Jag förstĂ„r fördelen med en fast tank. SĂ€rskilt om man anvĂ€nder husbilen under lĂ„nga perioder. Ăgaren till vĂ„r bil spenderar vinterhalvĂ„ret i södra Europa. Den extra friheten motiverar mer Ă€n vĂ€l kostnaden.
Jag förvÄnas över bristen pÄ kontroll. Det Àr ÀndÄ ett brÀnslesystem under tryck. Om nÄgot gÄr fel kan följderna vara allvarliga. Men nÄgon kontroll krÀvs inte. Bara en rekommendation att Ärligen kontrollera systemet. Nu gjordes denna installation av en erfaren installatör. Men det finns inget som hindrar att en privatperson gör jobbet sjÀlv.
Det kÀnns riskabelt att sÀlja dessa kit utan en utförlig installationsanvisning. En vara anses faktiskt vara felaktig i Sverige om instruktionsbok pÄ svenska inte medföljer, man kan som konsument krÀva Äterköp av enbart denna anledning. Men, förvisso, dessa regler gÀller inte om köparen Àr ett företag, som en verkstad.
Jag hade gÀrna sett att gasolfiltret hamnat före regulatorn. Men denna artikel följer monteringen av ett befintlig kit enligt leverantörens anvisningar. Om vi skulle modifierat med exempelvis ett annat gasolfilter hade det medfört en vÀsentlig merkostnad för verkstadens kund.
Nu nÀr LPG mackar blivit sÄ pass vanligt i Europa Àr det mÀrkligt att inte fler tillverkare erbjuder fast tank som alternativ till flaskorna. Man frigör ett stort utrymme som kan anvÀndas för stuv.