.

Lär känna Ford Transit som husbilsbas

Det har under senaste året formligen spöregnat nya husbilsmodeller på Ford Transit. Såväl halvintegrerade och alkover som plåtisar. I den här artikeln belyser vi dess starka och svaga sidor.

 

Av Stefan Janeld

 

Vi har alla hört frasen ”Ingen Ford på vår gård”.  Jag själv har aldrig förstått varför den myntats. Har ägt ett flertal Ford personbilar och alltid tyckt jag fått valuta för slantarna.

Som husbilstestare har jag också i många år givit goda vitsord för Transits komfortabla färd, distinkta manuella växellåda, pigga motorer och trevliga förarmiljöer. Mina lovord har ofta mötts med tvivel. Särskilt från svenska husbilshandlare men även husbilister. Att chassiet främst använts på instegsbilar har spätt på ryktet om att det inte är ett lika bra chassi som Fiat Ducato eller Mercedes Sprinter.

 

Fördomar baserade på tidigare generationer

Det finns många fördomar om Ford Transit som husbilschassi. Svajigt, trång hytt, passar inte långa personer. Jag kan skriva under på att de alla stämmer. Om man pratar om Ford Transit för ett decennium sedan, eller ännu längre tillbaka.

Idag är det ett av de bättre husbilschassin du kan köpa. Inte minst för att det ofta säljs med den urstarka 170 hk motorn kopplad till en mjukväxlande automat – utan att priset skenar.

Det nya chassiet lanserades 2013 och finns som husbilsbas från modellår 2014. Det var ett rejält lyft från föregångaren som led av en låg vindruta och hög förarstol, är man över 185 cm lång sitter man och stirrar in i solvisiret. På vissa alkovbilar, de där man inte kan snurra förarstolen, var det bättre. Det var snurrplattan som höjde stolen lite för mycket. Detta problem försvann helt 2013.

Sedan lanseringen har förarmiljön lyfts, men väguppträdandet är detsamma som vid lanseringen.

Förarmiljö anno 2014. Då var det den modernaste och mest personbilslika.
Dagens förarmiljö i ett av de mer påkostade utföranden.

Tystare färd

Om du är van att köra husbil baserad på Fiat Ducato (eller någon av dess syskon – Peugeot Boxer, Citroën Jumper) kommer du märka att färden är tystare och att komforten är högre på dålig väg. Detta för att fjädringen är mjukare. Mjukare! Inte svajig!

Även Mercedes Sprinter är ett mjukare chassi, men ingen kallar det svajigt. Faktiskt är åkkomforten i Ford Transit och Mercedes Sprinter jämförbar. Mercedes har lite mer pondus och en exklusivare förarmiljö. Men skillnaden är inte jättestor om du köper Ford i det mest påkostade utförandet.

Chassiet premiärvisas för husbilsbranschen på Caravan Salon 2014
En mer komfortinriktad fjädring.

Nackdelar med Transit

Det finns saker där jag tycker Ford kan förbättra Transit som husbilsgrund. Överst på önskelistan står en bredare hytt. Det är trångt att snurra framstolarna. Särskilt förarstolen.

Men detsamma kan sägas även om Mercedes Sprinter, VW Crafter, MAN TGE. Och ingen avstår att köpa husbil på dessa chassin för att få en bredare hytt.

Även som plåtis lider modellen lite av att vara smal. Tvärbäddar blir max 190 cm om man inte breddar skåpet. Med långbäddar spelar bredden mindre roll.

En annan irriterande sak är att när du snurrar bak framstolarna följer inte reglaget för att skjuta stolarna fram och tillbaka med. Det hamnar bakom dig och är omöjligt att nå när du sitter i stolen.

Framdörrarna öppnar inte fullt. Jag vill alltid trycka upp dörren lite till, av gammal vana. Det är förvisso inte en nackdel i alla lägen. På en trång parkeringsplats riskerar man inte att vinden tar tag i dörren och gör en buckla på bilen bredvid.

Till sist är jag lite besviken på att det inte byggs helintegrerade husbilar på Transit. Hymer gjorde det en gång i tiden. Deras Exsis var under några år byggd på Transit. En god idé då Exsis är en smalare husbilsmodell, så det lite smalare Ford chassiet var som klippt och skuret.

Detta är max vad förardörren öppnar. Man kan undra varför.

Chassiets styrkor

  • Finns för omedelbar leverans – den främsta fördelen med husbilar på Ford Transit är att de finns att köpa! Du kan få en Ford-baserad husbil imorgon om du slår till idag. Ofta automatväxlad.
  •  
  • Tystare färd – den mjukare chassisättningen fortplantar mindre vibrationer in i bodelen. Det gynnar ljudkomforten under färd. Betydligt mindre skrammel och resonansljud.
  •  
  • Hög åkkomfort – återigen är det den mjukare chassisättningen som höjer komforten. Ojämnheter sväljs med bravur.
  •  
  • Drivlinan – motorerna går mjukt och är starka. Särskilt 170 hk motorn är urstark. Den automatiska växellådan är sjuväxlad. Den är rapp och mjuk i växlingarna, accelerationen blir helt linjär. Även den manuella lådan är trevlig med korta och distinkta slag, mycket lättjobbad.
  •  
  • Plåtisar på Transit har alltid dubbelgolv och ståhöjd även för personer som närmar sig 2 meters längd.
  •  
  • 4×4 direkt från fabrik – om du köper plåtis på Ford kan du få den fyrhjulsdriven. Fiat/Citroën/Peugeot skickar iväg sina chassin till ett franskt företag för konvertering – kostar mer, förlänger leveranstiden.
Chausson/Challenger har även innan chassibristen satsat stort på Ford. Deras modeller kan fås på valbart Ford eller Fiat. Kunderna väljer oftast Ford.

Till sist

Vi har under senaste åren kört flera husbilsmodeller som tidigare baserats på Fiat Ducato/Citroën Jumper men som nu står på Ford Transit. Varje gång har modellen vunnit i åkkomfort på chassibytet. Även prisbilden har varit lägre trots att man fått starkare motor och automatlåda.

I ett duelltest vi gjorde mellan Ford och Fiat var vår slutsats att Ford vann på vägen medan Fiat vinner på ställplatsen.

Jag tänker på Stormtroopers från Star Wars filmerna när jag ser Ford Transits front.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift