Meny

.

La Strada Nova M

La Stradas toppmodell Nova har en helt unik monocoque konstruktion. Den baseras pĂ„ Mercedes Sprinter och vi har testat den i 4×4 utförande pĂ„ sĂ„vĂ€l motorvĂ€g som ringlande alpvĂ€g. Under det tio dagar och 250 mil lĂ„nga testet satte modellen djupa spĂ„r i mig.

 

Text och foto Tore Afdal

ÖversĂ€ttning Stefan Janeld

 

La Strada Nova ser ut som en lite större plÄtis. Det Àr den inte. Det Àr en halvintegrerad husbil med bodel i ett stycke, utan skarvar. Det ger flera fördelar. Konstruktionen Àr helt tÀt. Det finns inga synliga skruvar, handtag eller gÄngjÀrn.

Nova Àr bland de allra exklusivaste kompakta husbilarna pÄ marknaden och finns i tvÄ planlösningar: M med tvÀrbÀdd (6,46 m lÄng) och EB med lÄngbÀddar (6,99 m lÄng).

 

PÄ vÀgen

Testet startade i Barcelona. NĂ€r vi bekantat oss lite med bilen styrde vi nordost pĂ„ motorvĂ€gen. Genom södra Frankrike, Schweiz, Tyskland och sĂ„ in i Österrike.

Om jag sÀger sÄ hÀr, denna husbil trivs bÀttre pÄ smala, kuperade, vÀgar Àn med full gas pÄ motorvÀgen. Eller kanske det Àr mer korrekt att sÀga att plÄnboken inte töms lika fort nÀr farten Àr lÀgre. PÄ motorvÀg lÄg förbrukningen nÀra tvÄ liter milen. PÄ lugna smÄvÀgar nöjde den sig med halvannan liter, ibland Ànnu mindre.

Men körkomforten kan vi inte klaga pÄ. Senaste generationen av Sprinter har vi berömt mÄngen gÄng de senaste Ären. Som förvÀntat i en La Strada Àr möblerna helt tysta.

 

Offroad?

Bilen Ă€r hög, vi tog flera gĂ„nger en omvĂ€g dĂ„ lĂ„ga broar kunde förvandlat bilen till en cabriolet. Höjden pĂ„ 316 cm Ă€r inte direkt opraktisk men du mĂ„ste ta hĂ€nsyn till den lite mer Ă€n dĂ„ du kör en husbil pĂ„ ”rĂ€tt sida” om tre meters höjd.

I alperna fick vi prova pÄ att köra pÄ smala vÀgar, inklusive grusvÀgar. Men nÄgot offroadtest blev det inte. Av erfarenhet vet vi att denna fyrhjulsdrift kan göra underverk i en hal backe vintertid, men nÄgon extrem expeditionsbil Àr detta inte.

 

LĂ€cker

VÄrt exemplar var lackerat i djupblÄtt med grÄ detaljer. En utstÀllningsbil som visats pÄ mÀssor, utrustad med snorkel för att kunna ta sig över vattendrag. Mycket hÀftig! Vi var dock aldrig i nÀrheten av att behöva snorkeln. IstÀllet var den mer av ett irritationsmoment dÄ den i 100 km/h gav ifrÄn sig ett visslande ljud.

Kom ihÄg att detta Àr en tung husbil, med reducerad hastighetsgrÀns pÄ de flesta kontinentala motorvÀgar. De grova BF Goodrich dÀcken hade vi inte heller nÄgon nytta av. Vi hade sÀkert fÄtt ner förbrukningen en del bara genom att byta dÀck.

Bilen ser tuff ut, delvis pÄ grund av höjden. Men Àven dÀcken och fÀlgarna bidrar. Och inte minst designen pÄ bodelen gör att bilen skiljer ut sig. JÀmfört med en original Sprinter skÄpbil Àr Nova betydligt högre och bredare. La Strada har varit lÄngt modigare med designen.

 

De utvÀndiga detaljerna Àr mÄnga:

  • Rutorna gĂ„r sömlöst ihop med vĂ€ggen.
  • Detsamma gĂ€ller alla luckor.
  • De smĂ„ luckorna öppnas frĂ„n garaget för att slippa fula utvĂ€ndiga handtag.
  • Att Ă€ven markisen Ă€r infĂ€lld Ă€r ocksĂ„ en lĂ€cker detalj, om du frĂ„gar mig.

 

Det Àr tvÄ fönster vid sittgruppen pÄ vÀnster sida och ytterligare ett uppe vid taksÀngen. PÄ höger sida Àr det ocksÄ tvÄ fönster, samt ett i dörren plus ytterligare ett högt placerat. SÀngen bak har ocksÄ ett stort fönster pÄ bakstammen, öppningsbart. LÀgg till detta tre takluckor och du förstÄr att hÀr har du en ljus och trevlig husbil.

 

Imponerande byggkvalitet

La Strada Àr en premiumtillverkare, Nova Àr som sagt deras toppmodell. Det mÀrks sÀrskilt pÄ de solida möblerna, smarta och vÀlintegrerade lösningar, funktionellt badrum, imponerande markfrigÄng och mÄnga smarta detaljer.

Finishen Àr pÄ topp och sÀrskilt bodelens utvÀndiga finish Àr imponerande. Som vore det ett bÄtskrov av högsta klass.

Spillvattentanken under bilen Àr isolerad och uppvÀrmd. Alla La Strada har uppvÀrmt dubbelgolv.

 

God natt

M-modellen har en ovanlig sÀnglösning. Bak Àr det en tvÀrstÀlld enkelsÀng, en bred sÄdan. Framtill en lÀngsmonterad taksÀng för tvÄ personer. Sover du sjÀlv hÀr uppe har du verkligen gott om plats. Lösningen Àr perfekt för tvÄ personer som vill ha varsin sÀng.

Önskar du en mer traditionell sĂ€nglösning Ă€r det EB modellen med sina tvĂ„ lĂ„ngbĂ€ddar som Ă€r melodin.

Vid sÀngarna Àr det smÄ praktiska tygfickor till bok, mobil, lÀsplatta eller annat du vill ha nÀra till hands. USB uttag för laddning finns nÀra fickorna.

 

Interiören

Eftersom La Strada sjÀlva kunnat pÄverka bilens form Àr den optimalt anpassad. Generellt Àr interiören mer inriktad pÄ funktion Àn att ge ett exklusivt intryck. BÀnk- och bordsytor i testbilen Àr i ett lite rÄtt grÄvitt material som inbjuder till tufft bruk. Möblerna tÄl mer stryk Àn genomsnittet. FÀrgskalan ombord Àr lite trÄkig, i varje fall i förhÄllande till vad man förvÀntar sig nÀr man ser den tvÄfÀrgade otraditionella husbilen utifrÄn. Det ska hÀr sÀgas att La Strada erbjuder en mÀngd fÀrgkombinationer för kunden att vÀlja bland, man kan fÄ sin helt personliga fÀrgskala ombord.

FramsÀtena kan som vanligt snurras och bli en del av sittgruppen. Det finns Àven en lillsoffa. I teorin kan man sitta fem personer runt pelarbordet, som för övrigt kan snurras och vridas pÄ flera ledder.

BaksÀtet Àr bekvÀmare Àn normalt dÄ man kan skjuta sittdynan och dÀrmed reglera vinkeln pÄ ryggdynan. Mycket bra lösning som alla husbilstillverkare borde ta efter.

 

Badrummet

PÄ detta ovanligt lÄnga test fick vi möjlighet att testa badrummet i praktiken. HÀr Àr allt i ett rum. Handfatet kan fÀllas in i vÀggen. Att det Àr duschvÀggen det fÀlls in i och inte vid toaletten Àr smart. Du behöver dÄ bara fÀlla undan handfatet nÀr du ska duscha.

Du anvÀnder samma blandare till dusch som handfat. Det fungerar överraskande vÀl. DuschvÀggar ser till att inte allt blir blött. Men vi tog ÀndÄ bort mattan.

Det Àr hyffsat med plats runt toaletten. Det finns spegelskÄp med förvaring och i övrigt allt som behövs i ett badrum.

Slutsats

Detta Àr en husbil som bÀst lÀmpar sig för 2-3 personer. Den tudelade taksÀngen Àr smart och optimalt anpassad att följa taklinjen. Det Àr en husbil som vÀcker uppmÀrksamhet, flera gÄnger kom nyfikna fram för att fÄ en titt och pratstund.

Vilka Àr dÄ nackdelarna? I Àrlighetens namn Àr de fÄ. YttermÄtten gör detta till en kompakt husbil med relativt lite plats ombord. Men du kommer snart uppskatta att det Àr mer plats Àn i en plÄtis. Jag tror nÄgra kan uppleva interiördesignen som lite vÀl simpel. HÀr finns inget krimskrams. Funktion, kvalitet och enkelt handhavande Àr prioriterat.

SÄ för vem passar denna husbil? Detta Àr en ypperlig husbil för Äretrunt bruk. Du slipper oroa dig för om du tar dig fram, fyrhjulsdrift och hög markfrigÄng ger sÀker fÀrd Àven vintertid. Det Àr en husbil som vÀcker Àventyrslusten, trivs pÄ smala branta grusvÀgar medan du letar spÀnnande platser att fricampa pÄ.

Fakta

Jag gillar

  • Byggkvaliteten
  • Ljuset ombord
  • Det justerbara baksĂ€tet, borde vara standard pĂ„ alla husbilar
  • Framkomligheten gör att man kĂ€nner sig trygg
  • Fokus pĂ„ funktion istĂ€llet för flĂ€rd

 

Jag önskar

  • Integrerade mörklĂ€ggningsplissĂ©er till förarhytten istĂ€llet för draperi.
  • Att den var brĂ€nslesnĂ„lare
  • Kortare leveranstid, i skrivande stund Ă€r den 2 Ă„r.

Utrustning (urval): ABS, antispinn, antisladd, adaptiv farthĂ„llare, elektrisk parkeringsbroms,bromskraftförstĂ€rkare, elspeglar, elhissar, alufĂ€lgar, snorkel, klimatanlĂ€ggning motor, navigator, backkamera, multimedia med 10,2” skĂ€rm, Truma Combi 6E luftburen vĂ€rme med elpatron, 78 liter kylskĂ„p, 2 x 11 kg gasflaskor

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift