Meny

.

Instruktionsböckerna måste bli bättre!

Idag är det mesta digitalt. Men en instruktionsbok bör vara analog. Om inte annat för att det ju kan vara så att du står utan täckning eller utan ström och inte kan använda digital information. Tyvärr är många instruktionsböcker till husbilar usla. 

 

Av Stefan Janeld

 

Vi brukar i tekniska artiklar uppmana att man ska läsa instruktionsboken. Men jag vet inte om det är så stor vits. I alla fall inte när det gäller instruktionsboken till själva husbilen.

En ofta tjock historia i svartvitt med ritade figurer istället för vettiga bilder.

Inte sällan är det samma bok till alla modeller inom ett fabrikat. Många gånger har den levt i ett par decennier och bara uppdaterats på de sidor där någon ny teknisk detalj beskrivs. Som exempelvis en ny värmare eller kylskåp. Men äldre, ej relevant, information har fått ligga kvar.

Kapitlet om hur man bäddar sittgruppen finns i alla böcker. Oavsett om sittgruppen är bäddbar eller inte. Ofta beskrivs fem-sex olika metoder beroende på vilket utförande dinetten har.

Det blir rörigt, föga pedagogiskt och ökar motståndet från ägaren att konsultera boken. Med onödiga handhavandefel som följd.

För oss som kan husbilar är det sällan ett problem att navigera i boken. Vi vet vad vi ska leta efter. Men för de som är nya på husbil, de som verkligen behöver stödet en bra instruktionsbok kan ge, är det inte en lätt sak.

Vad värre är. I en del instruktionsböcker är instruktionerna helt tossiga och mer inriktade på att tillverkaren inte ska riskera att bli ansvarig för eventuellt handhavandefel än att ägaren till husbilen ska få så relevant information som möjligt.

 

2 dåliga

Jag har ett par exempel. I en stor tillverkares handbok står att läsa:

”För laddning av bodelsbatteriet skall endast El-blocket användas”

Problemet med denna formulering är att bilens inbyggda laddare – en del av el-blocket – inte är ett intelligent system. Om man står med bilen inkopplad på 230 volt under vintern för att batterierna inte ska urladdas kommer de istället laddas sönder.

Bättre då att använda en intelligent laddare med temperatursensor och som inte överladdar batteriet. Men det står det inget om. Inte heller att man bör koppla loss en av polerna för att undvika att någon förbrukare tjuvar ström.

 

På annan plats står det:

”vid temp under +5 grader skall en avfrostningsanläggning, antifrost, för gastrycksregulatorn användas”

Jag har ingen aning om vad det är för anläggning man ska investera i. Meningen är gallimatias. Men den som är duktig på Tyska inser snabbt att det inte är någon stor och dyr anläggning som avses. Det man menar är att man ska ha en frostskyddad regulator. Typ en Truma Duocontrol som har en liten 12 volts elpatron för att eventuell kondens inne i regulatorn inte ska frysa.

Det är helt enkelt en dålig översättning.

 

Hybridlösning välkommet

Med dagens teknik vore det en busenkel sak att ha en handbok, med endast för den aktuella modellen relevant information. Med tydliga instruktioner i form av stora färgbilder.

Eller kanske ännu hellre. Att man till bilen fick både instruktionsbok och en enkel surfplatta där man kan blanda text och bilder med korta filmsekvenser som visar hur man bäddar sittgruppen eller byter gasolflaska.

Det kan vara värt att påminna om att en vara som saknar svensk instruktionsbok enligt Konsumentköplagen anses felaktig och kan returneras utan annan motivation än avsaknaden av svenska instruktioner.

Instruktionsboken ska innehålla den information som kunden behöver för att kunna installera, montera, använda, förvara och sköta produkten.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift