Meny

.

Laddstationer designade för husbilar

Ägarna till Hymer gruppen, Thor Industries, har insett att om elektriska husbilar ska bli verklighet i stor skala behövs ett nätverk av laddningsstationer anpassade till fordonstypen. De har börjat skissa på hur dessa kan se ut och startat en lobbykampanj via branschförbundet.

 

Av Stefan Janeld

 

Dagens laddstationer är anpassade för personbilar. Inte för större fordon. Än mindre för husvagnsekipage. I Nordamerika är det gott om stora husbilar och 80% av marknaden är husvagnar. Att köra in mot en stolpe på en 550 x 275 cm stor P-ruta och sedan backa ut igen är knappast möjligt. Måttet är inte taget ur luften, det är minimimåttet för en P-ruta till elfordon i USA. Och få överskrider detta eftersom det är ont om plats på tankstationerna.

I Sverige är kravet 500 x 250 cm.

Varför man designat tankstationer för elbilar annorlunda än de för förbränningsbilar är för mig en gåta. Självklart ska en tankstation, oavsett vad man tankar, vara designad så man kör igenom stationen.

Typisk laddstation i Nordamerika. Här blir det svårt att ladda en större husbil eller husvagnsekipage.

Fritidsfordon har helt andra behov

Thor Industries har samma tanke. De har designat ett koncept för laddstationer för fritidsfordon med gott om manövreringsutrymme och plats för flera fordon att vänta på sin tur. Eftersom det tar tid att ladda finns även en fullt utrustad rastplats under tak.

Varje plats har två laddstolpar, en för motorn och en man kan använda till bodelen på en stor husbuss. Eller en för dragbilen och en för husvagnen.

Gott om svängrum och platser att vänta på sin tur. Eller om man bara vill stanna och ta en fika. Bild: Thor Industries
I Nordamerika är 4 av 5 fritidsfordon en "towable" (husvagn eller femte hjul). Thor har under Airstreams varumärke, liksom Dethleffs, visat en husvagn med egen elmotor som inte påverkar en elbils räckvidd. Det tror man kommer bli vanligt i framtiden. Därför har varje laddats två laddstolpar. En till bilen och en till vagnen. Bild: Thor Industries

Pengarna finns

Thor Industries har inga planer på att likt Tesla bygga sitt eget nät av laddare. Man har därför tagit hjälp av branschförbundet, RVIA, för att de ska övertyga politikerna om nyttan, nödvändigheten, att bygga ut infrastrukturen för elektriska fritidsfordon.

Finansieringen finns redan. I Nordamerika finns en särskild fond på 7,5 miljarder Euro att använda för att bygga infrastruktur för elfordon. Thor Industries hoppas att en del av dessa pengar ska användas för att bygga laddstationer lika de man skissat på.

Istället för att stå långt bort på en betongplatta vid motorvägen...
...kan man vistas i en miljö som denna medan elhusbilen laddas.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift