Jag känner att ordet ”premium” är ett väl flitigt använt ord i husbilsvärlden. Jag fick en gång beskrivet av en importör av husbilar att om det sitter ett värmesystem från Alde i bilen så är det en premiumbil. Eller om det följer med en uppsättning langetterade mattor.
Visst, i många premiumbilar är det vattenburen värme och langetterade mattor. Men det är knappast vad som gör dem till premium.
Av Stefan Janeld
En annan missuppfattning är att premium är likställt med kvalitet. Visst en premiumbil är inte premium om kvaliteten är usel. Men det finns fler kriterier för att en husbil ska klassas som premium. Jag anser att det som skiljer mellan instegsbilar, mellanklassare och premiumhusbilar är kompetensen. Ju högre upp i klasserna bilen är placerad, desto högre är dess kompetens.
En välisolerad husbil med bodelskonstruktion fri från köldbryggor är mer kompetent än en med enklare bodelskonstruktion. Även sommartid har man glädje av den goda isoleringen eftersom bilen håller sig svalare.
Ett dubbelgolv där tankar och teknik kan placeras frostfritt ökar en husbils kompetens på flera sätt. Dels blir den vinterdugligare eftersom VVS systemet är draget i ett uppvärmt utrymme. Dels frigörs utrymme inne i bodelen så du kan stuva in mer prylar.
En bil med solcell, inverter, bränslecell och stora tankar har god kompetens för långvarig fricamping.
Att du kan komma åt all teknik på ett servicevänligt vis är kompetenshöjande. Likaså att du enkelt kan byta ut saker med åren. Att behöva riva halva inredningen för att byta ut en värmare är inte okej på en husbil i premiumklassen.
Chassiet kan också vara kompetenshöjande. Ett chassi från AL-KO rostar inte, det ger bättre komfort och ofta är det specialanpassat till den bodel som byggs på det.
Bakhjulsdrivna chassin är mästare på att ta sig upp för hala backar och ofta är totalvikten högre än på de framhjulsdrivna. Det ger som regel bättre lastvikter och det är också kompetenshöjande.
Även kvalitetskänsla kan vara värt en slant. Men blanda inte ihop kvalitetskänsla med verklig kvalitet. Ty det är just bara en känsla du får när du tar i något ombord. En lucka, ett handtag, en dörr. Att de känns gedigna och rejäla betyder inte att de kommer hålla längre.
Vad är då kvalitet?
Enligt mig finns bara en definition. Kvalitet är liktydigt med livslängd. Saker av god kvalitet håller över tid!
Oavsett om du köper en instegsbil, en mellanklassare eller slår på stort och köper en husbil i premiumklassen så ska bilen vara av god kvalitet. Helt enkelt för att en husbil alltid kostar mycket pengar.
PLA Mister kostade en sjättedel av vad en Le Voyageur Liner kostar. Men båda bilarnas ägare ska kunna räkna med lika lång livslängd. Kanske de möts på en ställplats om 20 år och delar en öl?